final

شبکه‌های اجتماعی، عامل تحول معماری معاصر

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - نویسنده : احسان نمکی‌روش - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵

در قسمت قبل دیدیم که معمارها به عنوان خالقان فضاهای حقیقی، درک بالایی از فضاهای مجازی دارند و دلایل نیاز معماری در عصر دیجیتال را به پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی عنوان کردیم و درآخر دیدیم که چگونه شبکه‎‌های اجتماعی می‌توانند مانند یک موتور جستجو قوی برای معماری عمل کنند.

اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود!

شاید باورش سخت باشد؛ اما ظهور شبکه‌های اجتماعی معماری معاصر را در دنیا دگرگون کرده و خواهد کرد.

برای درک این موضوع مارک کاشنر، موسس “آرکیتایزر” (بزرگترین پایگاه داده آنلاین معماری) نظریه ای دارد به نام “نظریه آونگ

معماری شبکه های اجتماعی مارک کاشنر

 

نظریه آونگ

کاشنر روند معماری معاصر را براساس آونگی تصویر می‌کند که در یک سوی آن نوآوری و در سوی دیگر سَمبل‌های شناخته‌شده معماری وجود دارند.

معماری شبکه های اجتماعی ۲

 

او برای فهم بیشتر نظریه‌اش، به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد که سبکی به نام “بروتالیسم” در معماری بوجود آمد. بروتالیسم معماری‌ای خشن و عاری از سمبل‌های گذشته بود .

معماری بروتالیسم شبکه های اجتماعی

 

این سبک درواقع زمانی در معماری اتفاق افتاد که آونگ به سمت نوآوری جهت گرفته بود.

معماری شبکه‌های اجتماعی ۳

 

در دهه هشتاد، با ظهور  پست‌مدرنیسم، آونگ معماری باز به سمت سمبل‌های گذشته بازگشت و المان‌های معماری کلاسیک، دوباره بر ساختمان‌ها نمایان شدند .

معماری شبکه های اجتماعی ۴

 

و سپس باز در ابتدای دهه ۹۰، با دیکانستراکشن، سمبل های گذشته از معماری محو شدند.

در واقع در یک دوره، تقلید از معماری گذشته را اشتباه تصور می کردند اما پس از چندی، باز دست به دامان معماری آشنای گذشته  و برانگیختن حس نوستالژی در افراد می‌شدند.

اما چه چیزی مدت زمان نوسان این آونگ را تعیین می‌کند؟

  1. بازه زمانی مورد نیاز برای طراحی بناهایی با سبکی متاثر از تفکر حاکم بر آن عصر؛
  2. فاصله چند ساله تا ساخته شدن طرح‌ها؛
  3. شناخته شدن آن سبک معماری در جوامع مختلف و همه گیر شدن آن؛
  4. انتظار برای مشاهده بازخورد مردم و در نهایت تاثیر مثبت یا منفی آن بر جوامع.

معماری شبکه های اجتماعی ۵

 

چه چیزی می تواند تمامی این مراحل را تسریع بخشد؟

بله، شبکه های اجتماعی!

اگر متوجه نشده اید، نه از خودتان ناراحت شوید ،نه به من بدوبیراه بگویید.

مثال‌های زیر همه چیز را روشن خواهد کرد.

در سال ۱۹۹۷ فرانک گهری با طراحی موزه گوگنهایم در بیلبائو، بطور کلی ارتباط جهان با معماری را تغییر داد!

معماری گوگنهایم شبکه های اجتماعی

 

و شاید از همان زمان، روند نظریه آونگ برای همیشه متوقف شد.

اما چرا؟

پس از گذشت مدت زمان اندکی از ساخت این بنا، تعداد توریست‌ در شهر بیلبائو تا سقف ۲۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و میبینیم که در تمام ایالت‌های آمریکا هم یکی پس از دیگری بناهایی با این سبک و سیاق ساخته شد.

la

معماری شبکه های اجتماعی معماری نیویورک شبکه های اجتماعی

 

چطور یک بنا می‌تواند به این سرعت بین معماران و توریست ها همه گیر شود؟

در گذشته به‌دلیل سرعت پایین وسایل نقلیه بازدید از بناها برای توریست‌ها بسیار دشوار بود. کم کم سرعت وسایل نقلیه افزایش پیدا کرد و سپس با پیشرفت تکنولوژی ما می توانستیم از تلویزیون و روزنامه‌ها، بناهای تاریخی را ببینیم؛ تا اینکه درنهایت به کمک شبکه‌های اجتماعی هرکدام از ما رسانه‌ای برای معماری شدیم. رسانه‌ای که در کسری از ثانیه در تمام جوامع اطلاع‌رسانی می‌کند. رسانه‌های اجتماعی باعث شدند که ساختمان‌ها از محل خودشان جدا شوند و در تلفن‌های همراه ما دنبالمان بیایند.

معماری شبکه های اجتماعی

و این همان دلیلی است که تمام ایالت‌های آمریکا متوجه شدند که برای داشتن توریست احتیاج به آن نوع ساختمان‌ها دارند.

حالا باز به نظریه آونگ باز می گردیم و گزینه رسانه‌های اجتماعی را به آن اضافه می کنیم. رسانه‌های اجتماعی مانند یک کاتالیزور نوسانات آونگ را آنقدر تسریع می کند تا اینکه هردو المان طرفین آن، از لحاظ زمانی آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که به نوعی در کنار هم قرار می‌گیرند.

معماری شبکه های اجتماعی

معماری شبکه های اجتماعی

 

لابد می‌پرسید پس آیا در معماری امروز، سمبل‌های گذشته را می بینیم؟ هم بله و هم نه!

جواب این سوال را شرح یکی از پروژه‌های “مارک کاشنر” به وضوح بیان می کند.

طرحی بی‌پروا و غیرمتعارف برای یک مرکز تفریحی در نیویورک که ترس همگان اعم از کارفرما و حتی خود طراحان را به همراه داشت.

اما چطور این پروژه موفق شد.

کاری که آن ها کردند این بود که رندرهایی با پرسوناژهای واقعی از طرحشان گرفتند و در فیسبوک و اینستاگرام قرار دادند و اجازه دادند، مردم هرکاری که می‌خواهند با آن‌ها بکنند. آنها را با اشتراک بگذارند؛ آن ها را دوست داشته باشند؛ نظر بدهند و حتی از آن ها متنفر باشند.

اما این واکنش‌ها دو سال قبل از اتمام ساخت بنا اتفاق می‌افتاد و بنا گویی قبل از ساخته‌شدنش، در جامعه وجود داشته. پس از افتتاح این بنا هم، تصاویر آن این بار توسط خود مردم به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. در نتیجه زمانی که مردم و توریست‌ها با بنای ساخته‌ شده روبرو شدند، علاوه بر اینکه جهت‌گیری آونگ را به سمت نوآوری می‌دیدند، از طرفی حس آشنایی با بنا را هم بصورت توام احساس می‌کردند؛ چون آن را از مدت‌ها پیش بصورت مداوم دیده بودند و این‌گونه بود که آونگ گویی هر دو جهت رو به صورت همزمان نشانه رفته بود.

در مقاله بعدی، کمپینی در جهت احداث یک بنا را به شما معرفی می‌کنم که نشان می‌دهد؛ چطور امروزه پروژه‌هایی، بدون داشتن کارفرما و تنها با کمک شبکه‌های اجتماعی استارت می‌خورند و موفق می‌شوند.

قسمت بعد: تحقق رویای نیویورک، به کمک شبکه‎های اجتماعی

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

احسان نمکی‌روش

زمانی که درشرکت اینتورک استخدام شدم؛ فهمیدم کاری که قراره بکنم (تولید محتوا)، همیشه بزرگترین تفریح زندگیم بوده و اینجوری شد که من تمام هفته مشغول تفریح کردن هستم!

تبلیغات

9 دیدگاه در رابطه با “شبکه‌های اجتماعی، عامل تحول معماری معاصر
  1. GAMA
    خرداد ۱۶, ۱۳۹۵ — ۳:۵۴ ق.ظ

    حقیقت امر اینه که نه تنها در معماری بلکه درتمام شاخه ها، شبکه های اجتماعی توانسته که نفوذ پیدا کنه و در آینده ای نه چندان دور انسان ها با دید خیلی بازتری نسبت به قبل با اطلاعات بیشتر می توانند به انتخاب های خود بپردازند .

    • احسان نمکی‌روش
      خرداد ۱۶, ۱۳۹۵ — ۶:۵۷ ق.ظ

      بله دوست عزیز، دقیقا همینطور هست و از دیدگاه من تاثیری که شبکه های اجتماعی بر هر حرفه‌ای داشته، مختص آن بوده و قابل بحث است واز طرفی، بدون این شناخت استفاده از تمام پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی تا حدی امکان پذیر نیست.
      ممنون از توجهتون.

  2. فید بک : معماری و شبکه‌های اجتماعی (قسمت اول)

  3. مهران
    خرداد ۱۶, ۱۳۹۵ — ۸:۴۸ ق.ظ

    با سلام وتبریک بابت گزارش جالب وپر محتوای معماری مجازی خیلی اطلاعات خوبی در اختیار خواننده گذاشتید تشکر اگر میشه بحث چگونگی حذف کارفرما بوسیله ی شبکه اجتماعی رو بیشتر باز کنید

    • احسان نمکی‌روش
      خرداد ۱۶, ۱۳۹۵ — ۳:۲۶ ب.ظ

      ممنونم.
      این بحث مربوط به قسمت سوم این مقاله‌ هست که در اون کامل توضیح داده میشه.
      یکشنبه هفته بعد منتشر میشه.
      خوشحال میشم که قسمت‌های بعد را هم دنبال کنید.

  4. ادکلن
    خرداد ۱۶, ۱۳۹۵ — ۱۲:۳۲ ب.ظ

    ممنون بابت مطلب خوب شما به نکات خوب و قابل توجهی اشاره کرده بودید.

  5. احسان
    خرداد ۲۰, ۱۳۹۵ — ۱۱:۱۲ ق.ظ

    احسان عزیز مطلبتو خوندم و خوووب بود فقط عکس اول در لاس وگاس نیست بلکه در لس آنجلس هست اثر فرانک گری
    Walt Disney Concert Hall

  6. فروشگاه اینترنتی شیکمن
    تیر ۵, ۱۳۹۵ — ۷:۳۶ ق.ظ

    مطلب جالب و مفیدی بود ،با تشکر از شما

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !