url

چهار نکته که باعث افزایش نرخ تبدیل می گردند

آنالیز کمپین و ترافیک - نویسنده : حسین موسوی - ۲۴ تیر ۱۳۹۳

کارشناسانی که در حوزه مسائل مربوط به نرخ تبدیل فعالیت می کنند، معتقدند که برای این که بتوانیم مخاطبمان را درک کنیم و آنها را به خرید تحریک کنیم، لازم است که از علمی آگاهی داشته باشیم. این علم در حقیقت همان روان شناسی خریدار است که کاملا از بازاریابی محتوایی جدا است. بهینه سازی نرخ تبدیل با اینکه می تواند تاثیر بسیاری در کسب و کار ها داشته باشد ولی به شدت نادیده گرفته می شود. همان طور که در زیر مشاهده می کنید، در جست و جو هایی که در گوگل صورت گرفته، بهینه سازی نرخ تبدیل چندان مورد توجه قرار نگرفته در حالی که وضعیت برای بازایابی محتوایی بسیار متفاوت است.

با استفاده از این چهار نکته که به همراه یک نمونه واقعی بیان می گردند، می توانید کسب و کار خود را متحول کنید و وضعیت نرخ تبدیلتان را بهبود ببخشید.

اولین نکته: مزایا را توضیح دهید

در سال ۲۰۰۹، شرکت خدمات مسافرت های دریایی نروژی هرتیگوراتن، سیستم رزرو آنلاین خود را راه اندازی کرد و در حدود یک سال و نیم، از مزایا صحبتی به میان نیاورده بود. این سیستم رزرو روزانه به طور متوسط ۳۰۰ نفر بازدید کننده داشت.

پس از بررسی صورت گرفته توسط متخصصانی که در حوزه افزایش نرخ تبدیل کار می کردند، با اضافه کردن چند جمله کوتاه اتفاقات جالبی برای این شرکت رخ داد. این جملات عبارتند از:

-خود هزینه رزرو آنلاین هزینه ای ندارد

-رزرو آنلاین تضمین شده است

-فرآیند سفارش به صورت کاملا امن صورت می گیرد

-استفاده از سیستم رزرو بسیار آسان است

-حدود ۲۷ نفر منتظر شما هستند تا شما را به صورت آنلاین راهنمایی کنند

این پنج جمله، تنها مزایای رزرو آنلاین شرکت هرتیگوارتن بودند. جالب است که پس از ۵ دقیقه به واسطه این جملات نرخ تبدیل صفحه رزواسیون این شرکت ۱۹۳% افزایش یافت! از زمان اعمال تغییرات، درآمد سالانه شرکت هرتیگوارتن به حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار رسیده است که برای یک شرکتی که فقط کار رزرواسیون را انجام می دهد، رقم بسیار قابل توجهی است. نمودار زیر وضعیت بهینه سازی نرخ تبدیل را نمایش می دهد و کاملا مشخص است که چه زمانی تغییرات اعمال شده اند.

دومین نکته: به بررسی بازخورد مشتریان بپردازید (Feedback)

بررسی وضعیت مشتریان و جمع آوری بازخورد ها، در بهبود محصول و خدمات شما نقش حیاتی ای را ایفا می کنند.  کوآلارو، یکی از نرم افزار های مشهور تحت وب است که به کاربرانش اجازه می دهد که بتوانند بازخورد های مشتریانشان را جمع آوری کنند. این نرم افزار با دریافت ۷۹ دلار به صورت ماهانه، به شما این امکان را می دهد که پرسش نامه هایی را در قالب های از پیش نوشته شده تهیه کرده و آنها را به صورت پاپ آپ آنلاین در وب سایتتان قرار دهید و مستقیما بازخورد ها را دریافت کنید.

در زیر می توانید سوالاتی را مشاهده کنند که می توانند در پرسشنامه شما مطرح گردند:

-چه مواردی می توانند به بهبود وضعیت سایت ما کمک کنند؟

-آیا وب سایت ما را به دوستانتان پیشنهاد می دهید؟

-چه کمبودی در این صفحه از وب سایت ما احساس کردید؟

در کوالارو امکانی وجود دارد که می توانید در زمانی که فرد در اواسط انجام خرید، وب سایت را ترک می کند، پرسشی قرار دهید که چرا از خرید صرف نظر کرده است. در یکی از نمونه ها فرد با جاوا اسکریپت به مشکل خورده بود و مسئله با یک راهنمایی ساده حل شد.

یکی از مواردی که زیاد پیش آمده، افرادی که برای خرید از آی فون و آی پد و در کل از مرورگر سافاری استفاده می کردند به دلیل پشتیبانی نکردن از جاوا اسکریپت، نتوانسته اند در وب سایت مراحل خریدشان را تکمیل کنند. پس بهتر است این مورد را در اولین مرحله خرید خود بیان کنید و یا از به کارگیری جاوا اسکریپت صرف نظر کنید. در یک نمونه که می توانید در زیر جدول آماری اش را از کوالارو مشاهده کنید، کسب و کاری ۳۹۰۰ نفر خریدار را به همین دلیل از دست داده است!

سومین نکته: وب سایتتان را به گونه ای طراحی کنید که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد

یکی دیگر از ابزار هایی که برای سنجش وضعیت یک وب سایت می توان از آن استفاده کرد، iPerceptions نام دارد که نام دیگرش ۴Q است. این محصول به شما امکانی را می دهد که در وب سایتتان سوالاتی برای کاربران مطرح کنید که عموما این سوالات در مورد وضعیت استفاده از وب سایت شما و اهداف کاربران هستند.

 

سوالاتی از قبیل:

-بازدید از وب سایت ما را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

-هدف شما از بازدید وب سایت ما چیست؟

 

-آیا با بازدید از وب سایت ما به هدفتان رسیدید؟

 

با استفاده از پاسخ این سوالات و بازخوردی که iPerceptions از سوالات به صورت غیر مستقیم به شما می دهد، می توانید محتوای خود را اولویت بندی کرده و آنها را به گونه ای تغییر دهید که کاربران سایتتان بتوانند به هدف اصلی خود برسند. در یک بررسی با جمع آوری بازخورد های سوالاتی که در مورد وب سایت هرتیگوراتن عنوان شده بود، کارشناسان متوجه شدند که کاربران این وب سایت بیشتر به دنبال تعرفه های رزرواسیون خدمات این شرکت بوده اند. تعرفه ها در حین فرآیند رزرواسیون قابل مشاهده بودند؛ ولی کارشناسان تشخیص دادند که بهتر است کار را آسان تر کنند.


توسعه گران این وب سایت بر اساس توصیه ها، یک صفحه جدید برای این وب سایت ایجاد کردند که در آن قیمت ها به صورت ماهانه بیان شده بودند. این عمل به صورت در تعداد بازدید های این وب سایت تاثیر گذاشت و طی شش ماه تعداد ۶۰۰۰۰ نفر به بازدید کنندگان این وب سایت اضافه شدند. این صفحه ایجاد شده به سومین صفحه پربازدید این وب سایت تبدیل شد. در نمودار زیر می توانید به صورت واضح تغییرات را احساس کنید.

آخرین نکته: حتما با کسانی که وب سایت شما را رها می کنند، تماس برقرار کنید

بازاریابی پست الکترونیکی در این مورد به شما کمک خواهد کرد. تجربه ثابت کرده، در مواردی که فرد در حین تکمیل مراحل خرید، از وب سایت خارج شده و از خرید صرف نظر می کند به احتمال زیاد برایش مشکلی خاص ایجاد شده؛ به خصوص برای افرادی که قبلا از شما خرید کرده اند. شما فقط ۹۰ دقیقه فرصت دارید تا با مشتریتان ارتباط برقرار کنید و در صورتی که بیشتر از این زمان دست به کار شوید، ممکن است که شما را فراموش کرده و از جایی دیگر خریدشان را انجام داده باشند.

در هورتیگوراتن، به صورت اوتوماتیک هر صورت حساب هر رزرو آنلاین به صندوق پستی الکترونیکی این شرکت ارسال می شود. با استفاده از این پست های الکترونیکی این شرکت در می یابد که کدامیک از سفر هایش پرطرفدارتر بوده و در کل وضعیت تعداد مسافر ها چگونه است. ولی پست های الکترونیکی دیگری هم ارسال می گردند که اینها برای این هستند تا دریابید کدام رزرو ها عملیاتشان شروع شده ولی تکمیل نشده اند.

فرآیند اطلاع رسانی هرتیگوراتن به این صورت است که هر وقت شخصی وارد سیستم رزرو این شرکت گردد، از او آدرس پست الکترونیکی اش گرفته شده و به او اعلام می شود در صورت رها کردن انجام رزرواسیون تا ۴۸ ساعت اطلاعات نگه داشته می شوند. در صورتی که ۴۸ بگذرد به فرد پست الکترونیکی ای از طرف شرکت ارسال می گردد و اعلام می شود که ۲۴ ساعت دیگر فرصت دارد تا مراحل رزرواسیونش را تکمیل کند.

اولین باری که این شرکت از این راهکار بهره برد، توانست از میان ۲۵ نفری که مراحل رزرواسیون خود را تکمیل نکرده بودند، ۱۶ نفرشان را به سیستم خرید بازگرداند تا مراحل رزرواسیون خود را تکمیل کنند.

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

حسین موسوی

من از اونجایی که علاقه مند به تجارت، اقتصاد و صنعت تبلیغات و بازاریابی بودم و از طرفی همیشه برنامه نویسی و آی تی رو دوست داشتم در دانشگاه کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد مهندسی آی تی خوندم. مدیر بخش ارتباط با مشتریان شبکه تبلیغات هستم و کارهای مورد علاقه ام در اوقات فراغت برنامه نویسی و مطالعه هست.

تبلیغات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

azar-events

رویدادهای آذر ماه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !