طراحی و اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ (بخش اول) | بلاگ‌اد
اینفلوئنسر مارکتینگ

طراحی و اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ (بخش اول)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - نویسنده : بهرام حبیبی - ارسال شده در

حتما این روزها عبارت “اینفلوئنسر مارکتینگ” رو بارها شنیدین. شاید براتون سوال شده باشه که اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) چیه و چرا تمامی برندها و کسب و کارها به دنبال این هستن که یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا کنن؟ چرا طی دو سال اخیر طبق بررسی ترندهای گوگل به میزان ۴۰۰ درصد رشد داشته؟ امروز میخوایم یه مقدمه در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ بگیم و بعضی از سوالهای شما رو جواب بدیم، اما خبر خوب اینکه در نظر داریم طی یک مجموعه مقاله تمامی جزییات طراحی و اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ رو باهاتون به اشتراک بگذاریم.

اگر بخوایم به صورت کلمه به کلمه اینفلوئنسر مارکتینگ رو بررسی کنیم یعنی بازاریابی توسط افراد تاثیرگذار

در واقع با سیستم تبلیغات دهانی برند شما به جای تماس مستقیم با مخاطبین از دریچه یک فرد تاثیرگذار با مخاطبینش ارتباط موثر برقرار میکنه. اما فرد اثرگذار کیه؟ فردی که بین مخاطبینش اعتبار داشته باشه، بین اونها نفوذ داشته باشه و به خاطر تخصصش در یک زمینه خاص تعداد زیادی دنبال کننده داشته باشه.

آکادمی ای‌نتورک بخش ویدیوهای آموزشی را در جهت ایجاد فرصتی طلایی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ ایجاد کرده است. این بخش همواره به بررسی و آموزش جدیدترین موضوعات این حوزه می‌پردازد. موضوع اینفلوئنسر مارکتینگ به صورت لایو اینستاگرام ارایه شد و امکان دریافت ویدیو نیز فراهم شده است. مطالبی که در ادامه ارایه شده است مربوط به بخش پرسش و پاسخ این آموزش است.

دانلود ویدیو : اینفلوئنسر مارکتینگ با حجم ۲۲۰ مگابایت

یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ چه مقدار هزینه دارد؟

تمام کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ اگر با سناریو و استراتژی صحیح اجرا بشن خوب هستن، هزینه چنین کمپینی میتونه با توجه به هدف کمپین و بزرگی کسب و کار و برند شما از صفر شروع بشه و نمیشه براش حد بالایی قائل شد. بستگی به این داره که شما چه تصمیمی در مورد هزینه میگیرید. ممکنه شما بتونید با تعدادی میکرو اینفلوئنسر مرتبط، با نفوذ و اعتبار خوب با یک “طرح VIP” از سرویستون و یا ارسال رایگان محصولتون برای انجام تبلیغات همکاری کنید که با کسر هزینه محصول و خدمات عملا هزینش برای کسب و کار شما صفره. نیازی نیست برای اطمینان از موفقیت کمپین با تعداد زیادی اینفلوئنسر کار کنید، اتفاقا برعکس استفاده از اینفلوئنسرهای زیاد میتونه اثرگذاری کمپینتون رو پایین بیاره. ۵-۶ نفر اینفلوئنسر که کاملا به تصویر و داستان برند شما مرتبط باشه کاملا اثر مورد نیاز شما رو روی مخاطبینتون خواهد گذاشت.

marketing-strategy-article

بعد از اینستاگرام چه شبکه‌ای بهترین ایفنلوئنسرها را دارد؟

بهترین اینفلوئنسر شاید از لحاظ مفهومی خیلی مناسب نباشه. با توجه به مدل کسب و کار شما (B2B، B2C) محل فعالیت مخاطبین هدفتون و نوع محتوایی که قراره توی کمپین به اشتراک بذارین بهترین شبکه اجتماعی مشخص میشه. شاید کسب و کار شما به قدری تخصصی باشه که اینفلوئنسرهای اینستاگرام اصلا نتونن تبلیغات مفیدی براتون انجام بدن و بهتر باشه که به افراد تاثیرگذار در فضای Twitter یا حتی LinkedIn به عنوان تخصصی ترین شبکه اجتماعی کسب و کار روی بیارین. اینستاگرام از لحاظ تعداد اینفلوئنسرها در ایران رتبه اول رو بین شبکه های اجتماعی داره اما باید در مرحله طراحی کمپین کانالهای دیگر رو هم مدنظر داشته باشین.

آینده اینفلوئنسر مارکتینگ رو چگونه می‌بینید؟ به نظر شما تاریخ انقضا دارد؟

با توجه به اثرگذاری بالا و نرخ رشد مثبت اینفلوئنسر مارکتینگ در سالهای اخیر همچنین افزایش روزانه کاربران فعال تمامی شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا به نظر میرسه که حداقل طی ۲-۳ سال آینده این روند مثبت باقی بمونه. همیشه این احتمال وجود داره که رسانه اجتماعی جدیدی در یک فضای جدید به وجود بیاد و با در نظر گرفتن احتمال انتقال شبکه های مجازی به فضای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، احتمالا اندرکنش و اثر این شبکه ها در زندگی روزانه مردم حتی بیش از قبل میشه و احتمالا اینفلوئنسر مارکتینگ هم وارد این فضای جدیدتر میشه.

برای هر کمپین باید KPI (شاخص کلیدی عملکرد) مجزا تعیین کنیم یا باید KPI ها کلی باشند؟

بله. همونطور هم که در ویدیوی Live گفتیم با توجه به اهدافی که در مرحله ابتدایی طراحی کمپین مشخص میکنید (Objectives) باید در هر کمپین KPI های اختصاصی مورد نیاز برای همون اهداف رو در نظر بگیرید و اونها رو پایش کنید. اگر هدف شما از اجرای یک کمپین افزایش میزان تعامل افراد با صفحه کسب و کارتون هست KPI شما میتونه نرخ تعامل پستهاتون باشه. (Engagement Rate) اما اگر هدفتون از اجرای کمپین افزایش فروش محصولاتتون به صورت آنلاین هست یکی از شاخصهای کلیدی عملکرد شما در کمپین باید میزان انجام شدن Goal های فروش در دشبورد Google Analytics تون باشه.

مقاله مرتبط:

آیا این درست است که با اینفلوئنسری که برند رقیب را معرفی کرده همکاری کنیم؟

خیر. بهتره که شما به عنوان یک برند دنبال اینفلوئنسری باشید که با رقباتون کار نکرده باشه. این کار دو اثر منفی داره، در مرحله اول تبلیغات شما و اعتبار سرویس و محصول شما رو کاهش میده، طبیعتا فردی که در یک بازه زمانی دو تبلیغ که هردو سرویسها یا محصولات مشابه رو توصیه میکنن مشاهده کنه، در درجه اول حرفه ای بودن برند و کسب و کار شما رو زیر سوال میبره و در درجه دوم اعتبار اینفلوئنسر در چشم بیننده کاهش پیدا میکنه. درواقع شما با این کار هم اعتبار اینفلوئنسر و رابطش با خودتون رو تضعیف کردید و هم تصویر حرفه ای از برند خودتون به جا نذاشتید.

منظور از ترکیب تایپ اینفلوئنسرها چیست؟ چه المانهایی دارد و چرا ترکیب؟

همونطور که در ارائه زنده گفتیم میزان اثرگذاری و متعاقبا موفقیت کمپین شما تحت تاثیر سه عامل هست که به اصل ۳R معروفه (Reach, Relevance, Resonance) برای اینکه یادمون نره بهش میگیم “اصل ناب” یعنی نفوذ، ارتباط و بزرگا. میزان نفوذ بین مخاطبان و ارتباط اینفلوئنسر با برند شما عواملی هستن که باید به بهترین نحو در انتخاب اینفلوئنسرها در نظر گرفته بشن و پارامترهای کیفی هستن. اما بزرگی اینفلوئنسر یک پارامتر کمی هست و منظور ما از ترکیب انواع اینفلوئنسرها توی این پارمتر نمود پیدا میکنه. بهتره که برای اثرگذاری بیشتر کمپینتون از اینفلوئنسرهای کوچک، متوسط و بزرگ (Micro – Macro – Mega) استفاده بکنید و علتش هم طبق مطالعات آماری انجام شده و تجربیات اجرایی کمپینها، افزایش چشمگیر اثرگذاری به ازای اهداف کمپین هست. اینکه چه ترکیبی از این افراد رو در استراتژی کمپینتون لحاظ کنید کاملا بستگی به جنس اهدافتون از اجرای کمپین داره.

چطور می‌شود در یک شهر افراد تاثیرگذار را شناسایی و با آنها همکاری کرد؟

بسیاری از سرویسها و دشبوردهای اینفلوئنسر مارکتینگ این قابلیت رو در کل دنیا به شما میدن که بتونید با هدفمندی جغرافیایی اینفلوئنسرهای مورد نظرتون رو پیدا کنید. اما شاید دقت کافی رو در ایران نداشته باشن. یکی از بهترین راهها اینه که با بررسی هشتگهای مرتبط به شهرها و استانها و کنترل پستهای برتر هشتگ مورد نظر در چند روز متوالی با افراد تاثیرگذار شهر مورد نظر آشنا بشید. بعد از پیدا کردن تعدادی از اونها میتونید با تماس مستقیم در مورد دیگر افراد تاثیرگذار شهر مورد نظر سوال بپرسید. در اکثر موارد این افراد با هم در تماس هستن و میتونند این روند رو برای شما تسریع کنند.

برچسب ها : ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

بهرام حبیبی

من ذاتا یک مهندس عمران هستم. از طرفی به تکنولوژی، عکاسی و موسیقی علاقه مندم، ترکیب این موارد باعث شد که به تولید محتوا و اجرای کمپینها در رسانه های اجتماعی گرایش پیدا کنم و در حال حاضر به عنوان کارشناس اجرایی کمپین دیجیتال در ای‌نتورک فعالیت می‌کنم.

تبلیغات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !

ترند‌های رسانه اجتماعی که در سال ۲۰۱۸ رشد خواهند کرد

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در

social.share

بهترین و بدترین زمان برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در