ppc

بررسی کودکانه تبلیغات کلیکی در ایران

تبلیغات آنلاین - نویسنده : افشین بیداری - ۱ اسفند ۱۳۹۴

این مطلب توسط تیم وب‌سیما تهیه و منتشر شده است.

نویسنده: امیرحسین اسماعیلی

 

بررسی کودکانه چیست؟

بررسی کودکانه نوعی از بررسی و آنالیز خدمات و محصولات است که به دلیل رویکرد صفر و یکی به بررسی و آنالیز کودکانه مشهور شده و می‌تواند نتایج را در تحلیل‌ها به شکل چشمگیری تغییر دهد. در این روش منتقد مانند یک کودک که بین اسباب بازی‌های خود انتخاب‌های متفاوتی انجام می‌دهد و با رویکردی حساس و زود رنج نسبت به آنها تصمیم می‌گیرد ، عمل می‌نماید. از این شماره به بعد، در مجله زرافه به تحلیل و بررسی کودکانه خدمات در فضای وب می پردازیم. در اولین مقاله از سلسه مقالات بررسی کودکانه به سایت‌های تبلیغات کلیکی می‌پردازم.

logoes

برای آنالیز خدمات، سرویس ها و امکانات این سایت ها ابتدا در هر کدام از این سایت ها حساب کاربری ایجاد نمودم و یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کردم و پس از پایان این پروسه نتایج را بررسی نمودم. نتایجی که در این مقاله به حضور شما اعلام می کنم همگی بر اساس شواهد و مدارک موجود بوده و هیچ اعمال نظر و یا شرایط حمایتی و انتفاعی وجود ندارد.

 

فاکتور های مورد بررسی :

۱. نگاه اول

۲. پنل کاربری

۳. راحتی

۴. اطلاع رسانی

۵. کیفیت خدمات

۶. پشتیبان

۷. خدمات پس از فروش

۸. حال عمومی

 

برای هر کدام از این برند ها یک رنگ در نظر گرفته ام، کلیک یاب آبی ، صبا ویژن سبز و شبکه تبلیغات رنگ بنفش، که طبیعتا از رنگ سازمانی این برندها برداشت کرده ام. همه امتیازات از ۵ محاسبه میشود.

 

اگر به غیر از این سه شرکت، خدمات دهنده دیگری هم در این زمینه وجود دارد، من نمی شناسم! این در بررسی های کودکانه یعنی بی ارزش!

 

نگاه اول به کلیک‌یاب:

 

۱. در نگاه اول سادگی و سفیدی کلیک یاب جلب نظر کرد، همچنین انیمیشنی که به زیبایی در صفحه اول نمایش داده شده بود.اما کمی که بیشتر دقت کردم این انیمیشن بار معنایی بسیار قوی داشت که به آن توجه نکرده بودم. بر اساس این انیمیشن

• من عکس (منظورم تبلیغ است اما من یک کودک هستم!) را به کلیک یاب می دهم • کلیک یاب عکس را سوار چرخ و فلک می کند • عکس را به سایت ها می دهد • از سایت ها دو کلیک دریافت میکند • دو کلیک را بعد از چرخ و فلک سواری به من می دهد • من ۳ تا پول به کلیک یاب می دهم • کلیک یاب ۳ تا پول من را سوار چرخ و فلک می کند • یکی از پول های من را گم و گور می کند و ۲ تا را به سایت ها می دهد.

• دوباره از نو …

کجای کار می لنگد که یکی از پولهای من گم میشود و من عکس می دهم و کلیک می گیرم بعد پول میدهم و هیچی نمیگیرم؟؟

۲. چرا من در بین مشتریان نیستم؟ من مشتری نیستم ؟ من را به عنوان مشتری قبول ندارند؟ دنبال مشتری های گنده هستند؟ …

۳. از بین آن همه مشتری فقط دو نفر موفق شده اند؟!

 

کلا در نگاه اول حس بدی نداشتم و نمره ۴ به نظرم نمره مناسبی باشد.

cy

cy1

نگاه اول به صبا ویژن:

 

۱. در نگاه اول تکلیف من معلوم شد.من یا می خواهم وارد شوم، یا تبلیغ شروع کنم ویا پول دربیاورم یا اون بغلی ها رو بزنم ببینم چی میشه! وقتی به پایین حرکت کردم صفحه یه کج و صافی شد و رفتم تو چمنها، هی چمن ، هی چمن ، چمن پر رنگ ، چمن کم رنگ…

قیمت ها هم هستن، همه چیز معلومه!

من اومدم اینجا تبلیغ بدم ، اینا هم تبلیغ منو قبول می کنن. چه خوب!

۲. دو تا فرم تبلیغ دهندگان و تبلیغ گیرندگان فقط یک فرم سرکاری است . من پر کردم رفتم یه صفحه دیگه باز همونا رو پرسید. پر نکردم دکمه رو زدم بازم رفتم همون جا؟! یا من به سن تحلیل نرسیدم یا این سایته من و سر کار گذاشته.

۳. اون ته سایت که رسیدم یهو یادم رفت واسه چی اومده بودم. یهو شد سایت خبری !

 

اما در نگاه اول ازش خوشم اومد تر و تمیز بود و به جز اون مشکل فرم ها مشکل دیگه ای ندیدم، به اینم ۴ بدم خوبه ؟ اگه ۴.۵ داشتم اونو میدادم ولی ۵ نه!

 

فکر کنم جا داره بهتر باشه …

sv

sv1

نگاه اول به ای‌نتورک:

 

۱. در نگاه اول رفتم برای ثبت نام در دوره mini-mba خیلی خوب بود، فاز اولش هم رایگان بود، اتفاقا یکی از دوستای عزیزم هم بین اساتید بود. جا داره همین جا به Sam عزیز سلام عرض کنم،

Hi Buddy …

 

وای فراموش کردم برای چی اومدم اینجا! تبلیغات کلیکی!

 

بخش اول عکسش خیلی خوبه ، اون آقاهه که داره میخنده فکر کنم خیلی مهربون باشه و از آقا قبلیه که یه ماه پیش اینجا بود بهتره. فکر کنم بشه سر قیمت کلیک ها ازش تخفیف بگیریم. (ما ایرانیان با انسان ها تجارت می کنیم نه با گرافیک و دستگاه و لپ تاپ، یکی از بهترین انواع بنرها، بنرهایی هستند که از تصویر انسان بومی همان منطقه استفاده می کنند.)

۲. توضیحات و آمار خوبی در مورد کلیک بازی اینجا اومده که به نظرم یکم زیادیه ، مثل وقتی مامانم میپرسه چقدر منو دوست داری منم میگم به اندازه ستاره ها!

۳. ییهو دیجیتال مارکتینگ شد!

۴. مورد اعتماد بیش از ۳۰۰۰ برند، به استناد ۳ تا از این ۳۰۰۰ تا.

۵. همکارانشون خیلی بی ربط هستن ، بیشتر به نظر میاد تبادل لینک کرده باشن تا همکاری، جای روزنامه همشهری هم این وسط خالیه، حتما اون تو یه بار آگهی دادن دیگه …

در کل همون ۴ خوبه ولی اینو بیشتر پسندیدم.

anet

anet1

پنل کاربری

پنل های کاربری این سه وبسایت تقریبا از یکدیگر کپی شده اند اما با تفاوت های زیاد. اگر بخوام رو راست بگم پنل anetwork را از همه بیشتر پسندیدم. فکر میکنم با توجه به قدیمی تر بودن این سایت نسبت به رقبا بقیه از این پنل کپی کرده باشند.

 

پنل کلیک یاب

پنل این سایت ساده و خوبه ، ازش راضی هستم و بهش امتیاز ۴ رو میدم.

cyp

پنل صبا ویژن

پنل صبا ویژن مثل گوشی موبایل نوکیا ۳۳۱۰ میمونه البته نه چند سال پیش ، در عصر iphone 6s . واسه همین بهش ۲ میدم!

svp

پنل شبکه تبلیغات

اگر به پنل کلیک یاب ۴ دادم معنی اون این نیست که شبکه تبلیغات ۵ میگیره ، باید بهش ۹ یا ۱۰ بدم اما اونوقت باید به صبا منفی بدم واسه همین به ۵ بسنده می‌کنم.

anetp

راحتی:

rahati

اطلاع‌رسانی:

info

کیفیت خدمات:

serq

پشتیبانی

اما به جاهای حساس رسیدیم ، وقتی کمپین ها رو شروع کردم اصلا فکر نمیکردم تو این کار اینقدر پشتیبانی مهم باشه، یک نفر از شبکه تبلیغات با من تماس گرفت و گفت یک کمپین راه انداختین؛ به کمک نیاز ندارین؟

 

من خشکم زد ، گفتم کمک؟

خیلی آقای مهربونی بود ، گفت بله اگر راهنمایی نیاز دارین بفرمایید.

گفتم : ممنونم راهنمایی خاصی نیاز ندارم !

 

ولی واقعا لذت بردم که براشون مهم بود که من یک کمپین راه اندازی کردم، انقدر این آقا خوش اخلاق بود که اسمش رو پرسیدم ولی طبق معمول یادم رفت یادداشت کنم. ولی از دو تای دیگه بگم، صبا ویژن که هیچ ، انگار نه انگار من ۱ میلیون تومن پول بی زبون ریختم به حسابشون، کلیک یاب هم که فرآیند واریز به حساب مختل شد و یک هفته طول کشید تا پولم رو پس بدن ! متاسفانه یک روز مسئول مالی نبود یک روز غیر نبود ، یک روز قیف نبود. واسه همین به شبکه تبلیغات ۵

 

میدم و به بقیه یک صفر کله گنده.

همه کسانی که امیرحسین اسماعیلی رو میشناسن میدونن که من تو نقد به خودم هم رحم نمیکنم چه برسه به بقیه!

sup

خدمات پس از فروش

باز یک آقای مهربون دیگه از شبکه تبلیغات بهم زنگ زد . حالمو پرسید و گفت چطور بود؟ همین برای من کافیه که یکی براش مهمه ، یا حداقل اینطور نشون میده. ولی این صبا ویژن نمیتونست مبلغ روزانه منو خرج کنه، آخرش تبلیغ من تو آپارات نمایش داده شد تا ییهو همه اعتبارم خرج بشه. واسه همین به اون دوتا دوباره یک صفر تپل میدم تا سیستمشون رو اصلاح کنن.

sserv

حال عمومی

حال عمومی من تو این پروسه خیلی پیچیده بود، تو سرویس کلیک یاب کنجکاو بودم ولی حالمو گرفت ، تو صبا ویژن منتظر یک اتفاق خیلی ویژه بودم ولی … تو شبکه تبلیغات پشتیبانی منو تحت تاثیر قرار داد، بهشون تبریک میگم.

rank

اما رده بندی نهایی رو باید به این شکل بچینم،‌ضمن اینکه جای هیچ نظر و انتقادی رو برای این دوستان نمیزارم ، این تجربه شخصی منه و با هیچ دلیل و منطقی نمیشه این فکر رو از سرم بیرون کرد. شرمنده!

امیدوارم این مطلب و تجربه برای شما مخاطبان زرافه هم مفید باشه . برای ماه آینده یک ایده خوب دارم ، میخوام سرویس دهنده های هاست رو بررسی کنم . خیلی سخته ولی با حمایت شما امکانپذیره، لطفا نظرات و پیشنهادات خودتون رو برام بفرستین . در پناه حق

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

افشین بیداری

همیشه علاقه زیادی به تکنولوژی و مسایل مربوط به این موضوع داشتم. به دیجیتال مارکتینگ خیلی علاقه دارم چون خیلی به روز هستش و تقریبا میشه گفت که گیمر هم هستم. دوست دارم چیزهایی که یاد می‌گیرم رو به همه یاد بدم. به زبان‌های خارجی و مسافرت علاقه زیادی دارم و دوستام برام خیلی مهم هستن.

تبلیغات

17 دیدگاه در رابطه با “بررسی کودکانه تبلیغات کلیکی در ایران
  1. Arash
    اسفند ۲, ۱۳۹۴ — ۴:۵۲ ق.ظ

    با سلام و احترام
    از اینکه با سایت زیبای شما آشنا شدیم خوشحالیم
    امیدوارم سایت روز به روز موفق تر و بهتر از قبل باشد

  2. محمد علیخانی
    اسفند ۲, ۱۳۹۴ — ۶:۰۶ ق.ظ

    سلام!
    واقعا نقد خوبی بود. من به شخصه با هر سه این شرکت ها کار کردم. اگر میخواستم خودم کودکانه بررسی کنم، نتایجش دقیقا همین میشد. اما واقعا جای یه نقد اساسی و حرفه ای این وسط خالیه چون ممکنه دیگه نتیجه این نباشه. ولی در کل کار کردن با شبکه تبلیغات حس خوبی داره. البته نتایج خوب شبکه تبلیغات بر میگرده به این صحبت برایان تریسی که میگه الآن دیگه رقابت در کیفیت محصول نیست! رقابت در پشتیبانی و خدمات پس از فروشه…
    آرزوی موفقیت دارم براتون.

  3. محمد مطهری
    اسفند ۲, ۱۳۹۴ — ۹:۰۵ ق.ظ

    🙂 عجب مطلب خوبی بود.
    خیلی باحال بود.
    به نظرم صبا و کلیک خیلی سرخورده میشن. خوب کارتونو بهتر کنین. ممنون از آقای اسماعیلی برای مطلب جالبشون. این مطلبو تو زرافه خونده بودم ولی اونجا نمیشه دیدگاه گذاشت.

  4. سروش ترابی
    اسفند ۲, ۱۳۹۴ — ۹:۰۸ ق.ظ

    سلام ،
    واقعا لذت میبرم از اینکه میبینم یک سایت ایرانی انقدر زیبا برای استفاده کنندگان ایرانی با این کیفیت مطلوب یک فرایند را با این دقت تجزیه و تحلیل میکنه و این امکان رو بوجود میاره که یک نفر مثل من که کسب و کاری دارم بتونم بهترین انتخاب رو انجام بدم، من این مقاله رو خوندم و خیلی لذت بردم اما من فکر میکنم یک موردی که خیلی پُررنگ بهش پرداخته نشده خوشحال بودن صاحب یک کسب و کار هستش ، من صاحب سایت فارسی گیفت هستم که فروش جم بازی و گیفت کارت انجام میدیم و توی ای نتورک، کلیک یاب، صبا ویژن و عدد تبلیغات داده ام. راستش شبکه تبلیغات و عدد فقط برای من سیاه لشکر میفرستادند و این کاربرانی که به سمت سایت من سرازیر میشد با نرخ تقریبا صفری تبدیل به مشتری میشدن ، در مورد صبا ویژن هم تقریبا به این شکل بود اما مشکل صبا ویژن این بود که ظاهرا تبلیغات را در جاهایی نشون میداد که اصلا تبلیغات کلیک نمیخورد. اما در مورد کلیک یاب من واقعا راضی و خوشحال بودم و کاربرانی که از سمت کلیک یاب به سایت من وارد میشدند با نرخ بالایی تبدیل به مشتریان خوب میشدند، بنظر من که با همه این شبکه ها کار کردم کلیک یاب واقعا کلیک های با کیفیتی برام میفرسته.
    مرسی از سایت خوبتون

  5. ناشناس
    اسفند ۲, ۱۳۹۴ — ۱:۳۹ ب.ظ

    سلام، بابته مطلب زیباتون ممنون. البته طبیعی هست که Anetwork رو اول کنید و ازش تعریف کنید ، چون این سایت هم مال Anetwork هست و جفتشون یکین 🙂

  6. محمد صادق
    اسفند ۲, ۱۳۹۴ — ۲:۲۷ ب.ظ

    سلام و خسته نباشید
    عالی عالی عالی
    به زبون ساده وروان و کدوکانه بقول خودتون
    با اینکه مقالات طولانی رو اکثرا حوصله نمیکنم بخونم ولی اینو تا ته رفتم ناخودآگاه! یهو دیدم مقاله تموم شده!!! خخخخخخ
    ممنون و متشکر
    لطفا ادامه بدید به این تحلیل ها با جزئیات بیشتر تر….مرسی

  7. وبگردان
    اسفند ۳, ۱۳۹۴ — ۱۲:۱۴ ب.ظ

    سلام
    من هم از این سیستمها تو سایتم استفاده می کنم و طبق تحلیلی که گذاشتید از انتورک بیشتر رضایت دارم تا بقیه
    یکی دیگه که هر چی کلیک میشه روش هیچی بهم نمیده
    البته الان یکماهه تبلیغ گذاشتم ولی انتورک بهم پول داده ولی اون هیچی
    تحلیل جالی بود ممنون
    به وبگردان هم سر بزنید.منتظرتون هستم

  8. طلا کاران
    اسفند ۴, ۱۳۹۴ — ۵:۵۰ ق.ظ

    به نظر من خیلی بزرگ کرده

  9. احمق
    اسفند ۱۶, ۱۳۹۴ — ۳:۴۴ ب.ظ

    این همه حرف زدی که بگی ای نتوک خوبه بقیه ا….. ؟!!!

  10. مصطفی
    اردیبهشت ۷, ۱۳۹۵ — ۶:۵۴ ق.ظ

    سلام
    اینتورکو از نظر پشتیبانی عالیه کارشون اما من با صبا کلیکیاب اینتورک ادنگاه کار کردم (با اکثر سیستما کار کردم اما متاسفانه زورشون میاد حق ادمو بهش بدن و پولتو بالا میکشن) هر چهار تا پشتیبانی خوبی دارن از نظر من و ادنگاه رو بنده بهتر پسندیدم چون هم پشتیبانی عالی دارن هم تسویه دقیق و شمارش درجه یک
    از نظر نرخ و شمارش کلیکیاب هم عالیه اما متاسفانه اینتورک در این رابطه زیاد جالب عمل نمیکنه
    در مورد شکل ظاهری صبا هم جدیدن تغییراتی ایجاد کردن و از نظر من ساده و کاربر پسند هست
    باز هم به خاطر این مطلب تشکر میکنم موفق باشید

  11. sherkatir
    تیر ۱, ۱۳۹۵ — ۹:۳۱ ق.ظ

    جالب بود اما هیچ چیز مثل تولید محتوا جواب نمیده

  12. دانلود یو
    مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ — ۹:۰۹ ق.ظ

    ای ول بسیار عالی بود، مفید واقع شد

  13. محمود
    شهریور ۷, ۱۳۹۵ — ۸:۲۴ ق.ظ

    خیلی مسخره هست که یه سایت که زیر مجموعه یک شرکت تبلیغاتی هست بیاد و از شرکت خودش تعریف کنه و با مقایسه شرکت های دیگه خودشو اول قرار بده …..

  14. مریم
    آبان ۱۹, ۱۳۹۵ — ۱۲:۰۲ ب.ظ

    من واقعا نمیدونم که کسی که نویسنده است خودشم کودکهُ چون ادبیاتش همچین چیزی رو میرسونه

  15. عادل طالبی
    آبان ۱۹, ۱۳۹۵ — ۱۲:۲۷ ب.ظ

    تبلیغ یعنی بازخورد. تحلیل یعنی آنالیز نتایج. مهم نیست قیافه سایت تبلیغ دهنده چه شکلیه. مهم اینه که من ۱۰۰ هزار تومن می دم… چی گیرم می آد؟ Conversion Rate اینه که مهمه.

    این چه آناللیزی بود که Conversion Rate در اون مطرح نشده بود؟ برای من مهم نیست که یه سایت قیافه اش خوب نباشه مهمه که ۱۰۰ هزار تومن بدم مثلاً ۱۰۰۰ تا کاربر تو سایتم ثبت نام کنه!
    آنالیز یعنی این : بازخورد… فیدبک… نتیجه… و در آخر ROI یا بازگشت سرمایه.

    موفق باشید

  16. عادل طالبی
    آبان ۱۹, ۱۳۹۵ — ۱۲:۴۰ ب.ظ

    شرکت های واسطه توزیع تبلیغات دو سر دارند: پذیرندگان و تبلیغ دهندگان.
    به نظرم باید آنکه پول می دهد مورد توجه ویژه باشد و هدف، برنده بودن پول دهنده باشد و بعد تبلیغ دهنده!.

    تنها مشکلش مطلب فوق این است که شرکت های ارائه دهنده خدمات را بر اساس ظاهرشان مقایسه کرده و البته طبیعتاً در نهایت aNetwork را برنده اعلام کرده!

    روش ارائه شده در مطلب فوق، مثل این می ماند که بخواهید ماشین بخرید و بر اساس رد لاستیک های ماشین در جاده خاکی و شکل بازتاب نور یک لامپ کم مصرف روی سقف ماشین، ماشین خوب را انتخاب کنید!.

    البته این هم یک معیار است. هر کسی می تواند معیار خودش را داشته باشد!

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !