چطور اولین مشتریان را پیدا کنیم؟

ارتباط با مشتری - نویسنده : علی‌رضا حاجی زاده (نویسنده مهمان) - ارسال شده در

اول از همه می‌خواستم این مقاله را به روش‌های رشد بازاریابی دهان به دهان اختصاص بدهم تا بدانید که چطور سریع در بین مردم همه‌گیر شوید. ولی قبل از هر چیزی، شما به تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز دارید و زمانی که می‌خواهید این روش را گسترش دهید باید به تعداد کافی مشتری شگفت‌زده داشته باشید و در اینجا بود که با سوال یکی از دوستانم مواجه شدم که من مشتری‌های اولیه را از کجا پیدا کنم؟

این سوال مشکل بیشتر کسب‌وکارهای کوچک است. در اصل عامل زنده ماندن کسب‌وکارهای کوچک، مشتری‌ها هستند و اگر شما در جذب و نگه داشتن مشتری‌هایتان خیلی خوب عمل نکنید، ممکن است فردا دیگر صاحب آن کسب‌وکار نباشید و هر چقدر هم که محصول فوق العاده‌ی ارایه داده باشید، باز هم شکست بخورید.

در دنیای ایده آل به محض اینکه شما محصول شگفت انگیزی را تولید می‌کنید و پیام به یاد ماندنی برای آن انتخاب می کنید، مردم تمام کار زندگی‌شان را ول می کنند و فقط به دنبال شما می‌گردند. ولی متاسفانه در دنیای واقعی مردم اینقدر سرشان شلوغ هست و درگیری های روزمره به آنها فشار می آورد که فرصت برای شما نمی‌گذارند و از آن هم بدتر اینکه شما هم منابع خیلی محدود دارید، پس هرچه سریعتر باید قبیله‌های محصول و برندتان را بسازید. چجوری؟

سث گادین یه راه حل جالب را برای سوال بالا ارائه می‌دهد:

(( یکی بفروش. یک نفر را پیدا کن که به تو اعتماد کند و  از تو محصول را بخرد. از محصول راضی است؟ او را اینقدر شگفت زده کرده که به ده نفر از دوستان اش تجربه خودش را تعریف کند که چطور شما به او کمک کرده اید؟ اگر جواب منفی است، همین جا کار را متوقف کنید و دوباره از نو شروع کنید. ))

در اینجا ما چند روش برای جذب اولین مشتری‌هایتان ارائه می‌دهیم ولی باید قبل از هر چیز شما مشتری‌های هدف خودتان را شناسایی کنید. اینجا بحث مربوط به اهمیت شناخت پرسونای مخاطب به وجود می‌آید.باید بدانید اینقدر دقیق بدانید آن‌ها زندگی‌شان را چطوری می‌گذرانند؟ چند ساله هستند؟ چه موقعیت دارند؟

هر چقدر دقیق‌تر، مشتری هدفتان را بشناسید بهتر می توانید از روش‌های جذب استفاده کنید و قطعا بازگشت سرمایه شما فوق العاده بالا می رود. در اینجا قصد ندارم از تعیین مشتریان هدف صحبت کنم ولی این توصیه را حتما حتما در ذهن داشته باشید که شما به عنوان یک کسب‌وکار کوچک و متوسط هیچ وقت بازار عمده را هدف قرار ندهید و بگذارید برای زمانی که خیلی بزرگ شدید به سمت بازار عمده حرکت کنید.

حالا با همه این حرف ها باید وارد عمل بشویم و مشتری اولیه خودمان را پیدا کنیم:

۱- پیدا کردن اولین مشتری‌ها به صورت حضوری

شاد باورش سخت باشد که کسب‌وکارهای خیلی بزرگ هم از روش‌های خیلی ساده‌ای شروع کرده‌اند. در اوایل سال‌های ۲۰۰۰، Jack Ma بنیان گذار سایت علی بابا به عنوان بزرگترین سایت عمده فروشی، از شهری به شهر دیگری سفر می‌کرده تا صاحبان کارخانه‌ها را متقاعد کند اطلاعاتشان را در سایت قرار دهند. شاید مسافر‌های کمی باشند که اسم سایت ای بی اند بی را نشنیده باشند، سایت که به اشتراک گذاری فضایی از خانه به مسافران را فراهم می‌آورد، در ابتدا بنیان گذاران این سایت خانه به خانه در نیویورک را سر می‌زدند، از کل فضای خانه عکس می‌گرفتند و حتی زمانی را در آنجا اقامت می‌کردند تا کل مشخصات خانه‌ها را خودشان در سایت قرار دهند و به این صورت اولین مشتری‌های خودشان را جذب کردند.

من در ایران گروه موسیقی را می‌شناسم که کار خودش را از خیابان شروع کرد و بعد از یک سال که آلبوم‌شان بیرون آمد باز هم همان خیابان محل جذب اولین مخاطبانشان و حالا دیگر مشتریانشان بود.

۲- از کسب و کارهای قبل و بعد کمک بگیریم

چند وقت قبل یکی از دوستانم بعد از ازدواج به همراه همسرش یک آتلیه‌ی عکاسی راه انداختند و بعد از مدتی، با همان سوال بالا که مشتری اول ام را چطور پیدا کنم به سراغ من آمد. چون فرایند مراسم ازدواج را طی کرده بود، ازش مراحل را پرسیدم و خیلی ساده فهمیدیم قبل از آتلیه، عروس و داماد کجاها می روند.

کسب‌وکارهای قبل از ما بهترین مراکز تولید مشتری احتمالی هستند. توی همین مثال: مزون‌های لباس عروس، آرایشگاه، تالارها و سالن‌های جشن و حتی محضرخانه‌ها را می‌توان در کسب‌و‌کارمان شریک کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم کارت تخفیف طراحی کنیم که مزون به عروس و داماد هدیه دهد، به این صورت هم برای ما مشتری جذب شده است و هم برای مزون علاوه بر فروش لباس یک ارزش افزوده دیگری را به مشتریان اش هدیه می‌دهد. اینجاست که همه چیز برد – برد تعریف می‌شود.

social.share

۳- تولید محتوا به صورت نویسنده مهمان

یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی که مخاطبان برای تعامل با یک کسب‌وکار در نظر می‌گیرند، خبره بودن صاحبان آن کسب‌وکار است. شما باید به هر روش به مشتریان خودتان این اطمینان را بدهید که شما در آن کار بهترین هستید. پس اگر هنوز توی فکر راه اندازی کسب‌وکاری هستید، یا تازه شروع کرده‌اید، به تولید محتوا در رسانه‌های پر بازدیدتر بپردازید. به این صورت شما شناخته شده‌تر می شوید و طرفداران خودتان را پیدا می‌کنید و بعد از راه اندازی کسب‌و‌کارتان حتما مشتریان اولیه را تضمین شده خواهید داشت.

با بلاگ‌اد شروع کنید

امکان ارسال پست مهمان در بلاگ‌اد نیز فراهم شده است. ما پذیرایی مقالات شما در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ هستیم. در اینجا بیشتر توضیح داده‌ایم.

۴– شبکه‌های اجتماعی

امروزه ایجاد ارتباط با افراد بسیار ساده‌تر شده است، شما می‌توانید در اینستاگرام و توییتر هشتک‌هایی را دنبال کنید یا افراد مختلف را سرچ کنید، به مشکلات آنها با اطلاعات سودمند جواب بدهید و کاری کنید تا افراد شما را یک حرفه‌ای ببینند. از طرف دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مکانی برای صحبت با مخاطبان اولیه‌تان باشد. کسانی که محصول را استفاده کردند، نظراتشان را بدهند تا شما هر روز محصول را بهتر کنید و از طرف دیگر افراد دیگری که در خرید محصول شما مردد هستند هم با خواندن گفت‌وگوها، تردید را کنار بگذارند.

۵- برگزاری رویداد

وقتی صحبت از رویداد می‌شود لازم نیست حتما ذهن شما به سمت یک سالن کنفرانس بزرگ با خرج‌های میلیونی و معرفی رسمی یک محصول برود. رویدادها را می‌توان با ساده‌ترین و کم خرج‌ترین روش‌ها ولی در جهت معرفی محصولات خودتان برپا کنید. مثلا یک برند کفش به راحتی می‌تواند رویداد پیاده روی ترتیب بدهد که تنها افرادی که عاشق پیاده روی و دیدن شهر هستند را جذب کند.

از این نکته هم غافل نشوید که باید همان جایی باشید که مخاطبانتان جمع می‌شوند. گاهی با هزینه‌های کمتر از برگزاری یک رویداد مستقل، می‌توانید اسپانسر رویدادهای سازمان یافته‌تر شوید و مخاطبان خودتان را جذب کنید.

۶- کانال‌های مختلف را امتحان کنیم

محیط مجازی دنیای الان ما را احاطه کرده و در این بین کسب‌وکارها نیز بیشتر به سمت راهکار‌های فضای دیجیتال می‌روند ولی ما به عنوان صاحب کسب‌وکار خیلی زود نباید جو زده عمل کنیم. شما فرض کنید که یک زوج به دلیلی در سالگرد ازدواج‌شان از هم دور هستند و در این بین به نظر شما تاثیر یک پیامک یا پیام تلگرامی (( دوستت دارم)) با یک نوشته با دست خط شان با همین عبارت یکی است؟

هدف نهایی مارکتینگ جذب مخاطبان است و فراخور آن باید روش‌هایی را انتخاب کند. به عنوان مثال یک سایت فروش لباس و فشن می‌تواند مجله کاغذی را چاپ کند و هر ماه پخش کند. این یک اشتباه است که با خود بگوییم که همان مطالب را در بلاگ سایت نمایش می‌دهیم، چون حتما خودتان هم تجربه کردید که تاثیر آنها خیلی با هم متفاوت است.

۷- فریمیوم باشیم

وقتی شما خدمات رایگان عرضه می‌کنید، ریسک استفاده از خدمات شما در ذهن مخاطب خیلی کم جلوه می‌کند. مجانی بودن به این معنا نیست که شما محصولی بنجل را در مقابل مخاطبانتان قرار دهید، حتی بلعکس باید اینقدر خوب باشد که شگفت‌زدگی او را به همراه داشته باشد و از استفاده مداوم از محصول شما لذت ببرد و ترغیب شود از حالت پریمیوم محصولات شما استفاده کند.

شاید فریمیوم راه حل خیلی از کسب‌وکار ها نباشد ولی ایجاد همچین امکانی، باعث افزایش وفاداری مخاطبان به محصول و برند می‌شود که نباید از این نکته هم به راحتی عبور کنیم.

مقالات مرتبط این سری:

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

علی‌رضا حاجی زاده (نویسنده مهمان)

من مهندسی پلیمر خواندم و وقتی که خواستم برای خودم کسب‌وکاری راه بیاندازم، به این فکر افتادم که تنها بخشی که بلد نیستم فروش است. پس رفتم تا فروش یاد بگیرم و بعد از آن با دنیای بزرگ و جذاب مارکتینگ آشنا شدم. من از دو چیز در زندگی‌ام لذت می‌برم، یکی یاد گرفتن و تجربه کردن هست و بعدی کمک کردن، که هر دو این‌ها را در مارکتینگ پیدا کردم و دیگر نتوانسم رویا‌های خودم را بدون بودن در مارکتینگ بسازم. علاوه بر اینها من تجربه کردن را در سفر، کتاب خواندن و فیلم دیدن هم پیدا می‌کنم.

تبلیغات

۲ دیدگاه در رابطه با “چطور اولین مشتریان را پیدا کنیم؟
  1. كافه نان سبز
    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ — ۱۴:۴۶

    باسلام من یک تولید کننده نان فانتزی البنه کلیه نانهای حجیم هستم همچنین در کنار تولید نان در فضای موجود کافه نیز دارم برای اشنایی سایر افراد با مصرف نانهای حجیم چه باید انجام دهم

  2. علی رضا حاجی زاده
    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ — ۱۴:۳۱

    سلام دوست عزیز
    واقعیت اش کل فرایند بازاریابی برای همین است که به این سوال شما جواب بدهد. وقتی از بازاریابی در بیزینس های کوچیک صحبت میکنیم، دنبال یک چیز پیچیده و سخت نباشید، به نظرم شما اول باید پاسخ این سه تا سوال را برای خودت مشخص کنی
    ۱- مشتری های من چه کسانی هستند؟
    ۲- چرا باید به جای همه گزینه های موجود نان حجیم بخرن؟
    ۳- چرا بین تمام نان فانتزی فروش ها باید من را انتخاب کنن؟
    شما با جواب دادن این سه تا سوال تقریبا خیلی از مسیر بازاریابی برای بیزینس های کوچک را رفتید و با جواب هایی که از این سوالا به دست می آد می تونید یک برنامه بازاریابی بچینید، واقعیت اش توی قسمت پروموشن ها ایده های زیاد میشه داد و بیشتر هم به جواب های بالا و هم به بوجه که دارید مربوط میشه

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !

ترند‌های رسانه اجتماعی که در سال ۲۰۱۸ رشد خواهند کرد

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در

social.share

بهترین و بدترین زمان برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در