ff_abtesting_f

آنچه باید از A/B تست بدانید

استراتژی دیجیتال - نویسنده : پویان وحیدی - ۲۵ تیر ۱۳۹۳

اکثر بازاریاب‌های دارای ادراک و طراحان شناخته شده، از A/B Testing برای شناخت رفتار مخاطب استفاده می‌کنند. این تست به این افراد کمک می‌کند تا نرخ تبدیل را افزایش دهند. با تمام این توصیفات A/B Testing در برابر دیگر مواردی که در زمینه بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرارمی‌گیرند (همچون سئو.) ، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اکثر کسانی که از A/B Testing به راحتی گذر می‌کنند، در حقیقت یا با ساز و کار آن آشنایی ندارند و یا از مزایای A/B Testing آگاهی ندارند. حتی این که چگونه این تست صورت می گیرد، یکی از مواردی است که همیشه مورد سوال قرار گرفته. این مقاله بهترین راهنمایی است که تا به امروز در رابطه با A/B Testing منتشر شده است و هم اکنون شما می‌توانید با خواندن این مطلب با ساز و کار A/B Testing آشنا شوید.

A/B Testing چیست؟

در A/B Testing شما از یک عنصر، دو نمونه A و B را دارید و یک معیاری هم در نظر می‌گیرید که میزان موفقیت را به شما نشان می‌دهد. برای اینکه متوجه شوید کدام یکی از این دو نمونه بهتر جواب داده باید از آزمایشات هم زمان بهره ببرید. در انتها شما نمونه موفق را انتخاب کرده و از آن نمونه به عنوان محتوای ثابت خود استفاده می کنید.

برای نمونه شما فرض کنید که دو طرح متفاوت برای قالب یک وب سایت دارید. نمونه A، در حقیقت قالبی است که شما در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید و روی وب سایت شما قرار دارد و نمونه B طرح جدیدی است که آن را برای وب سایت خود آماده کرده‌اید. شما ترافیک وب سایت خود را میان این دو نمونه تقسیم کرده و بر اساس معیار های خود (فروش، نرخ تبدیل و …) میزان کارایی هر دو طرح را درمی‌یابید. در نهایت مطلوب است نسخه ای را انتخاب کنید که کارایی بیشتری برای شما داشته است.

چه چیزی را تست کنید؟

انتخاب اینکه چه چیزی را تست کنید کاملا به هدف شما بستگی دارد. برای مثال اگر هدف شما این است که میزان ثبت نام های وب‌سایت مورد نظرتان افزایش یابد، شما باید موارد زیر را مورد تست کردن، قرار دهید:

–          حجم فرم ثبت‌نام

–          مدل گرفتن اطلاعاتی که از بازدیدکننده خواسته‌اید

–          سیاست حفظ حریم خصوصی

مشخص کردن دلیل ثبت نام نکردن کاربران ،هدف این A/B تست به حساب می آید. آیا حجم فرم ثبت‌نام معقول نیست؟ آیا بازدیدکنندگان نگران وضعیت حریم خصوصی خود هستند؟ و جواب های سوالاتی از این قبیل را می توان به کمک تست کردن عناصر یک وب سایت بدست آورد.

عناصری که در زیر عنوان شده اند معمولا بیشتر تحت A/B Testing قرار می گیرند:

–          فونت، اندازه، رنگ و جای Call to Action ها

–          تیتر و یا اطلاعات مربوط به محصولات

–          حجم فرم و اطلاعات خواسته شده

–          قالب و طرح وب سایت

–          قیمت محصولات و پیشنهادات تبلیغاتی

–          تصاویر موجود در صفحات فرود و صفحات مربوط به محصولات

–          حجم مطالبی که در صفحه قرار دارند (مطالب زیاد در برابر مطالب کم)

چگونه اولین A/B تست خود را آغاز کنید؟

در قسمت قبلی راهنمای جامع A/B Testing گفتیم که برای آغاز یک A/B تست لازم است بدانیم که می خواهیم چه چیزی را تست کنیم. پس از انتخاب عنصر مورد نظرمان باید یک ابزار جانبی انتخاب کرده تا بتوانیم به وسیله آن A/B تست را انجام دهیم. اگر دنبال ابزاری هستید که کمتر به کدنویسی HTML و JavaScript نیاز داشته باشد، می‌توانید مستقیما به Google Analytic Content Experiments مراجعه کنید و اگر یک جایگزین ساده‌تر می خواهید که ویژگی های بیشتری هم داشته باشد، Visual Website Optimizer می تواند گزینه خوبی برای A/B تست شما باشد. اکثر ابزارهایی که بوسیله آنها A/B Testing انجام می‌شود، کم و بیش به هم شبیه هستند.

شما می توانید A/B تست را به یکی از دو روشی که در زیر بیان شده، آغاز دهید:

۱.‌ قبل از اینکه صفحه بارگزاری شود، عنصر را جایگزین کنید تا تست انجام گردد:

اگر می خواهید فقط یک عنصر از صفحه وب‌سایت خود را تست کنید (برای مثال دکمه ثبت نام)، باید به وسیله ابزار تست خود در کد های HTML دکمه خود تغییر ایجاد کنید. وقتی که تست در حال انجام است، ابزار A/B Testing شما به صورت تصادفی قبل از اینکه صفحه وب‌سایت به بازدیدکننده نشان داده شود، دکمه های تغییر یافته را جایگزین دکمه ثبت نام اصلی می‌کند.

تغییرمسیر به صفحه‌ای دیگر:

۲. اگر می خواهید کل صفحه را در معرض A/B تست قرار دهید (برای مثال یک تم قرمز در برابر یک تم سبز)، به ساخت و ذخیره سازی یک صفحه جدید در وب‌سایت خود نیازمندید. برای نمونه اگر صفحه وب سایت شما http://www.example.com/index.html است، به منظور انجام A/B Testing لازم است که تغییرات مورد نظر خود را در http://www.example.com/index1.html اعمال کنید. وقتی که تست آغاز گشت، ابزار شما تعدادی از بازدیدکنندگان را به صفحه دومی که ایجاد داده اید وارد می کند که در حقیقت همان عمل تغییر مسیر صورت گرفته‌است.

هنگامی که تغییرات مورد نظر خود را به وسیله دو روش بالا اعمال کردید، وقت تعیین هدف فرا می‌رسد. برای مثال وقتی که شما در حال انجام A/B تست برای دکمه “خرید” یک فروشگاه اینترنتی هستید، هدف شما نمایش صفحه “ممنون از خرید شما” خواهد بود که پس از اتمام مراحل خرید به مخاطب شما نمایش داده می‌شود. البته این هدف به صورت یک کد جاوا اسکریپت در ابزار A/B تست شما تعریف می گردد.

در حالی که وب‌سایت شما در حال فعالیت است و تعدادی یکسان از کاربران به صفحات تغییر یافته شما وارد می‌شوند، ابزار A/B تست شما، آنچه که در وب‌سایت رخ می‌دهد را در خود ذخیره می کنند. پس از اینکه تعداد افراد بازدیدکننده به حد تعیین شده رسیدند، شما می توانید به بخش نتایج A/B تست خود مراجعه کرده و ببینید که کدام تغییر ایجاد شده در نرخ تبدیل شما تاثیر مثبت گذاشته است.

 

نباید ها در A/B Testing

با اینکه A/B Testing بسیار ساده بوده و پیچیدگی خاصی در آن دیده نمی‌شود بد نیست چندین نکته کاربردی را در گوشه‌ای از ذهن خود نگه دارید تا در حین انجام تست دچار مشکل نشوید. این نکات و یا بهتر است بگوییم باید ها و نباید ها حاصل تجارب افرادی هستند که بارها برای صفحات A/B تست انجام داده‌اند. در این مقاله به بررسی نبایدها می پردازیم:

نباید ها

– هیچگاه برای انجام دادن تست دو نمونه، به صورت جداگانه منتظر نمانید: همیشه هر دو نسخه تهیه شده از یک صفحه باید به صورت همزمان تست شوند. برای مثال هنگامی که شما نسخه اول را در این هفته و نسخه دوم را در هفته آینده تست می‌کنید، کاملا مرتکب یک اشتباه بزرگ شده‌اید. زیرا ممکن است که در هفته دوم تعداد مراجعه کنندگان شما به سایت بیشتر بوده و میزان فروش هم افزایش یابد؛ با اینکه نمونه B شما در تست همزمان، نمونه موفق به حساب نمی‌آید. پس فراموش نکنید که تست دو نمونه باید با تقسیم ترافیک در یک زمان مشخص صورت گیرد.

 

 

– زود نتیجه‌گیری نکیند: زیرا مفهومی به نام statistical confidence وجود دارد که نشان می دهد چه قدر نتایج تست صورت گرفته صحت دارند. این کمیت به شما کمک می کند تا در مواقعی که تغییرات در صفحه کم و یا تعداد بازدیدکنندگان کم بوده، دیگر نیازی به بررسی های گسترده نداشته باشید. اکثر ابزارهایی که بوسیله آنها A/B Testing انجام می‌شود، مفهوم statistical confidence را تحت پوشش قرار می‌دهند.

 

– بازدیدکنندگان همیشگی خود را متعجب نکنید: اگر شما در حال تست بخش اصلی وب‌سایت خود هستید، فقط تست را روی بازدیدکنندگان جدیدتان انجام دهید. زیرا ممکن است که تغییراتی که اعمال کرده‌اید در ذهن بازدیدکننده قدیمی شما تاثیر منفی بگذارد.

 

– به نتایج بدست آمده از A/B Testing دست رد نزنید: بعضی اوقات برنده A/B تست، نمونه‌ای است که به هیچ وجه تصور نمی‌کنید که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار بگیرد.  برای مثال در یک A/B تست، رنگ دکمه قرمز روی صفحه اول یک وب‌سایت که تمی سبز رنگ دارد، موفق عمل کرده. با اینکه دیدن رنگ قرمز چندان آسان نیست، به نتیجه تست اعتماد کنید. هدف شما از این تست افزایش نرخ تبدیل بوده و وقتی که این تغییر نتیجه مطلوبی داده، دیگر نیازی نیست که اعتقادات خود دخالت دهید.

 

باید‌ها

– قبل از اینکه یک A/B تست را خاتمه دهید، مدت زمان مناسب برای انجام این عملیات را محاسبه کنید: هنگامی که A/B تست خود را زود تر از موعد تعیین شده توسط محاسبه‌گر، متوقف می‌کنید، نتایج شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است که با صبر بیشتر بتوانید نتیایج صحیح‌تری از A/B تست انجام شده دریافت کنید. انجام دادن A/B تست در یک مدت زمان طولانی هم اصلا توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است که تغییرات نامناسب به کار رفته در نمونه B، در فروش شما تاثیر منفی بگذارند.

 

– به بازدیدکنندگانی که تکراری هستند تغییراتی همسان نمایش دهید: ابزار شما باید از یک مکانیزم که توسط آن مشخص می‌شود که هر بازدیدکننده کدام نمونه را مشاهده کرده، پشتیبانی کند. این مکانیزم از اشتباهات بزرگ پیشگیری می‌کند؛ برای مثال ممکن است شما در دو نمونه قیمت‌های متفاوتی عنوان کرده باشید و بازدیدکننده‌ای که چند بار وارد وب‌سایت شما شده هر دو قیمت را مشاهده کند که این موضوع در بازدیدکننده تاثیر منفی می‌گذارد.

 

– تغییرات مورد نظر برای انجام A/B تست را در سراسر وب‌سایت خود اعمال کنید: برای مثال می‌خواهید یک دکمه ثبت نام که در چندین صفحه از وب‌سایت شما وجود دارد را A/B تست کنید. در این زمان باید در نظر بگیرید که در حین قراردهی نمونه B، در همه صفحات این نمونه را قرار داده و تست را انجام دهید. نمایش دادن یک نمونه در صفحه اول و نمونه‌ای دیگر در صفحه محصولات، می‌تواند نتایج کاملا نادرستی را به همراه داشته‌باشد.

 

– چندین A/B تست انجام دهید: هر A/B تست می‌تواند سه خروجی متفاوت داشته باشد: بدون نتیجه، یک نتیجه منفی و یا یک نتیجه مثبت. کلید اینکه نرخ تبدیل شما بهینه‌سازی شود این است که هزاران بار A/B تست‌های گوناگونی را انجام دهید. اعمال تمام نتایج مثبتی که دریافت می‌کنید، شما را به اهداف فروشتان نزدیک می‌کند.

 

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

پویان وحیدی

من به حوزه فناوری اطلاعات علاقه‌مند هست و در زمینه طراحی چندسالی هستش که تجربه دارم و دوست دارم طراحی رو بر اساس اطلاعات علمی و درک صحیح از ساختار و دلیلهای بنیادین رفتار انسان‌ها درپسندیدن یا نپسندیدن یک طرح، پایه‌ریزی کنم.

تبلیغات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !