services

۵ مشخصه اصلی خدماتی که در دنیا ارائه می‌شوند

گوناگون - نویسنده : رامین جابری - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

در یک نگاه کلی به کسب‌وکارها می‌توانیم آنها را به دو دسته تقسیم کنیم: کسب‌وکارهایی که محصولاتی مشخص تولید می‌کنند و آنها را به صورت مستقیم یا با واسطه به فروش می‌رسانند (کسب‌وکاهایی مانند تک ماکارون، چی‌توز، ایران خودرو). از طرفی کسب‌وکارهایی وجود دارند که فقط به ارائه خدمات پرداخته و در حقیقت محصول آنها سرویس‌شان به حساب می‌آید (مانند ای‌نتورک، اسنپ). در این مطلب به مشخصه‌های کلی سرویس‌ها اشاره می‌کنم که در ترکیب عناصر بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

 

عدم مالکیت:

شما به عنوان یک مصرف‌کننده، نمی‌توانید صاحب مطلق یک سرویس شوید و امکان ذخیره‌سازی آن وجود ندارد؛ در صورتی که محصولات قابلیت ذخیره‌سازی دارند. سرویس‌ها برای یک مدت زمان مشخص در اختیار شما قرار می‌گیرند و این مدت زمان بر اساس بودجه شما تعیین می‌شود. برای نمونه وقتی که یک بلیط هواپیما از یک شرکت هواپیمایی خریداری می‌کنید، مدت زمان مصرف خدمتی که آن شرکت ارائه می‌دهد از آغاز تا پایان پرواز شما خواهد بود.

 

ملموس نبودن:

خدمات و سرویس‌ها قابل لمس نیستند و فقط پدیدآورنده یک تجربه خواهند بود. در صورتی که محصولات را می‌توانید لمس کنید! برای نمونه یک گوشی هوشمند قابل لمس است، اما یک فروشگاه آنلاین که از آن گوشی خود را خریداری کرده‌اید، قبال لمس نیست و فقط خدمت فروش و ارسال کالا را به شما ارائه داده‌است.

 

نداشتن قابلیت تجزیه:

خدمات از پدیدآونده خود جدا نمی‌شوند! معمولا محصولات از تولیدکنندگان خود جدا شده و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند، اما سرویس‌ها، همچنان در نزد پدیدآورنده خود می‌مانند. برای نمونه ای‌نتورک پلتفورمی نزد خود دارد که بواسطه آن سرویس تبلیغات کلیکی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

 

محدودیت در بهره‌وری:

همان طور که قبلا گفتیم، در استفاده از سرویس محدودیت زمانی وجود دارد. برای مثال یک شرکت طراحی داخلی، فقط یک بار منزل شما را به ازای هزینه‌ پرداخت شده، طراحی می‌کند.

 

تفاوت در تجربیات کاربران:

در کسب‌وکارهایی که ارائه دهنده خدماتی هستند، تجربه‌ها مشخصا متفاوت است. برای نمونه در یک سفر با کشتی، آب‌وهوا و دیگر مسافران کشتی در سرویسی که توسط شرکت کشتیرانی ارائه می‌شود، تاثیری مستقیم دارند و می‌توانند تجربه شما را بهتر یا بدتر کنند.

 

در مطلب بعدی، بیشتر به ترکیب عناصر بازاریابی می‌پردازیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه باید به بازاریابی یک سرویس بپردازید.

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

رامین جابری

من از دوره نوجوانی به حوزه تولید محتوا علاقمند شدم و با روی کار اومدن رسانه‌های اجتماعی، تصمیم گرفتم به صورت جدی در زمینه تولید محتوا در این رسانه‌ها، به فعالیت بپردازم. به شدت به مد، موسیقی بین ‌المللی، آشپزی مدرن و بازی‌های ویدئویی علاقه دارم و زمان فراغتم هم صرف همین موارد می‌کنم.

تبلیغات

2 دیدگاه در رابطه با “۵ مشخصه اصلی خدماتی که در دنیا ارائه می‌شوند
  1. حمید
    خرداد ۲۴, ۱۳۹۵ — ۴:۴۲ ق.ظ

    با سلام
    مطلب مفیدی بود
    سپاسگزارم

  2. هاست
    خرداد ۲۵, ۱۳۹۵ — ۱۱:۱۰ ق.ظ

    با سپاس و قدردانی فراوان مطلب مفید و ارزنده ای بود موفق و پیروز باشید

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

azar-events

رویدادهای آذر ماه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !