تبلیغات پنهان چیست؟ و ۵ نمونه تبلیغ پنهان

طراحی کمپین تبلیغاتی - نویسنده : رامین جابری - ارسال شده در

تبلیغات پنهان (Subliminal Advertising) یکی از شیوه‌های جدید تبلیغات است که توانسته به واسطه جذابیتش، در این روزها بیشتر مورد توجه بازاریابان خبره قرار بگیرد. در یکی از مطالب قبلی بلاگ‌اَد، از لوگوهایی صحبت کردیم که در آنها موضوعی جالب و با هوشمندی بسیاری گنجانده شده بود. اما در این مطلب قصد داریم ۵ نمونه دیگر را عنوان کنیم که در لوگوی آنها و تبلیغاتشان حسابی از تبلیغات پنهان کمک گرفته شده اند:

 

وقتی که کوکاکولا و پپسی در هالووین به جان هم افتادند:

کمتر کسی است که شعارهای مشهور این دو برند را نشنیده و تبلیغات چشمگیرشان را ندیده باشد. نزدیک به هالووین سال ۲۰۱۳ بود که پپسی یک پوستر تبلیغاتی منتشر کرد و سبب شد رقیب مشهورش، یعنی کوکاکولا نیز جوابی جالب و زیرکانه به پپسی دهد. پپسی کمی سعی کرد فقط با لوگوی کوکاکولا شوخی کند، در صورتی که کوکاکولا با همان شوخی یک جواب دندان‌شکن به پپسی داد و عنوان کرد که پپسی می‌خواهد نقش یک قهرمان (یعنی کوکاکولا) را در هاولووین بازی کند!

 

تبلیغات پنهان کوکاکولا

لوگوی آمازون که همواره نمونه‌ای بی‌نظیر برای تبلیغات پنهان به حساب می‌آید:

آمازون در سال ۱۹۹۴ با لوگویی خیلی متفاوت از آنچه امروزه می‌بینید و می‌شناسید نیز شروع به کار کرد و سریع توانست به یکی از مشهورترین فروشگاه‌های آنلاین دنیا تبدیل گردد. در سال ۱۹۹۸ بود که این کمپانی با یک برندسازی دوباره، خیلی بیشتر شبیه به یک فروشگاه آنلاین شد که همه چیز در آن پیدا می‌شود.

یک المان در این لوگو قرار دارد که یک فلش است و A را به Z متصل می‌کند که به صورت پنهان قصد دارد این موضوع را عنوان کند: هر چیزی در آمازون پیدا می‌شود. این حرکت جالب طراح این لوگو، خیلی روی تبلیغات پنهان این کمپانی هم تاثیر مثبت گذاشت و خیلی از افراد معتقدند که این لوگو در موفقیت روزافزون آمازون تاثیر بسیاری داشته است.

amazon-banner

از بنرهای آنلاین آمازون

سه المان جالب در لوگوی کلاب گلف اسپارتان:

جدا از افتخارات این کلاب ورزشی، جا دارد تا نگاهی عمیق به این لوگو بیاندازید که در آن ۳ مورد دست به دست هم داده‌اند تا این لوگوی خلاقانه خلق شود. صورت جنگجو، ورزشکار رشته گلف و البته نماد سرعت!

این لوگو عموما به عنوان یکی از طراحی‌هایی مطرح می‌گردد که به خوبی در راستای تبلیغات مخفی موفق عمل کرده است و خیلی روی نتایج این کلاب تاثیر مثبت گذاشته است.

میکی موس پنهان در لوگوی فیلم دزدان دریایی کارئیب:

میکی موس یکی از اولین شخصیت‌های محبوب دیزنی است که توانست دل همه مخاطبان کارتون‌های کلاسیک را به دست بیاورد و شروع‌کننده موجی جدید در ساخت کارتون باشد. اما جالب اینجاست، با اینکه امروزه میکی موس را کمتر روی پرده سینما می‌بینیم نیز ولی دیزنی نهایت سعی خود را می‌کند که به صورت پنهان حضور این شخصیت مهم و تاثیرگذار را حفظ کند.

 

تبلیغات پنهان میکی موس

 

فلش مشهور فدکس که معمولا دیده نمی‌شود:

فدکس یکی از مشهورترین شرکت‌های پستی ایالات متحده است که در سال ۱۹۷۱ تاسیس شده و به واسطه سرعت عمل بسیار بالایش همیشه توانسته مطرح بودن خود را حفظ کند. اما جالب اینجاست که سرعت فقط در عملکرد فدکس دیده نمی‌شود، بلکه این شرکت مشهور در لوگوی خود، با آوردن حرف اِکس (X) توانسته به صورت مخفی فلش سرعت خود را نشان دهد. اگر تبلیغات تلویزیونی فدکس را دیده باشید، خواهید دید که فلش حاضر در تبلیغات این شرکت وارد حرف اکس می‌شود!

FedEx-Logo

آیا شما هم با مورد مشابهی برخورد کرده‌اید که در لوگو یا تبلیغی، المانی مخفی به کار رفته باشد؟ آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها : , ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

رامین جابری

من از دوره نوجوانی به حوزه تولید محتوا علاقمند شدم و با روی کار اومدن رسانه‌های اجتماعی، تصمیم گرفتم به صورت جدی در زمینه تولید محتوا در این رسانه‌ها، به فعالیت بپردازم. به شدت به مد، موسیقی بین ‌المللی، آشپزی مدرن و بازی‌های ویدئویی علاقه دارم و زمان فراغتم هم صرف همین موارد می‌کنم.

تبلیغات

۵ دیدگاه در رابطه با “تبلیغات پنهان چیست؟ و ۵ نمونه تبلیغ پنهان
  1. saba
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ — ۰۶:۱۱

    سلام
    وبسایت خیلی جالبی دارید همیشه مطالب هاشو دنبال میکنم بوسیله خبرنامه میخونم

  2. داوود
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ — ۰۷:۳۱

    ای کاش این سبک تبلیغات رقابتی در ایران هم شکل و شمایل این چنینی میگرفت.
    البته بنظر میرسه تبلیغات اینترنتی تا حد زیادی داره از تبلیغات محیطی پیشی میگره و سبک خودش رو به سبک روز دنیا نزدیک تر میکنه.
    اما همچنان در رسانه های ما، جای تبلیغات با کیفیت و تاثیر گذار خالی مانده.
    موفق باشید.

  3. تك عروس
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ — ۱۳:۲۰

    بی نظیر بود.
    مرسی……………

  4. ادیب
    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ — ۱۱:۳۵

    خیلی جالب بود.مخصوصا پوستر تبلیغاتیه کوکاکولا

  5. سعید رهبری
    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ — ۱۱:۳۸

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید بابت زحمتی که برای انتشار مطالب می کشید. یک مساله کوچیک که توی این مقاله درست بهش پرداخته نشده، بحث تبلیغات پنهان هست. منظور از تبلیغات پنهان، تبلیغاتی هست که جنبه تبلیغاتیشون مخفی هست و مخاطب متوجه نمیشه که در معرضشون قرار گرفته و فکر می کنم تبلیغات معرفی شده بیشتر به ظرافت یک تبلیغ اشاره دارن تا پنهان بودن اون. حداقل این چیزی هست که من در جریان مطالعه کردن منابع خارجی بهش رسیدم:

    بازاریابی مخفیانه یا همون پنهان (انگلیسی: Stealth Marketing)

    ما همه در مقابل تبلیغات، کمی حالت تدافعی به خودمان می‌گیریم و پیام آنها را به سختی قبول می‌کنیم. بازاریابی مخفیانه یک راه‌حل برای این مساله است. در این روش بازاریابی، شما محصولات و خدمات خود را به نحوی به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کنید که از نظر آنها تبلیغ نباشد. برای مثال، استفاده از گوشی موبایل یک برند در یک سریال تلویزیونی به صورت غیر محسوس می‌تواند یک نوع بازاریابی مخفیانه محسوب شود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !

social.share

بهترین و بدترین زمان برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در

info user twitter

اینفوگرافیک استفاده کاربران ایرانی از توییتر

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در