هر آنچه باید در مورد هشتگ‌ها بدانید

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - نویسنده : رامین جابری - ۳ دی ۱۳۹۵

اگر شما در کار با رسانه های آنلاین تازه وارد به شمار می‌آیید، شاید هشتگ‌ها (همان لینک‌های کوچکی که با علامت “#” مشخص می‌شوند) را گیج‌کننده و اضافی بدانید. اما باید بدانید که این علامت‌های کوچک یکی از مهم‌ترین عناصر ارتباطات در دنیای دیجیتال به شمار می‌آیند و بنابراین شناخت آن‌ها بسیار مهم است.

در توییتر، این هشتگ‌ها برای تبدیل یک یا چند کلمه به یک لینک قابل جستجو استفاده می‌شوند. هنگامی به وجود هشتگ‌ها بیشتر پی می‌برید که قصد داشته باشید یک بحث را دنبال کرده و یا مجموعه‌ای از محتواها را در یک دسته‌بندی جای دهید. به نظر شما بدون تعریف مفهوم هشتگ، این کار چگونه انجام می‌شد؟

پیدایش و ظهور هشتگ‌ها با توییتر آغاز شد اما به زودی به تمامی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی راه یافت. در سال ۲۰۰۷ میلادی، یک توسعه دهنده به نام کریس مسینا در یک توییت، پیشنهاد داد که توییتر برای قرار دادن موضوعات مختلف در یک دسته و دسته‌بندی محتواهای مربوط به یک رویداد، از علامت هش (hash, #) استفاده کند. توییتر این پیشنهاد را رد کرد. اما در ماه اکتبر همان سال، یک شهروند روزنامه‌نگار با توجه به پیشنهاد مسینا، از هشتگ #SanDiegoFire برای توییت‌های مربوط به آتش‌سوزی جنگل در سن دیگو استفاده کرد.

بنابراین هشتگ از این آزمون سخت با موفقیت خارج شد و امروزه برای تمامی رویدادهای مهم سیاسی، اجتماعی و … و برای تمامی اتفاقات و حوادث سرگرم کننده و ورزشی و … از هشتگ‌ها استفاده می‌شود.

کاراکترهایی که در هشتگ پشتیبانی می‌شوند

hashtags-characters

به نظر شما آیا می‌توان از هر کاراکتری در #هشتگ‌ استفاده کرد؟
نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه داشته باشید، این است که فاصله (اسپیس) در هشتگ‌ها استفاده نمی‌شوند. برای هشتگ‌هایی به زبان انگلیسی می‌تواند از حرف بزرگ استفاده کرده و در فارسی نیز می توانید از خط فاصله ” _ ” استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید عبارت Advertising Blog را در هشتگ مورد استفاده قرار دهید، باید بنویسید: #AdvertisingBlog . حروف بزرگ در جستجو تفاوتی ایجاد نمی‌کند، بنابراین نتیجه جستجوی #AdvertisingBlog با #advertisingblog یکسان خواهد بود. حال اگر بخواهید عبارت “وبلاگ تبلیغاتی” را در هشتگ مورد استفاده قرار دهید، باید بنویسید: “#وبلاگ_تبلیغاتی

مقالات مرتبط:

  1. تاریخچه هشتگ
  2. هشتگ و تاثیر آن در بازاریابی شبکه های اجتماعی
  3. مقالات بازاریابی شبکه های اجتماعی

اعداد در هشتگ‌ها پشتیبانی می‌شوند. اکثر کاراکترهایی که در هشتگ‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و پشتیبانی نمی‌شوند، کاراکترهای خاص هستند که از جمله آن‌ها می‌توان علائم نقطه گذاری (مثل ویرگول، نقطه، علامت تعجب، علامت سوال، آپاستروف)، ستاره (*)، آمپرسند (&) و … اشاره کرد.

به این مورد توجه داشته باشد که کاراکتر ” @ ” کاملا عملکرد متفاوتی دارد. با استفاده از @ در توییتر قبل از اسم یک نفر می‌توانید مستیقما آن شخص را مورد خطاب قرار داده و او نیز توسط نوتیفیکیشن متوجه خواهد شد که شما درباره او توییت کرده‌اید. اما هشتگ بدین گونه نیست و با استفاده از آن برای کسی نوتیفیکشن نشان داده نمی‌شود.

پلتفرم‌هایی که از هشتگ پشتیبانی می‌کنند

platforms

اکثر پتلفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از هشتگ‌ها پشتیبانی می‌کنند. بزرگ‌ترین رسانه‌های اجتماعی که از این علامت کوچک و پرکاربرد استفاده می‌کنند در ادامه لیست شده‌اند:

توییتر: شبکه اجتماعی میکروبلاگینگ توییتر، زادگاه هشتگ‌های مدرن امروزی است. به همین دلیل نیز استفاده از این هشتگ‌ها در توییتر نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی کامل‌تر بوده و طعم و بوی دیگری دارد (در سرتیتر “لحن و صدا” بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد). هشتگ‌ها در توییر بیشتر برای دسته‌بندی موضوعات خاص و مکالمات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در قسمت “Trends” نیز می‌توانید لیستی از هشتگ‌هایی که بیشتر استفاده شده‌اند را مشاهده کنید.

شما می‌توانید هشتگ‌ها را در توییتر مورد جستجو قرار دهید و توییتر نیز فیلترهای مختلفی در اختیارتان قرار می‌دهد تا تنها توییت افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کنید مشاهده کنید و یا اینکه تمامی توییت‌هایی که در اینباره جستجو شده است را ببینید.

فیس‌بوک: فیس‌بوک به تازگی و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی پشتبانی از هشتگ‌ها را به پلتفرم خود اضافه کرده است. با کلیک بر روی یک هشتگ شما به لیستی از پست‌ها ارجاع داده می‌شوید که از این هشتگ استفاده کرده‌اند. نتایج به نمایش درآمده نیز تنها به افرادی که شما می‌شناسید محدود نخواهند بود.

اینستاگرام: هشتگ‌ها مکمل عکس‌هایی هستند که شما در این شبکه‌ی اجتماعی مبتنی بر عکس به اشتراک می‌گذارید. هتشگ‌ها به شما کمک می‌کنند کاربران دیگر را پیدا کرده و یا برای خود دنبال‌کننده به دست آورید.

گوگل پلاس: هنگامی که شما بر روی یک هشتگ در گوگل پلاس کلیک می‌کنید، نتایج جستجو شامل آن هشتگ به همراه پست‌هایی که دارای تگ‌ها و یا کلمات کلیدی مشابه هستند، است.

تامبلر: پست‌های تامبلر نیز یک قسمت مخصوص به نام “Tag” دارند که شما می‌توانید تگ‌های مورد نظر خود را در آنجا وارد کنید. عملکرد این تگ‌ها همانند هشتگ‌های توییتر برای سازماندهی موضوعات است اما علامت هش (#) به صورت خودکار اضافه می‌شود.

پینترست: از هشتگ‌های پینترست برای نشانه‌گذاری و جستجوی محتوا استفاده کنید. با کلیک بر روی یک هشتگ در توضیحات یک پین، نتایجی برای شما به نمایش در می آید که دقیقا شامل آن هشتگ بوده و یا پین هایی که کلمات یا عبارات مشابه در توضیحاتشان دارند.

آیا درباره اینکه چه هشتگی در تمامی شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را داشته کنجکاو شده‌اید؟ به وب‌سایت Hashtags.com مراجعه کنید تا بتوانید داغ‌ترین هشتگ‌ها را پیدا کنید.

لحن و صدا:

tone-of-voice

علاوه بر اینکه در شبکه اجتماعی توییتر از هشتگ‌ها برای دسته‌بندی و سازمان‌دهی مطالب استفاده می‌شود، هشتگ‌ها در این شبکه اجتماعی میکروبلاگینگ استفاده‌ی دیگری نیز دارند. شما می‌توانید در توییتر از هشتگ‌ها برای بیان لحن و صدا نیز استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که در هر توییت می‌توانید از چندین هشتگ استفاده کنید اما سعی کنید هیچ‌گاه پا را از یک محدوده‌ای فراتر نگذارید. معمولا در هر توییت ۱ تا ۳ هشتگ، تعداد مناسبی به شمار می‌آید.

در ادامه چند توییت به عنوان مثال آورده‌ایم که قالب محتواییِ توییت، لحن و صدا و یا شوخ طبعی را به تصویر می‌کشند:

پوشیدن شلوارک با کت ترکیب بسیار جالبی است! #شوخی
همین الان یک لیوان آب انار ریختم روی لباسم. #جدی
همه سعی کنیم #بین_خطوط برانیم.

کسب‌وکار و مارکتینگ:

hashtag-and-marketing

امروزه تقریبا تمامی کسب‌وکارها و برندهای بزرگ و کوچک یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی توییتر دارند و بسیاری از آن‌ها هشتگ‌های مخصوص به خود را نیز برای رویدادها و یا کمپین‌های تبلیغاتی خود انتخاب کرده‌اند.

اگر شما نیز می‌خواهید از توییتر به عنوان بخشی از برنامه مارکتینگ خود انتخاب کنید به نکاتی که در ادامه آمده است توجه کنید:

قالب توییت‌هایتان را یکسان کنید: یک حساب کاربری که نشانگر نام برند کسب‌وکار شماست انتخاب کنید (یک حساب مخصوص به کسب‌وکار بسازید) با این کار توییت‌های شما همگی در یکجا قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر آن یکی از افرادتان شرکت‌تان را برای بروزرسانی حساب کاربری‌تان در این شبکه اجتماعی انتخاب کنید.

از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید: هشتگ‌هایی که کسب‌وکارهای دیگری که در حوزه تخصصی شما فعالیت می‌کنند را بررسی کنید و از هشتگی مرتبط با محصول یا سرویس خود استفاده کنید. با این کار، کاربران در هنگام جستجوی هشتگ‌ها به راحتی می‌توانند شما را پیدا کنند.

از ترندها پیروی کنید: ببینید که کدام هشتگ ترند شده است و اگر به کسب‌وکار شما مرتبط است، از همان هشتگ استفاده کنید. استفاده از یک هشتگ محبوب و ترند شده که هیچ ارتباطی با شما ندارد می‌تواند شما را یک اسپمر نشان داده و اعتبار شما را زیر سوال ببرد.

هشتگ مخصوص به خودتان را بسازید: اگر شما می‌خواهید برای رویدادها و یا کمپین‌های تبلیغاتی خود از هشتگ استفاده کنید، هشتگی را انتخاب کنید که پیش از آن استفاده نشده باشد. سپس این هشتگ را در تمامی توییت‌های مرتبط استفاده کنید و دیگران را نیز تشویق به استفاده از آن نمایید. سعی کنید. هشتگ‌هایی که انتخاب می‌کنید در عین اینکه اطلاعاتی مرتبط با هدف شما به کاربر می‌دهد، کوتاه باشد. به بیان دیگر، هشتگ‌ها باید مختصر و مفید باشند.

سر و صدا ایجاد کنید: برگزاری یک مسابقه و جایزه دادن از جمله مواردی است که می‌توان در توییتر سر و صدا برپا کند. کابران دوست دارند توییت‌هایی را ریتوییت کنند که احتمال می‌دهند با انجام آن کار می‌توانند جایزه‌ای برنده شود. به عنوان مثال می‌توانید هدیه‌ای برای افرادی که از هشتگ مورد نظر شما در توییت‌هایشان استفاده کرده‌اند، در نظر بگیرید.

آیا فکر می‌کنید نکته‌ای از قلم افتاده است؟ آن را به همراه دیدگاه خود با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

برچسب ها : , , ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

رامین جابری

من از دوره نوجوانی به حوزه تولید محتوا علاقمند شدم و با روی کار اومدن رسانه‌های اجتماعی، تصمیم گرفتم به صورت جدی در زمینه تولید محتوا در این رسانه‌ها، به فعالیت بپردازم. به شدت به مد، موسیقی بین ‌المللی، آشپزی مدرن و بازی‌های ویدئویی علاقه دارم و زمان فراغتم هم صرف همین موارد می‌کنم.

تبلیغات

2 دیدگاه در رابطه با “هر آنچه باید در مورد هشتگ‌ها بدانید
  1. فید بک : هر آنچه باید در مورد هشتگ‌ها بدانید

  2. فید بک : هر آنچه باید در مورد هشتگ‌ها بدانید

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

unilever-case-study

نگاهی دقیق به یک کمپین موفق تبلیغات دیجیتال

بررسی نمونه‌های موردی - ۴ تیر ۱۳۹۶

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !