ui-ux

تفاوت میان رابط کاربری و تجربه کاربری

تجربه کاربری - نویسنده : فرید اسدی - ۳۰ آبان ۱۳۹۵

بی‌شک وقتی شما هم با دو واژه رابط کاربری (User Interface) و تجربه کاربری (User Experience) برخورد می‌کنید، برداشتی در ذهن دارید که فرق این دو در چه چیزی است. اما در ادامه بیشتر دو مفهوم رابط کاربری و تجربه کاربری را برای شما باز می‌کنیم تا هیچ سوالی بی‌پاسخ نماند:

رابط کاربری (User Interface یا UI):

اگر بخواهیم یک تعریف ساده برای رابط کاربری داشته باشیم، میتوانیم بگوییم که عبارت است از سری صفحات و المان‌های تصویری که شامل دکمه‌ها و آیکون‌ها هستند که سبب برقراری تعامل شما با یک وسیله (گجت) می‌شوند.

تجربه کاربری (User Experience یا UX):

به تجربه یک فرد گفته می‌شود که از تعامل او

با تمام جنبه‌های یک سرویس یا محصول حاصل می‌شود.

شاید هنوز هم دقیق متوجه نشده باشید و حال لازم است که سراغ یک سری نمونه برویم:

نمونه‌های رابط کاربری:

اگر از کاربران کامپیوتر شخصی در دهه ۷۰ میلادی بودید، برای استفاده از آن لازم بود که از رابط کاربری دستوری بهره می‌بردید که دستورات به صورت خطی وارد سیستم شده و در رابطه کاربری نمایش داده می‌شدند.

در آن زمان حتی سیستم عاملی نبود که حاوی گرافیک و آیکون‌ها باشد. حتی موس هم وجود نداشت که بتوانید به کمک اشاره آن، کار خود را آسان کنید. بعد از این جریان، کامپیوترهایی پا به عرصه گذاشتند که تحت زبان برنامه‌نویسی به عمل می‌آمدند.

70s-pc

در اوایل دهه ۸۰ بود که کمپانی Xerox PARC یک کامپیوتر شخصی عرضه کرد که Xerox Star نام داشت و اولین کامپیوتر شخصی‌ای بود که رابط کاربری گرافیکی را ارائه می‌داد (GUI).

xerox-star-interface2

سپس کمپانی اپل با ایده گرفتن از محصول Xerox، یک کامپیوتر شخصی عرضه کرد که موسی با یک کلید به همراه خود داشت. همین محصول سبب شد که طراحان به این فکر بیافتند که سیستم عامل چنین محصولی، نیاز به طراحی منطقی‌تری دارد و در همین جا بود که شغلی تحت عنوان طراح رابط کاربری بوجود آمد.

mac-1985

طراح رابط کاربری؟!!!

طراحی و تحلیل رابط کاربری به یک علم تبدیل شده است و امروزه طراحان رابط‌های کاربری روی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، تکنولوژی‌های پوشیدنی کار می‌کنند و رابط کاربری همه آنها را بوجود آورده و برای بهبود آنها، تست‌هایی انجام می‌دهند. حتی طراح المان‌های تصویری تمام موارد عنوان شده هم بر عهده این افراد است.

نمونه تجربه کاربری:

تجربه کاربری (User Experience یا همان UX) فقط حاصل ظاهر رابطی که با آن کار می‌کنید نیست. این مفهوم دارای ابعاد بسیاری است و فقط در صورتی به بهترین نحو صورت گرفته که کاربر در کل مسیر استفاده از کالا یا خدمت نیز لذت ببرد. به همین علت است که تمام موارد زیر، شامل تجربه کاربری هستند و نیاز است که بهترین مسیر ممکن برای آنها طراحی گردد:

– پروسه‌ای که در آن محصولات یا خدمات شما شناخته می‌شوند.

– سری اقداماتی که سبب تعامل با رابط کاربری می‌شود.

– احساسات و تفکراتی که حین انجام دادن یک کار روی رابط کاربری ایجاد می‌گردند.

– تمام مشاهداتی که توسط کاربر حین تعاملات صورت می‌گیرند.

تفاوت میان رابط کاربری و تجربه کاربری:

به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در طراحی تجربه کاربری، روی همه مواردی که مسیر کاربر را تعیین می‌کنند اثر گذاشته می‌شود. هم  هر چیزی که روی صفحه نمایش داده شوند، هم هر چه در خارج از آن و فقط بخشی از تجربه باشند. در طراحی رابط کاربری، کاملا روی ظاهر سطوح و عملکرد محصول وخدمات تمرکز می‌شود.

یک قیاس میان رستوران و UI/UX وجود دارد که تفاوت این دو را واضح‌تر مشخص می‌کند:

UI یا همان رابط کاربری، شامل میز، صندلی، بشقاب، لیوان و لوازم پخت و پز است. در صورتی که UX یا همان تجربه کاربری، شامل مواردی چون خود غذا، سرویس رستوران، امکاناتی چون پارکینگ  و حتی موسیقی و روشنایی داخل رستوران است.

 

شما چه تعریفی از رابط کاربری و تجربه کاربری دارید؟

برچسب ها : , , ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

فرید اسدی

فرید به عنوان Inbound Marketing Manager در ای‌نتورک فعالیت می‌کند. او به طراحی رابط کاربری، آنالیز و سئو نیز می‌پردازد. از نظر وی، شیرین‌ترین کارهای دنیا با ترکیب ابزارهای مختلف اتفاق می‌افتند. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر را بسیار می‌پسندد و طرفدار نگاهی متفاوت به سئو به عنوان متریک‌هایی به منظور بهبود تجربه کاربر - نه تماماً - است.

تبلیغات

2 دیدگاه در رابطه با “تفاوت میان رابط کاربری و تجربه کاربری
  1. سعید
    آذر ۱, ۱۳۹۵ — ۶:۵۰ ق.ظ

    مثال آخر یعنی رستوران عالی بود.

    • جواد سلیمی
      آذر ۱, ۱۳۹۵ — ۹:۵۱ ق.ظ

      تجربه کاربری نوعی از فرهنگ هست که بوسیله تمام اجزاء مرتبط با یک سیستم شکل میگیره…

      وقتی روی پلکان های تخت جمشید راه میرید تجربه کاربری را حس می کنید؛ اگر بدانید که طول و عرض و ارتفاع پله ها بر اساس بهترین وضعیت برای افراد کهن سال و زنان باردار طراحی و ساخته شده!

      استفاده از این مثال همیشه کمک میکنه تا تاریخ پدید آمدن محدودی برای تجربه کاربری در نظر نگیریم و به فرهنگ بودن اون توجه بیشتری کنیم.

      اینکه ما بین طراحی رابط کاربری صفحات دیجیتال (UI) و فرهنگ تجربه کاربری پل زدیم و ارتباط بین عناصر گرافیکی، و رضایت در سمت کاربر و مصرف کننده (UX) را کشف کردیم پدیده ای نو هست.

      این تعریف در مورد سایر لایه های علمی و کاربردی هم صدق میکنه!
      اگر به مفهوم واقعی تجربه کاربری پی ببریم با پل زدن از حوزه تخصصی خود به UX، دستاوردهای شگفت انگیزی در بهبود وضعیت آن حوزه تخصصی خواهیم داشت.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

azar-events

رویدادهای آذر ماه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !