1

پارامترهای یک طراحی مدرن در حوزه وب – قسمت اول

طراحی و گرافیک - نویسنده : پویان وحیدی - ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

برای داشتن یک طراحی مدرن و حرفه‌ای باید پارامترهای مشخصی را دنبال کرد تا نتیجه نهایی کار، یک طرح با هویت مشخص، متمرکز و چشمگیر باشد.

البته خیلی وقتها این پارامترها بسته به نیاز دقیق محصول، باید انتخاب بشوند و یا محدودیت‌هایی برایشان در نظر گرفت؛ اما ما تلاش میکنیم مفهومی کلی را همراه با چند پیشنهاد کوچک به شما ارائه کنیم تا بتوانید درصورت تمایل با دنبال کردن آنها، به یک طرح مدرن و دلچسب برسید. در اینجا سعی میکنیم در مرحله اول خود را محدود به طراحی یک محصول خاص (مثلاً صفحه فرود، صفحه خانگی یا بنر و … ) نکنیم و فقط به تحت وب بودن محصول نهایی متمرکز هستیم. همچنین از بعضی از این توضیحات میتوانید در طراحی محصولاتی خارج از حوزه وب (نظیر جلد کتاب، کارت ویزیت و …) نیز کمک گرفت هرچند هدف خاص ما تمرکز بر المانهای طراحی مدرن وب خواهد بود.

 

بخش اول انتخاب رنگ

قسمت اول: انتخاب پالت رنگی

1

به نظر من اولین و شاید حساس ترین بخش کار مربوط به انتخاب صحیح رنگ ها است. قسمتی که معمولاً توسط طراحان آماتور خیلی سریع و بدون دقت انجام می‌شود و باقی زحمات یک طراح را به سادگی تحت تاثیر قرار میدهد.

به دو نمونه زیر دقت کنید. در این دو طرح تنها بخش متفاوت رنگها هستند که در یکی از رنگهای خام و در فضای کلاسیک وب و دومی از رنگهای مدرن و دقیق استفاده شده است.

2

3

در سومین نمونه هم تنها تفاوت با نمونه دوم رنگ و ترکیب زمینه متنها است. در اینجا به راحتی تفاوت محسوس کارها قابل لمس است.

4

اما چگونه میتوانیم یک ترکیب رنگ مناسب را انتخاب کنیم؟

در حالت عمومی برای آنکه یک طراح بتواند در این زمینه صاحب یک سلیقه درست و اصطلاحاً چشمانی پخته بشود نیاز است تا تجربه زیادی در کار با رنگها داشته باشد و نمونه کارهای خوب زیادی را هم دیده باشد. اما اگر به دنبال روش یا مرجعی برای این کار باشیم اینجا برای شما چند پیشنهاد مفید برایتان داریم:

  • Adobe Kuler

 

برای اینکار شرکت معظم ادوبی دست به یک کار کاملاً قوی و ریشه‌ای زده و ادوبی کولر را پدید آورده است!

در ادوبی کولر تمامی روشهای علمی انتخاب ستهای رنگی یکجا و در فضایی بسیار ساده کنار هم جمع شده‌اند. اما از این ابزارها راحتتر سِت‌های رنگی‌ای است که توسط طراحان انتخاب شده و هزاران نمونه آماده و بسیار حرفه‌ای در کنار هم قرار داده شده‌اند تا شما به سادگی از میان آنها انتخاب کنید. برای راحتی حتی بیشتر شما میتوانید این سِتهای رنگی را بر اساس محبوبیت، تعداد دانلود و … مرتب کنید!

شاید تنها مشکلی که ادوبی کولر برای ما کاربران ایرانی دارد مشکل تحریم از سوی شرکت ادوبی است و این پیج با آی‌پی‌های ایرانی در دسترس قرار نمیگیرد

 

ی ‌ای

 

  • colrd.com

این سایت اما امکانات متفاوتی را نسبت به ادوبی کولر در اختیار شما قرار می‌دهد.

از جذاب‌ترین این امکانات این است که شما یک عکس مطلوب را برایش آپلود میکنید و این سایت پنج رنگ مناسب که تم آن عکس میتواند باشد را برای شما معرفی میکند. باور کنید که کارش حرف ندارد!

اما سایر امکانات نظیر پیشنهاد طیف رنگی (گردینت)، الگو (پترن) و پالتهای آماده رنگی هم کاملاً مفید و کاربردی هستند. منتها من درون سایت ابزارهای الگوریتمیک ساخت پلت رنگ را پیدا نکردم

 

خب در آخر هم دو سایت دیگر را به شما معرفی میکنیم که به درد کسانی میخورد که اصرار دارند تا از ابزارهای مبتنی بر الگوریتم برای ساخت یک سِت رنگی (پلت) استفاده کنند. برای چنین کاری این دو سایت کاملاً انتخابهای خوب و مفیدی میتوانند باشند.

 

 

البته داستان رنگ و انتخاب آن خیلی خیلی خیلی مفصل تر از این حرفهاست اما ما اینجا فقط سعی کردیم تا کمی نظر شما را به موضوع جلب کنیم و اطلاعات اولیه را در اختیار شما بگذاریم. همچنین شما برای اطلاعات بیشتر می‌توانید کلید واژه های زیر را جستجو کنید یا در بخش نظرات سوالهای خود را بپرسید و ما در حد توان و سوادمان پاسخگو خواهیم بود.

همچنین در بخش بعدی در رابطه با انتخاب طیفهای رنگی (گردینت) صحبت خواهیم کرد و پس از پایان بخش رنگ سراغ باقی داستان طراحی مدرن در وب می‌رویم

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

پویان وحیدی

من به حوزه فناوری اطلاعات علاقه‌مند هست و در زمینه طراحی چندسالی هستش که تجربه دارم و دوست دارم طراحی رو بر اساس اطلاعات علمی و درک صحیح از ساختار و دلیلهای بنیادین رفتار انسان‌ها درپسندیدن یا نپسندیدن یک طرح، پایه‌ریزی کنم.

تبلیغات

3 دیدگاه در رابطه با “پارامترهای یک طراحی مدرن در حوزه وب – قسمت اول
  1. Ali HajiMohammadi
    مهر ۳, ۱۳۹۳ — ۶:۴۵ ق.ظ

    توی جلسه اول دوره همیار وردپرس بحث روانشناسی رنگ ها رو داریم که در کنار مباحث گذشته مطلب شما رو برای مثال هاش به بچه ها نمایش دادم
    عالی بود!

  2. keyvan
    آذر ۱۱, ۱۳۹۴ — ۶:۰۷ ق.ظ

    پویان عزیز باز فوق العادع بریم کاربردی و مفید بود چقدر مطالب وبلاگت برام شیرین و مفیدند کاش پیش از اینها بیشتر بههش سرمیزدم
    موفق و پایدار باشی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !