unilever-case-study

نگاهی دقیق به یک کمپین موفق تبلیغات دیجیتال

بررسی نمونه‌های موردی - نویسنده : مرتضی علوی نیک - ۴ تیر ۱۳۹۶

امروز تاثیری که تبلیغات و بازاریابی در فضای دیجیتال ایجاد می‌کند امری ثابت شده است. کاربران بی‌شمار شبکه‌های اجتماعی، امکان تعقیب مخاطبان هدف و تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی، توانایی بهینه‌سازی و تغییر روند تبلیغات در کمترین زمان و… امتیازهای منحصر به فرد فضای دیجیتال برای طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است.

حال تصور کنید که یک کمپین قدرتمند دیجیتال و یک کمپین تبلیغاتی آفلاین با هدفی مشترک در کنار هم قرار بگیرند. در این حالت یک کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه شکل می‌گیرد و مخاطبان محتواهای تبلیغاتی که همه رساننده یک پیام واحد هستند را در رسانه‌های مختلف می‌بینند. این گونه مخاطبان درگیر پیام تبلیغاتی می‌شوند و محصول مورد نظر در دیدرس آن‌ها قرار می‌گیرد. در این حالت توجه مخاطبان به محصول جلب می‌شود و آن هنگام خرید، در صدر فهرست گزینه‌های آن‌ها قرار می‌گیرد. اینجا نگاهی دقیقی داریم به یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال موفق که با همراهی تبلیغات آفلاین، تاثیری فوق‌العاده رقم زد.

سیف و دامستوس؛ فروش آنلاین

کمپانی یونیلیور درصدد راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی برای معرفی و فروش هم‌زمان دو برند سیف و دامستوس به عنوان یک پکیج کامل تمیزکننده و سفیدکننده سطوح بود. از اهداف این کمپین باید به بهبود کامل برندینگ در فضای دیجیتال و فروش محصولات به صورت آنلاین اشاره کرد. شرکت دی ام سی (DMC) نیز به عنوان کانون رسانه‎‌های دیجیتال، طراحی و اجرای تبلیغات دیجیتال این کمپین را عهده‌دار شد.

چند نوع مختلف از پکیج‌های محصولات سیف و دامستوس با ۲۰% تخفیف ویژه به مناسبت نزدیک شدن به نوروز و رسیدن ایام خانه‌تکانی وارد بازار شد که در تصویر زیر یک نمونه از این پکیج‌ها را مشاهده می‌کنید.

چالش؛ شناخت رسانه‌های مناسب

در آغاز هر کار بزرگی چالش اصلی برای شرکت های تبلیغاتی این است که چگونه می‌توان با هزینه معقولانه، پیام مورد نظر را در بهترین زمان ، به نزدیک ترین جامعه هدف رساند.

برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی:

در آغاز، جامعه هدف به دقت و بر اساس تحقیقات بازار انتخاب شد و پس از شناخت مخاطبان هدف که خانم‌های خانه‌دار بین ۲۰ تا ۴۵ سال بودند، به این نتیجه رسیدیم که ترویج محتوای ویدیویی مربوط به این محصولات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجب ایجاد تعامل با آنان می‌شود. به این ترتیب شاخص و هدف اصلی را مشاهده و ترویج ویدیو در فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال قرار دادیم.

چالش اصلی برای دسترسی به این مخاطبان و در دیدرس آنان قرار گرفتن، شناسایی رسانه‌ها و فضاهایی بودند که در طول روز مورد توجه مخاطبان هدف ،قرار می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی از این جامعه هدف و انتخاب بهترین رسانه‌های تبلیغاتی، این کمپین را به ۳ بازه زمانی تقسیم کردیم:
بازه زمانی اول ( ۳ روز نخست) :

آزمایش همه رسانه های دیجیتال

بازه زمانی دوم( ۱۲ روز) :

شناسایی و آنالیز دقیق رسانه های آزمایش شده و انتخاب بهترین رسانه ها

بازه زمانی سوم( ۲۸ روز) :

انتقال تمرکز و بودجه به رسانه هایی که بیشترین نرخ تبدیل را داشته اند.

مجموع این رسانه ها به بیش از ۸ رسانه بزرگ می رسید که همه آن‌ها به بهترین شکل ممکن مورد آزمایش قرار گرفت و تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ادامه کمپین جمع آوری شد.

برای این کمپین یک صفحه فرود ( آدرس : domestosandcifpromotion.com ) با تمامی امکانات مورد نیاز طراحی و کد نویسی شد و با توجه به هدف اصلی کمپین، ویدیوی تبلیغاتی در قسمت بالای وبسایت به نمایش درآمد.

همینطور در تمامی بخش های صفحه فرود ایونت ترکینگ (کدهایی که به گوگل آنالیتیکس متصل هستند تا اکشن های ست شده را اندازه گیری کنند، اینجا می توانید اطلاعات کامل تری مطالعه کنید) تعیین شد. مجموع این ایونت ها ۱۷ کد مختلف بود.

پس از تحلیل های انجام شده در زمان اجرای کمپین روزانه بیش از ۱۰۰ بار اسم دامستوس در گوگل جست و جو می شد( می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید) پس ما تصمیم گرفتیم یک کمپین گوگل ادوردز با هدف فروش اجرا کنیم و صفحه فرود را مستقیما روی پکیج موجود در دیجی کالا قرار دادیم.

تنها بعد از ۱۲ ساعت از شروع کمپین ۳ بار تمامی پکیچ های سیف و دامستوس به صورت کامل در دیجی‌کالا به فروش رسید و این پکیج در بخش پربازدید ترین و پرفروش ترین محصولات شست و شو در دیجی کالا قرار گرفت!

نکته قابل توجه اینکه پس از آغاز کمپین، ۳ بار این پکیج ها در فروشگاه های رفاه، شهروند، هایپرمی و پالادیوم نیز به صورت کامل فروخته شد.

پس از فروش کامل این محصولات، هدف دوم این کمپین را از فروش به ترویج نام برند در شبکه های اجتماعی و دریافت ایمیل کاربران متمرکز کردیم و این ویژگی ها را نیز در صفحه فرود اضافه کردیم؛ و به همین منظور رسانه‌ها را باز هم مورد بهینه‌سازی قرار دادیم.

بهینه سازی دیگری که روی این کمپین دیجیتال انجام شد افزایش نرخ کلیک روی مشاهده ویدئو به میزان ۷۰۰% بود که رشد فوق‌العاده‌ای است. (راز این رشد فوق‌العاده انتخاب رسانه‌هایی بود که کاربران آنها نرخ تبدیل بالاتری در مشاهده ویدئو نسبت به رسانه های دیگری داشته اند)

یکی از اصول اساسی تبلیغات این است که اگر مخاطب تبلیغ کسب و کار شما را بیش از ۳بار در مکان های مختلف نبیند این تبلیغ اثر گذار نیست؛ با توجه به این اصل، پس از بررسی هایی که روی این کمپین صورت گرفت تصمیم گرفتیم یک کمپین هدفگیری مجدد (ریتارگتینگ) اجرا کنیم و بر همین اساس بار دیگر دست به بهینه‌سازی رسانه‌ها زدیم.

کاربرد کلی کمپین ریتارگتینگ به این صورت است که وقتی کاربری وارد صفحه فرود وبسایت می‌شود کوکی و آی‌پی(ip) کاربر ذخیره می شود و اگر کاربر در زمان اجرای کمپین به یکی از ۸۰۰۰ وبسایت تحت قرار داد ما سر بزند تمامی بنرهای تبلیغاتی آن وبسایت، کمپین مورد نظر ما را به کاربر نمایش می دهد.

با اجرای کمپین هدفگیری مجدد در کنار دیگر کمپین ها میزان بازگشت افرادی که قبلا وارد صفحه فرود شده بودند به ۲۰٪ کل ورودی ها رسید و این موجب موفقیتی کم‌نظیر در این کمپین شد.

در پایان کمپین ویدیوی تبلیغاتی، ۱۵ میلیون بار در فضای مجازی دیده‌شد و ۱۱۴ هزار بار روی بنرهای تبلیغاتی کلیک شد و ۹۰۰ کلیک روی آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی در صفحه فرود صورت گرفت. همچنین این صفحه فرود تنها در سه هفته، موفق به کسب رتبه ۵۰۰۰ الکسا شد.

همه این‌ها با ۹ بار بهینه‌سازی ثابت کرد که با استفاده از اطلاعات و داده‌های موجود در دنیای دیجیتال می‌توان تبلیغاتی تا این اندازه اثربخش را در فضای دیجیتال طراحی و اجرا کرد.

برچسب ها : , , ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

مرتضی علوی نیک

به نظر من یکی از بهترین شغلی های دنیا ، کار در زمینه دیجیتال مارکتینگ هستش. چون تو این شغل خستگی معنا نداره و با چالش های جالبی روبرو می شید. در کنار دیجیتال مارکتینگ به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار مشغول هستم.

تبلیغات

4 دیدگاه در رابطه با “نگاهی دقیق به یک کمپین موفق تبلیغات دیجیتال
  1. آرمین
    تیر ۴, ۱۳۹۶ — ۳:۲۳ ب٫ظ

    مثل همیشه عالی و درجه یک 👏

  2. مجتبی شکوری
    تیر ۱۲, ۱۳۹۶ — ۴:۴۹ ق٫ظ

    مثل همیشه موفق باشی مرتضی جان

  3. فید بک : بلاگ اد: نگاهی دقیق به یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق - آراتیس

  4. فیاضی
    تیر ۱۸, ۱۳۹۶ — ۶:۴۱ ب٫ظ

    سایتتون بی نظیره

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !