1407480936_danette-summer-ad-1

از نزدیک با یک کمپین: اوج موج شادی؛ کمپین تابستانی

تبلیغات آنلاین - نویسنده : رامین جابری - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳

از آسانسور که بیرون می آیی، با یک پل کوچک از بالای لابی ساختمان عبور می کنی و انگار به یک جزیره، یک دنیای جدید، دنیای راهکارهای خلاق پا می گذاری. شرکت “۳۶۰ درجه، راهکارهای خلاق”. چشم که بگردانی، خودت را در میان یک آکواریوم می بینی؛ آکواریومی که پر است از روشنایی و آرامش، شیشه ای و درخشان؛ و دور و برت را به جای آب، لبخند و طمأنینه فراگرفته است.

تقریبا همه دیوارها شیشه ایست و تو می توانی از هرجایی، اتاق های دیگر را ببینی که هر کسی در سکوت و تمرکز مشغول کار است. هیچ چیز مانع دیدن آن سوی دیوارها نیست و اگر خوب نگاه کنی اتاق، پشت اتاق در دیدرس توست؛ تجربه ای واقعی از آن چه باید در ذهن یک فرد خلاق اتفاق بیفتد: دیدن واقعیت از پشت دیوارهای مرئی و نامرئی.
با شهرام سیف هاشمی، به اتاق کنفرانس می رویم. پنجشنبه است و برخی صندلی ها خالیست، اما کار تعطیل نیست. آمده ایم تا گزارشی از یکی دو کمپینی که این روزها اجرا کرده اند بپرسیم و ببینیم روال کار چگونه بوده؟

طراحی کمپین تبلیغاتی اوج موج شادی

پویا حبیبیان مدیر هنری کمپین تابستانی دنت، از ما استقبال می کند و دقایقی بعد اشکان خواجه نوری هم به جمع ما اضافه می شود. گرمِ صحبت می شوند و من از میان حرف ها سعی می کنم پاسخ سوال خودم را کشف و شکار کنم؛ در یک آژانس تبلیغاتی چگونه فکر می کنند؟
نوبت به دنت که می رسد اشکان از سابقه همکاری ۸ ساله می گوید؛ زمانی که هنوز عادت دسر خوردن وجود نداشت و لازم بود دنت مسیری سخت را باز کند و پیش رود. با خودم فکر می کنم این هم موضوعی برای یک یادداشت تحلیلی خوب است. این که چگونه دنت وارد بازار ایران شده، یک عادت مصرفی در مخاطبانش ایجاد کرده و حالا دارد از این بازار بهره مند می شود. دنت در این مسیر خوب و حرفه ای جلو آمده و شیوه ای علمی برای فعالیت هایش دارد. برای هر اقدامی فوکوس گروپ تشکیل می دهد؛ به دقت واقعیت ها را می بیند؛ بریف درست و کاملی در اختیار مشاور خود قرار می دهد و دست او را برای کارکردن باز می گذارد.
این همان چیزی است که باید شکار کنم؛ تبلیغات یک کار گروهی است و برای موفق شدن یک پروژه تبلیغاتی باید هرکسی درست و به موقع کارش را انجام دهد و اجازه بدهد دیگری کار او را تکمیل کند. کاری که فقط از گروه های حرفه ای بر می آید.

پروسه خلق کمپین ادامه پیدا می کند. چالش اصلی در کمپین تابستانی دنت این است که در این فصل، محصولاتی مثل بستنی وارد رقابت با دنت می شوند؛ محصولاتی که تابستانی ترند و مردم ذهنیت آماده تری برای مصرف آن ها دارند. بنابراین باید کاری کرد تا مخاطبان بیشتر از قبل دنت را انتخاب کنند: یادآوری.
باز هم طعمه ای برای شکار پیدا می کنم. برای موفق شدن در طراحی کمپین تبلیغاتی ، لازم است محیط بازار، عادات مصرف کننده و روندهای فصلی را به خوبی شناخت؛ اینکه رقبای دور و نزدیک چه کسانی هستند، رقبای بالقوه و بالفعل کدام ها هستند و البته مهم تر از همه هدف هر فعالیت پیش رو چه خواهد بود؟ حالا بر اساس همه این ها باید برنامه ریزی و خلاقیت را به کار گرفت تا نتیجه فعالیت های خلاقه درست به جان مخاطب هدف بنشیند.

پویا ادامه می دهد و نکته اصلی بریف را در هیجان و شادی تابستانی بیان می کند. چیزی که از دوره کودکی در همه ذهن ها جا افتاده است. تابستان رنگی از خوشی و تفریح و هیجان دارد. شعار انگلیسی دنت نیز می خواد همین حس را منتقل کند: !Danettaize Your Summer
برای پیدا کردن مفاهیم درست، سراغ مخاطبان می روند و بینش آن ها را در مورد تابستان می کاوند. حرف ها متفاوت است اما چند مورد در میان عده بیشتری مشترک است: سفر، دریا، آب و بازی گروهی.
در پروسه خلاقیت از میان این مشترکات دو موضوع استخراج می شود: از بازیِ گروهی، شهر بازی و از سه کلمه دیگر، موج.
فکر می کنم چقدر این مرحله در پروسه خلاقیت هیجان انگیز است؛ این که از نقطه آغاز حرکت کرده باشی و خوب جلو رفته باشی و ببینی کمی مانده تا آنچه می خواهی شکوفا شود.

از نزدیک با یک کمپین: اوج موج شادی؛ کمپین تابستانی
از نزدیک با یک کمپین: اوج موج شادی؛ کمپین تابستانی

یک انتخاب خوب کار را به نتیجه می رساند: رولرکوستر؛ نمادی برای شادی و تفریح و هیجان. پس از این، همه چیز به سرعت، پشت سر هم و درست آماده می شود: یک کپی مناسب “اوج موج شادی” و یک طرح خوب که منحنی های حساب شده ای همه عناصر تصویری آن را به هم مرتبط می کند. آگهی جزئیات خوبی دارد که با عناصر ناخودآگاه مخاطب متصل می شود، مثل مرغ دریایی که خیلی کوچک و به جا در گوشه ای از تصویر پرواز می کند. منحنی بزرگ و خندان آگهی، متن را از تصویر جدا می کند و در نهایت لوگوی دنت کاملا هماهنگ با کلیت طراحی و با جایگذاری خوبی که از کادر خارج می شود در بالای طرح جای می گیرد. دو نسخه دیگر آگهی با محصولات دیگر آماده می شود و کار آماده ارائه به مشتری است.
پروسه، ابتدا با تایید مدیر برند و مدیر بازاریابی ادامه پیدا می کند و برای آزمون به گروهی آزمایشی از مخاطبان ارائه می شود؛ پس از این که اثر، مناسب با استراتژی های کلی تشخیص داده شد برای اکران ارسال می شود.
حالا آگهی های این کمپین بر روی بیلبوردهای شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز و همچنین پوسترهایی در نقاط فروش اکران شده است و تا اواسط شهریورماه ادامه دارد. در این میان مشتری بازخوردهای کمپین را به دقت بررسی می کند و در پایان دوره آن، یک ارزیابی کمی از تاثیرگذاری آن آماده می شود تا در پروژه های آتی روند کار بهبود پیدا کند.

از نزدیک می بینم که یک فعالیت تبلیغاتی -درست مثل آنچه در کتاب ها آمده- مبتنی بر برنامه ریزی دقیق پیش رفته و در عین حال، بیش از آن چیزی که به چشم می آید نیازمند فعالیت های منسجم قبلی و بعدی است. اگر مایل هستید در مورد دیگر انواع طراحی کمپین تبلیغاتی از برندها بیشتر بدانید حتما در خبرنامه بلاگ‌اد عضو شوید.

دست اندر کاران این پروژه:
مدیر خلاقیت و کپی رایتر: فرشید شهیدی
مدیر هنری: پویا حبیبیان
طراح گرافیک: ملیحه صحراگرد
مدل سازی سه بعدی: پاشا ممتاز

منبع: mbanews.ir

نویسنده: مهدی پروین

برچسب ها : , ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

رامین جابری

من از دوره نوجوانی به حوزه تولید محتوا علاقمند شدم و با روی کار اومدن رسانه‌های اجتماعی، تصمیم گرفتم به صورت جدی در زمینه تولید محتوا در این رسانه‌ها، به فعالیت بپردازم. به شدت به مد، موسیقی بین ‌المللی، آشپزی مدرن و بازی‌های ویدئویی علاقه دارم و زمان فراغتم هم صرف همین موارد می‌کنم.

تبلیغات

2 دیدگاه در رابطه با “از نزدیک با یک کمپین: اوج موج شادی؛ کمپین تابستانی
  1. رسام
    دی ۱۸, ۱۳۹۴ — ۱۲:۰۰ ق.ظ

    چطور به خودشون اجازه میدن یک ایده کپی رو به عنوان یک پروسه خلاق یاد کنن؟!!
    “یک انتخاب خوب کار را به نتیجه می‌رساند: رولرکوستر؟!!!”
    نظرشون درمورد این کمپین فورد چی بود؟
    http://www.printpower.eu/Ford-Rollercoaster
    کپی کردن یک بحثه، ولی تعریف و تمجید از خلاقیت یک کار کپی وقاحت خاصی میخواد. پروسه چیزی جز گوگل کردن یا جستجو در آرشیو کمپین‌های تبلیغاتی موفق دنیا نبوده!

    • رامین جابری
      دی ۲۰, ۱۳۹۴ — ۷:۴۵ ق.ظ

      این مطلب که بازنشر بوده؛ ولی در کل میشه گفت که اکثر کمپین‌های موفق، یه جورایی کپی یک کمپین دیگه هستن و حدودا کمپین کاملا جدید و تازه (Original) وجود نداره!

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

azar-events

رویدادهای آذر ماه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !