url

۸ روش برای توسعۀ درآمدزایی از طریق تبلیغات در وب سایت

گوناگون - نویسنده : شایان شلیله - ۲۴ تیر ۱۳۹۳

نه تنها در ایران بلکه در خیلی از کشور های خارجی، افرادی که یک وب سایت راه اندازی می کنند، درآمد داشتن از وب سایت را اولین نگرانی خودشان می دانند. کسی دوست ندارد که سایتی داشته باشد که از آن کسب درآمد نکند. این مقاله توسط دکتر رافائل ولیام نوشته شده و امیدواریم که ترجمه اش به فارسی بتواند مدیران وب سایت ها را کمک کند.

در ابتدای این مقاله به سه روش اصلی درآمدزایی وب سایت اشاره شده و این موارد به این صورت لیست شده اند:

۱. روش اینترنتی (E-Commerce) : که در آن فروش مستقیم محصول یا خدمت انجام و سود آن دریافت می گردد.

۲. بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing): به این ترتیب که با فروشی که توسط هر نماینده فروش یک سیستم صورت می گیرد، مدیر سیستم سود می کند و به عنوان پاداش، درصدی از هر فروش که توسط نماینده صورت گرفته است، به خود او تعلق می گیرد.

۳. تبلیغات (Advertising): دریافت سود تبلیغات با به نمایش گذاشتن آنها در وب سایت، وبلاگ یا ایمیل های خبرنامه.

 

ما در این مقاله دربارۀ سومین روش، یعنی تبلیغات صحبت می کنیم.

 

رویای خیلی از افراد این است که یک وب سایت بسازند و مردم برای بازدید آن بیایند و سپس با چنگک پول های تبلیغات اینترنتی را برای خودشان جمع کنند و در ساحل استراحت کنند! این رویا عمومیت دارد اما برای خیلی از مردم و کسب و کارها غیرواقعی است. اگر که می خواهید سایتی مناسب برای این کار داشته باشید باید سخت کار کنید و باهوش باشید. اگرچه ممکن است در نهایت فقط بتوانید هزینه ها را جبران کنید، اما بعد از مدتی کم کم رویای کنار ساحلی خود را می توانید عملی کنید.

 

تشریح چند امر واضح

قبل از شروع، اجازه دهید چند مفهوم واضح و مشهود در زمینه تبلیغات را شرح دهیم:

۱.می توان برای کالاهای لوکس و گران قیمت هزینه تبلیغات بیشتری نسبت به کالاهای ارزان قیمت درخواست کرد.

۲.تنها مشتریان روی تبلیغات کلیک می کنند. اگر بنر یک داروخانه را در وب سایت مسابقات اتومبیلرانی قرار دهید، بیشتر از چند قرص دل درد نخواهید فروخت! تبلیغات بی هدف برای مثال تنها ۵۰ هزار تومان در هر ۱۰۰۰ بازدید فروش خواهد داشت که هزینۀ خود تبلیغات را هم جوابگو نیست.

۳.هزینه تبلیغات نسبت به تقاضا تعیین می شود. در حال حاضر بی نهایت وب سایت در اینترنت میزبان تبلیغات اینترنتی هستند اما میزان تقاضای برای سایت شما مهم است. اگر سایتی با ترافیک زیاد داشته باشید مخاطبان ارزشمندی هم خواهید داشت و می توانید این نکته را به تبلیغ دهندگان گوشزد کنید.

 

روش های پرداخت هزینۀ تبلیغات:

سه متد کلی برای پرداخت هزینۀ تبلیغات اینترنتی وجود دارد:

 

CPM (Cost per thousand views).1: (هزینۀ هر ۱۰۰۰ بازدید) این یک روش قدیمی در تلویزیون، رادیو، مجله و روزنامه ها بود که فضای تبلیغاتی خود را به فروش می رساندند. تنها چند سایت سطح بالا می توانند فضای تبلیغات خود را به این روش در اینترنت بفروشند که کار آسانی هم نیست.

CPC (Cost per Click).2: یا همان روش معروف (PPC Pay per click) .در این روش تبلیغ دهنده تنها  زمانی پرداخت می کند که مشتری فعالی از طریق کلیک کردن روی تبلیغات وارد سایتش شده باشد. حجم بسیار بالایی از تبلیغات در اینترنت از این طریق به فروش می رسد.

CPA (cost pay action).3: که پرداخت در ازای فروش محصول است. سیستم های همکاری در فروش یا همان Affiliate Marketing از این روش استفاده می کنند.

cpc-advertising

در ایران به طور معمول فقط سایت های ۱ تا ۱۰۰ الکسا از روش CPM کسب درآمد می کنند. البته سایت های دیگری نیز هستند که در حوزه تخصصی خود، مشتری های خاص دارند و به صورت CPM در سایت خود تبلیغات جذب می کنند. در ایران چند شرکت بزرگ تبلیغات به صورت انحصاری با برخی از این سایت ها قرارداد دارند و تمام تبلیغات این سایت ها را مدیریت می کنند.

روش های CPC یا همان تبلیغات کلیکی نیز چند سالی است که به صورت جدی وارد بازار تبلیغات ایران شده اند. چند سیستم به صورت فعال در ایران فعالیت می کنند که شبکه تبلیغات که یک شبکه های تبلیغات کلیلی است از نظر بازار و نمایش بزرگترین شبکه نمایش تبلیغاتی اینترنتی در ایران را در اختیار دارد.

تبلیغات به صورت CPA یا همان Affiliate Marketing در ایران سابقه زیادی دارد. بسیاری از فروشگاه های قدیمی با راه اندازی سیستم های Affiliate Marketing در سال های گذشته برای فروش محصولاتی مانند کتاب و فیلم، بازار بزرگی برای خود ایجاد کرده بودند اما این شبکه ها در ایران معمولا کیفیت بالایی ندارند و از سوی سایت های معتبر هیچ وقت مورد استقبال قرار نگرفتند.

حال بیایید نگاهی به ۸ روش درآمدزایی از طریق اینترنت بیاندازیم.

ما در این روش ها٬ پیشنهاد هایی داریم که به شما کمک می کنند بتوانید درآمد بیشتری از محل تبلیغات سایت خود کسب کنید.

۱. محتوایی با کیفیت بالا در زمینه یک صنعت قابل رشد و ترقی در وب سایت خود تولید کنید:

البته ممکن است وب سایت شما به یک صنعت قابل رشد و پیشرفته هم مربوط باشد و شانسی برای کسب درآمد از طریق تبلیغات نداشته باشید. به بیان ساده؛ تبلیغ دهندگان تنها زمانی به شما تبلیغ می دهند که به آنها برای کسب درآمد کمک کند.

دوستی داشتیم که متخصصی حرفه ای در دستور زبان انگلیسی بود. او وب سایتی در زمینه نحوۀ نگارش صحیح انگلیسی داشت و آن را توسعه داده بود و ترافیک نسبتاً خوبی داشت. سایت او برای این دسته از افراد جذاب است:

 

–        معلمان انگلیسی

–        مخاطبان غیر انگلیسی که قصد فراگیری زبان انگلیسی را دارند.

–        دانش آموزانی که تکالیفی در کلاس درسی دارند و باید آنها را انجام دهند.

 

آیا این افراد تمایل دارند تا پولی را در این زمینه خرج کنند؟ در واقع، نه.

 

یک انتشارات که در حوزه واژه نامه کار می کند، ممکن است در این سایت تبلیغ دهد اما تا زمانی که می تواند هر کتابش را حدودا! ۲۵ هزار تومان بفروشد و رقابت چندانی هم بین واژه نامه ها نیست، این انتشارات وجه چندانی برای تبلیغات نمی پردازد. اگر یک کلاس زبان آنلاین داشته باشید، ممکن است در اینجا تبلیغ دهید. اما این تبلیغات چندان برایتان کارایی نخواهد داشت.

 

آیا این فرد باید انتظار کسب درآمد از وب سایت خود را داشته باشد؟ خیر.

دوست دیگری داشتیم که وب سایتی در زمینه پزشکی داشت و این سایت مورد علاقۀ افراد این حیطۀ کاری است. تا زمانی که کارخانجات داروسازی رقابت بالایی در فروش و قیمت محصولات دارند، این قبیل سایت ها می توانند پتانسیل زیادی برای درآمدزایی داشته باشند، به شرطی که به درستی توسعه داده شوند.

نبابد فقط در زمینه تبلیغات تمرکز کنید، بلکه می بایست به محتوا و کیفیت آن هم اهمیت دهید:

۱. اگر مردم چیزی از سایت تان یاد نگیرند، توجه زیادی به شما نمی شود. اما اگر چیزی یاد بگیرند، تمایلشان برای بازگشت مجدد به سایت بالا خواهد رفت.

۲. الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda Algorithm) امتیاز کمی به سایت هایی با محتوای ضعیف می دهد. مقیاس هایی نظیر تبلیغات مزاحم و موارد بی ربط یا مطالب کپی کاری شده از سایت های دیگر جزو همین دسته از محتواهای ضعیف به حساب می آیند.

۳. کاربران اینترنت نسبت به گذشته بسیار پیچیده تر شده اند و با مطالب ساده و عادی راضی نمی شوند. آنها اگر چیزی را که می خواهند را پیدا نکنند، به سرعت سایت را ترک می کنند.

 

۲.محتوای خود را با کلیدواژه های ارزشمند، ارتقا دهید:

حال با فرض اینکه مرحله اول را تحت کنترل خود در آورده اید، به سراغ بهینه سازی کلیدواژه ها می رویم. برای به دست آوردن بهترین کلیدواژه ها می توانید از Google Webmaster Tools استفاده کنید.

 

دو روش اصلی برای بهینه سازی محتوا عبارتند از:

۱.تمرکز بر کلیدواژه: دو تا سه جین کلیدواژۀ خوب و مناسب که در صنعت تان کارایی دارد را انتخاب کنید و محتوای خود را بر اساس این محتوا تنظیم کنید و دربارۀ آنها بنویسید.

۲.جایگذاری کلیدواژه: کلیدواژه های مهم را در این فضاها قرار دهید:

 

·       تگ های عناوین

·       سوتیترها (Subheadings)

·       همۀ تگ های عکس ها و گرافیک های صفحات

·       اسم صفحات یا اسم فایل های گرافیکی

·       هایپرلینک ها و عبارت هایی که لینک شده اند.

·       در اولین و آخرین پاراگراف مطالب

 

داشتن محتوای عالی و قوی به تنهایی کافی نیست. بایستی تمرکز خود را بر مطالب و عناوین مفید بگذارید و سپس مطمئن شوید که این محتوا به درستی به وسیلۀ موتورهای جستجو ایندکس شده اند.

۳. تولید ترافیک برای سایت:

تا زمانی که ترافیک زیادی در سایت خود نداشته باشید، درآمدزایی از طریق تبلیغات امری به وضوح غیر ممکن است. اما چطور ترافیک را افزایش دهیم؟ این مبحثی پیچیده است، اما به سه روش کلی انجام می شود:

۱.رتبه دهی جستجو (Search Rankings): رتبۀ بالایی در موتورهای جستجو با کلیدواژه هایتان به دست بیاورید. این روش در گام دوم اشاره شده است.

۲. لینک ها: لینک و معرف هایی برای سایت خود از سایر وب سایت ها، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی، دایرکتوری ها و … دست و پا کنید.

۳. تبلیغات: برای سایت خود تبلیغ کنید تا مردم به سایت تان بیایند و در آنجا تبلیغات را خواهند دید.

 

اگر می خواهید فضای تبلیغاتی خود را مستقیماً به فروش برسانید، اولین سوالی که خریداران از شما خواهند پرسید این است که: تعداد بازدیدهای ماهیانۀ واحد (Unique Visitor) یا بازدید صفحات (Page views) هر یک از صفحات سایت چقدر است؟ و تا زمانی که عددی شفاف و صحیح نداشته باشید، کسی سراغتان نخواهد آمد. پس ترافیک خود را بالا ببرید تا شاید برای تبلیغ دهندگان، سایت جذابی داشته باشید.

 

 

۴.مشخص کنید که چه دسته ای از تبلیغات در سایتتان برای نمایش دادن مناسب هستند.

اگر به دنبال استراتژی مناسبی برای درآمدزایی در سایت خود هستید به وب سایت رقیبان خود مرتب سر بزنید و ببینید چه چیزی آنها را قوی کرده است و با این روش می توانید استراتژی مناسب و حتی بهتری نسبت به آنها در زمینه تبلیغات را دنبال کنید.

سایز و نوع تبلیغات؛ یکی از مهمترین قسمت ها٬ انتخاب سایز نمایش بنر است.

در ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ دیوان تبلیغات اینترنتی (Internet Advertising Bureau IAB) تقسیم بندی استاندارد تبلیغات گرافیکی را در مقیاس پیکسلی بیان کرد:

 

·       مستطیل مدیوم Medium Rectangle = 250 × ۳۰۰

·       مستطیلی Rectangle = 150 × ۱۸۰

·       راس صفحات Leaderboard = 90 × ۷۲۸

·       آسمان خراشی Skyscraper = 600 × ۱۶۰

·       تبلیغ نصفه صفحه = ۶۰۰ × ۳۰۰

·       پایینی ۲ Button 2 = 60 × ۱۲۰

·       میکروبار Microbar = 31 × ۸۸

 

یکی از سایزهایی که در این لیست به آن اشاره نشده است، سایر فول بنر (Full Banner) در ابعاد ۶۰ × ۴۶۸ است که به وفور می توانید این سایز را در اینترنت ببینید اما نه در سایتهایی که فضای تبلیغاتی خود را میفروشند. بعضی اوقات ممکن است سایزهای دیگری نیز ببینید که بسته به طراحی صفحات، اندازه گذاری شده اند یا در آن صنعت خاص مورد استفاده است.

البته در ایران سایت های ۱۲۰×۲۴۰ و ۱۲۵×۱۲۵ هم از سایز های کاربردی هستند. اما روز به روز از درصد استفاده ی بنر های با سایز کوچک کم می شود و سایز های بزرگ تر جای این بنر های کوچیک را میگیرند.

منبع تبلیغات: حال نگاهی عمیق تر برای تعیین منبع تبلیغات می اندازیم. اکثر تبلیغات شخص ثالث (Third-Party) آدرس دارند:

۱.آدرس های متوسط (Intermediate URL) به سرور تبلیغات: سرور تبلیغاتی شرکتی است که تبلیغات را نشان می دهد و جمع آوری اطلاعات و شمارش هر یک از تبلیغات بر عهده آن است و سپس به سایت مقصد، کاربر هدایت می شود…

۲.آدرس های مقصد (Destination URL) که به صفحات ورودی (Landing Page) در سایت تبلیغ دهنده هدایت می شود.

اگر می توانید، درباره شرکت سرور تبلیغاتی (Adserver Company) اطلاعات خود را افزایش دهید تا انواع تبلیغات را بهتر بشناسید. آدرس دهی متوسط بعضی اوقات می تواند بدون کلیک کردن روی تبلیغ و تنها با گذشتن علامت موس از روی آن هم به حساب بیاید. مانند نوارهای کناری بعضی از سایت ها که در صفحات مرورگر در گوشه ها به نمایش می آیند و با گذشتن علامت موس از روی آن، صفحۀ زیرین با کدنویسی خاص خود به نمایش در می آید.

برای مشاهدۀ سرور تبلیغاتی یا همان Adserver پس از کلیک بر تبلیغات می توانید آدرس سرور تبلیغاتی را مشاهده کنید، البته معمولاً بسیار سریع Redirect شده و به سایت مقصد هدایت می کنند. راه بهتر برای مشاهدۀ سرور تبلیغات، راست کلیک کردن بر صفحۀ تبلیغ گیرنده و انتخاب گزینه View Source و مطالعۀ کدهای آن بخش است.

چیزی که به دنبال آن هستید نام شرکت میزبان تبلیغات (و نه برند نرم افزار سرور تبلیغاتی) است. برای مثال “شبکه تبلیغات” معمولاً تبلیغات خود را در صفحات و سایت های بهتری نمایش می دهد. شبکه های تبلیغات از سوی دیگر تبلیغات را با قیمت های نازل تری به نمایش می گذارند. نام برخی از شبکه های تبلیغات خارج از کشور که بسیار معروف هستند را در گام هفتم مشاهده خواهید کرد.

 

۵.قالب سایت خود را برای تبلیغات طراحی کنید.

حال که ایدۀ تبلیغ در صنعت یا حیطۀ کاری دلخواه خود را پیدا کرده اید نیاز به طراحی قالبی مناسب با سایزهای بنرهای تبلیغاتی برای وب سایت خود دارید. مراقب باشید که بیش از حد در صفحات خود فضای تبلیغاتی قرار ندهید. حریص نباشید. طراحی فضای تبلیغاتی کمتر چهرۀ سایت تان را زیباتر می کند و کارتان حرفه ای تر به نظر می رسد. به بیان دیگر، تبلیغ کمتر و بهینه با کلیک های بیشتر همراه خواهد بود.

معمولاً فضای تبلیغاتی در سایت ها به راس صفحات (Leaderboard) در بالا، تبلیغات کناری ختم می شود. تبلیغات گوگل ادسنس (Google AdSense) می توانید در هر قسمتی از سایت تان جایگیری کند. اما تبلیغات در فضاهای نامناسب موجب خواهد شد که مطالعۀ مطالب برای بازدیدکنندگان سخت شود. پس زرنگ باشید و حرفه ای عمل کنید.

حال سه روش تبلیغ در سایت را فراگرفتیم و می توانیم از ترکیب این سه روش هم استفاده کنیم.

 

۶. به ایجاد کمپین تبلیغات بنری در شبکه تبلیغات توجه زیادی داشته باشید:

شبکه تبلیغات در حال حاضر بزرگترین کمپانی تبلیغات بنری در کشور ایران است. تبلیغات بنری شبکه تبلیغات، بخش زیادی از درآمد شرکت ها را تشکیل می دهد. شما می توانید با ایجاد کمپین تبلیغات بنری خود در وب سایت شبکه تبلیغات،  تبلیغات وب سایت خود را آغاز کنید .

مزیت اصلی شبکه تبلیغات این است که این وب سایت به شدت تلاش می کند تا تبلیغات را در سایت هایی با کلیدواژه های مرتبط نمایش دهد. همچنین آنها هزاران تبلیغ دهنده دارند که می توانند با آنها بهترین تبلیغ دهنده را برای سایت شما پیدا کنند. شما نیازی به جستجو برای تبلیغ دهنده ندارید. شبکه تبلیغات این کار را برایتان انجام می دهد و تقریباً نصف هزینه ای که از تبلیغ دهنده را دریافت می کند، به شما می پردازد که این رقم میتواند عددی ایده آل برای کسب و کار های نو پا و سایت های کوچک باشد. تا زمانی که تبلیغاتی با مضمون مرتبط در سایت خود دارید، شانس بالایی نسبت به تبلیغات بدون هدف خواهید داشت.

 

 

۷ .شخصی را برای فروش از روش CPM تبلیغات خود استخدام کنید.

اگر به دنبال کسب درآمد خوب از طریق تبلیغات اینترنتی در سایت خود هستید، ممکن است به یک آژانس تبلیغاتی در نقش مسئول فروش فضای تبلیغاتی در سایت خود نیاز پیدا کنید. مسئولین فروش، افرادی حرفه ای هستند که در زمینه CPM و فروش مستقیم فضاهای تبلیغاتی مهارت دارند. این کاری است که شما به تنهایی نمی توانید آن را انجام دهید و نیاز به شخصی دارید که دانش و تجربۀ لازم در این زمینه و همچنین رابطه خوبی با شبکه های تبلیغاتی داشته باشد.

 

استخدام یک مسئول فروش، سه نکتۀ اساسی هم با خود دارد:

۱.نماینده های فروش خوب، تنها زمانی با شما کار می کنند که ترافیک بالایی داشته باشید و پتانسیل درآمدزایی سایتتان بالا باشد.

۲.نمایندۀ فروش، درصد زیادی از درآمد تبلیغاتی شما را به خاطر خدماتی که ارائه می دهد را بر می دارد.

۳.پیدا کردن یک نمایندۀ خوب، سخت کوش، کارآفرین برای شرکت کاری سخت است. ممکن است قبل از پیدا کردن مناسب ترین شخص، چندین نماینده فروش عوض کنید.

 

۸.به تبلیغات متنی گوگل و تبلیغات گرافیکی توجه کنید.

گوگل بزرگترین کمپانی تبلیغات در اینترنت است. تبلیغات متنی آنها که در صفحات نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شود، بخش زیادی از درآمد شرکت ها را تشکیل می دهد. شما می توانید از سرویس Google AdSense در سایت خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به www.google.com/adsense  مراجعه کنید.

مزیت اصلی AdSense این است که گوگل به شدت تلاش می کند تا تبلیغات را در سایت هایی با کلیدواژه های مرتبط نمایش دهد. همچنین آنها میلیونها تبلیغ دهنده دارند که می توانند با آنها بهترین تبلیغ دهنده را برای سایت شما پیدا کنند. شما نیازی به جستجو برای تبلیغ دهنده ندارید. گوگل این کار را برایتان انجام می دهد. و گوگل تقریباً نصف هزینه ای که از تبلیغ دهنده را دریافت می کند، به شما می پردازد که این رقم میتواند عددی ایده آل برای سایت های کوچک باشد. تا زمانی که تبلیغاتی با مضمون مرتبط در سایت خود دارید، شانس بالایی نسبت به تبلیغات بدون هدف خواهید داشت.

 

همچنین تجربۀ نمایش تبلیغات گرافیکی با گوگل AdSense خوب است. البته متاسفانه در کشور ایران نمی توان از این روش تبلیغاتی استفاده کرد و این مورد فقط به عنوان یک نمونه بیان شده است. برای تبلیغات کلیکی در ایران شما می توانید از شبکه تبلیغات استفاده کنید.

 

برچسب ها : , , ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

شایان شلیله

اگر می‌خواین منو بیشتر بشناسین، اسممو تو گوگل سرچ کنین... :دی

تبلیغات

یک دیدگاه در رابطه با “۸ روش برای توسعۀ درآمدزایی از طریق تبلیغات در وب سایت
  1. سایت نیازمندی کارا نیاز
    آبان ۱۳, ۱۳۹۴ — ۱۲:۰۴ ق.ظ

    با خواندن این مطلب ، نگاهم به حوزه تبلیغات اینترنتی و تمرکز بر روی نحوه فعالیت وب سایتم خیلی تغییر کرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !