bounce rate

نرخ خروج از سایت و نرخ جهش

تجربه کاربری - نویسنده : حسین موسوی - ۲۲ تیر ۱۳۹۳

برای درک تفاوت بین نرخ خروج از سایت و نرخ جهش برای صفحه‏ای در سایت‏تان، ۳ چیز را به خاطر داشته باشید:
۱- برای تمام بازدیدهای صفحه، نرخ خروج درصدی است که در آخرین جلسه (سشن) وجود دارد.
۲- برای تمام جلسات که با این صفحه شروع می‏شود، نرخ جهشی درصدی است که فقط در یک جلسه وجود دارد.
۳- محاسبه‏ ی نرخ جهشی برای یک صفحه تنها بر پایه‏ی بازدیدی است که با آن صفحه شروع می‏شود.
بیایید قسمت آخر را با یک مثال ساده، شفاف بیان کنیم. سایت شما صفحه‏ ی A را درون صفحه‏ ی C دارد و تنها یک جلسه در روز برای آن وجود دارد که به این ترتیب بازدید می‏شود:
دوشنبه: صفحه‏ ی A صفحه‏ ی B صفحه‏ ی C
سه شنبه: صفحه‏ ی B صفحه ‏ی A صفحه‏ ی C
چهارشنبه: صفحه‏ ی A خروج
گزارش محتوایی برای صفحه‏ی A بیان می‏کند که ۳ بازدید بوده و نرخ جهشی آن ۵۰% است. ممکن است تصور کنید نرخ جهشی ۳۳% باشد ولی بازدید روز سه‏شنبه تضمین می‏کند صفحه‏ی A در محاسبه‏ی نرخ جهشی تأثیری ندارد.
توجه کنید که جهش در جلسه‏ای تنها با یک تعامل از سوی بازدید کننده بوده است و تحلیل جلسه‏ی مرکزی با سؤال‏های ساده بله/ خیر پاسخ داده خواهد شد: «آیا این جلسه شامل بیش از یک بازدید است؟ «اگر پاسخ به این سوال «نه» باشد، توجه به اینکه کدام صفحه شامل جهش است از اهمیت برخوردار است. اگر پاسخ «بله» باشد، فقط مهم است که صفحه‏ی اولیه‏ در این جلسه به چه بازدیدهای دیگری منتهی می‏شود.
به همین دلیل، نرخ جهشی و کاهش نرخ پرش برای یک صفحه تنها هنگامی معنادار است که جلسه با آن صفحه شروع شود.
* حال بیایید این مثال را برای تشریح مقیاس نرخ خروج از سایت و نرخ جهشی برای یک سری از جلسات تکی در روزهای مختلف برای سایت بسط دهیم:
دوشنبه: صفحه‏ ی B صفحه‏‌ی A صفحه‏‌ی C
سه شنبه: صفحه‏ ی B خروج
چهارشنبه: صفحه‌‏ی A صفحه‏ ی C صفحه‏‌ی B
پنجشنبه: صفحه‌‏ی C خروج
جمعه: صفحه‌‏ی B صفحه‌‏ی C صفحه‏‌ی A
درصد محاسبه‏ی نرخ خروج و جهشی به این صورت خواهد بود:

نرخ خروج از سایت:

صفحه ‏ی A: 33% (فقط ۳ جلسه از ۵ جلسه شامل صفحه‏‌ی A می‏شود)
صفحه‏‌ی B: 50% (فقط ۴ جلسه از ۵ جلسه شامل صفحه‌‏ی B می‏شود)
صفحه‏‌ی C: 50% (فقط ۴ جلسه از ۵ جلسه شامل صفحه‏‌ی C می‏شود)
* نرخ جهشی:
صفحه‏‌ی A: 0% (هیچ جلسه‏‌ای با صفحه‏ی A شروع نمی‏شود، در نتیجه شامل نرخ جهشی نمی‏شود)
صفحه‏‌ی B: 33% (نرخ جهشی بالاتر از نرخ خروج است چرا که ۳ جلسه با صفحه‏ی B شروع می‏شود، با یک خاتمه به جهش)
صفحه‏‌ی C: 100% (یک جلسه با صفحه‏ی C شروع می‏شود و به یک جهش ختم می‏شود)
* روش محاسبه‏ی هزینه‏ی درخواست‏ها: ۲
صد سال پیش اینترنتی وجود نداشت و نیازی به بازاریابی در آن نبود. امروزه یک حرفه‏‌ی قوی و هنرمندانه به نام بازاریابی اینترنتی به وجود آمده است. بدین ترتیب، چند مقیاس به طور معمولی برای تشریح کارآیی بازاریابی اینترنتی وجود دارد. یکی از مقیاس‏ها CPA یا ۲ – Cost per acquisition هزینه‏ی درخواست‏ها است و به هزینه‏‌ی کلی دریافت یک تبدیل۳، یک کلیک، یک جستجو یا هر چه به یک فعالیت تعریف می‏شود.
در بیان ساده بدین معناست: «چه میزان باید پرداخت کنم تا به فروش برسانم؟» CPA برای بازاریابی موتورهای جستجو و کمپین‏های پرداخت به ازای کلیک استفاده می‏شود.

نرخ خروج از سایت

دستورالعمل محاسبه نرخ خروج از سایت:

۱- تعیین CTR: که به معنای تعداد دفعاتی است که شخصی روی تبلیغ یا لینک کلیک می‏کند و به صفحه‏ی فرود منتقل می‏شود.
۲- تعیین CR: که تعداد میانگین هزینه‌‏ی درخواست‏ها است که در گذشته برای CTR پرداخت کرده‏اید. این معنی چه تعداد CTR به مشتریان درآمدزا تبدیل شده‏اند.
۳- تعیین میزان تأثیر۵: تأثیر، تعداد دفعاتی است که تبلیغ یا لینک شما به نمایش درآمده است.
۴- تعیین کل هزینه‏ای که برای کمپن تبلیغاتی خرج کرده‌‏اید. این هزینه‏ی کل کمپین است.
این مبلغ را برای شما مثال ۲۰۰ دلار فرض کنید.
۵- محاسبه‏ی CPA: CPA برابر است با:
شده هزینه تبلیغ CR×CTR×تأثیرات تعداد

در این مثال تأثیرات ۰۰۰/۲۰، CTR را ۵% به صفحه‏ی فرود (صفحه‏ی مقصد) و ۳۰% از آن ۵% به مشتریان سودآور در نظر بگیرید. در نتیجه محاسبه اینچنین خواهد بود:
۲۰۰۲۰/۰۰۰×۵/۰×۰/۳۰=۰/۶۷
در نتیجه هزینه‏ی درخواست ۶۷/۰ است.

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

حسین موسوی

من از اونجایی که علاقه مند به تجارت، اقتصاد و صنعت تبلیغات و بازاریابی بودم و از طرفی همیشه برنامه نویسی و آی تی رو دوست داشتم در دانشگاه کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد مهندسی آی تی خوندم. مدیر بخش ارتباط با مشتریان شبکه تبلیغات هستم و کارهای مورد علاقه ام در اوقات فراغت برنامه نویسی و مطالعه هست.

تبلیغات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

azar-events

رویدادهای آذر ماه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !