kpi-in-socail-media

آنالیز عملکرد در بازاریابی شبکه های اجتماعی(قسمت دوم)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - نویسنده : سعید نجاران - ۱۰ آبان ۱۳۹۵

“ارسال محتوا و انتشار پست در شبکه های اجتماعی همه‌ی آن چیزی نیست که باید انجام دهید!”

درواقع جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها به شما کمک می‌کند تا بدانید چه چیزی انتشار دهید و چگونه مسیر پیش رو را برنامه ریزی کنید. اما چگونه می‌توانیم این داده‌ها و اطلاعات را بدست بیاوریم ؟

در قسمت اول مقاله شاخص‌های عملکرد در بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی به برخی از معیارهای مهم و اساسی در این زمینه اشاره کردیم و همچنین روش‌های جمع‌آوری این داده‌ها را بیان کردیم. در قسمت دوم متریک‌های  Acquisition وConversion و Retention and advocacy را بررسی می‌کنیم و در مورد ارتباط و حفظ مشتری معیارهای را بیان می‌کنیم.

دسته بندی متریک ها شامل :

Activity : متریک های مرتبط با میزان عملکرد و فعالیت تیم سوشال مدیا
Reach: متریک های میزان جذب مخاطب و مخاطب هدف
Engagement: متریک های میزان تعامل و محبوبیت برند
Acquisition : متریک میزان موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطبین
Conversion :  شاخص‌های میزان فعالیت ، نتایج و فروش
Retention and advocacy : متریک ‌های موثر در حفظ و رضایت مشتری

Acquisition metrics

Acquisition : متریک میزان موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطبین

خیلی از اوقات ممکن است مخاطبین اولین بار نام و برند شما را در شبکه های اجتماعی ببینند و یا از این طریق با شما گفتگو (چت) داشته و تعاملی صورت بگیرد. امکان بازدید از سایت و دنبال کردن وضعیت کمپانی شما در این مواقع بسیار زیاد است و البته این فرصت را دارید که یک مشتری جدید داشته باشید!

در این متریک نحوه اندازه گیری و موفقیت شما را در جذب مخاطب بررسی می کنیم. یکی از ابزارهایی که به شما در این زمینه کمک می کند گوگل آنالیتیکس است.

تعداد کلیک (Click-through rate) :  تعداد کلیک صورت گرفته روی لینک یک پست در شبکه های اجتماعی

نرخ کلیک (Click-through rate) : تعداد کلیک مخاطبین روی لینک یک پست در شبکه های اجتماعی و تقسیم آن بر تعداد نمایش

نرخ پرش (Bounce rate) : درصد بازدیدکنندگان که تنها یک صفحه از سایت شما را بازدید و بدون کلیک کردن بر روی بخش های دیگر از سایت شما خارج شده اند. قبلا نکاتی در مورد کاهش نرخ پرش را بیان کرده‌ایم.

هزینه به ازای کلیک (Cost-per-click) : هزینه پرداخت شده برای هر کلیک در تبلیغات موتورهای جستجو یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مشترکین وبلاگ  (Blog subscribers) : تعداد مشترکین برای وبلاگ شما

مشترکین ایمیل (Email subscriptions) : تعداد مشترکین در لیست ایمیل

میزان نمایش صفحات(Pageviews) : تعداد صفحات بازدید شده در یک بازه زمانی خاص یا حضور کاربر در سایت

ترافیک سایت : تعداد بازدید کلی( مستقیم یا از طریق موتورهای جستجو) و بازدید هدایت شده از طریق شبکه های اجتماعی در یک بازه زمانی تعیین شده

نسبت ترافیک (Traffic ratio) : درصد ترافیک از هریک سه بخش اصلی زیر :

  • Direct visitors : بازدیدکنندگان مستقیم که با تایپ آدرس در مرورگر خود از سایت شما بازدید می‌کنند
  • Search visitors:  کسانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد شده‌اند
  • Referral visitors : کسانی که از طریق سایت و وبلاگ دیگر به سایت شما وارد شده‌اند.

میزان بازدید از طریق سوشال مدیا (social visits) : درصد ترافیک ورودی به سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی

رتبه هر کلمه کلیدی : میانگین موقعیت محتوای سایت شما در رابط با کلمات کلیدی مرتبط در موتورهای جستجو

conversion metric-min

Conversion :  شاخص‌های میزان فعالیت ، نتایج و فروش

قاعدتا هدف نهایی شما تبدیل بازدید‌کننده به مشتری و ترویج برندتان است. این تبدیل می‌تواند فروش یک کالا و ارایه خدمات، اشتراک در لیست خبرنامه، دانلود فایل، ثبت نام در سایت و یا خیلی چیزهای دیگر باشد. در این قسمت به معیارهای در این زمینه اشاره می کنیم تا میزان نرخ تبدیل کسب و کار خود را بدست بیاورید. باید مجدد اشاره کنم که استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس در این قسمت میتواند مفید باشد.

میانگین تعداد سفارش : متوسط تعداد سفارش هر مشتری

میانگین درآمد از هر مشتری : به طور میانگین از هر مشتری چه مقدار درآمد کسب می‌کنید. برای اینکار درآمد سالانه را تقسیم بر تعداد مشتری‌ها کنید

درآمد به ازای هر کلیک (RPC) : میزان متوسط درآمد در ازای هر کلیک در تبلیغات کلیکی

میزان بازگشت سرمایه (ROI) : درآمد بدست آمده از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی و تقسیم آن بر کل هزینه های صورت گرفته در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی

تعداد تبدیل (Conversions) : تعداد تبدیل‌های صورت گرفته در یک دوره زمانی [ تبدیل به عنوان اقدام نهایی که از یک کاربر انتظار دارید شمرده می شود ، این بستگی به انتخاب شما دارد اما می تواند شامل : ثبت نام در سایت ، دانلود یک فایل ، نصب برنامه ، شرکت در نظر سنجی و غیره باشد]

پرداخت هزینه تبلیغاتی به ازی هر عمل (CPA) : چه مقدار هزینه به ازای دست یابی به یک تبدیل و اکشن پرداخت می شود

تعداد تبدیل بازدیدکنندگان جدید : چه تعداد تبدیل توسط بازدیدکنندگان جدید در یک بازه زمانی مشخص صورت گرفته است.

نرخ تبدیل (Conversion rate) : درصد کاربرانی که تبدیل مورد نظر را انجام داده اند و تقسیم آن بر کل ترافیک وب سایت در یک دوره زمانی مشخص.

در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل بیشتر بخوانید !

آشنایی با مفهوم نرخ تبدیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

retention-metric-min

Retention and advocacy : متریک ‌های موثر در حفظ و رضایت مشتری

این معیار به شما کمک می‌کند تا میزان موفقیت در شکل گیری ارتباط و دوستی با مخاطبین و کاربران خود را بررسی کنید و همچنین ببینید آیا مشتریان شما برندتان را به دوستان خود معرفی می‌کنند یا خیر !

تعداد مبلغان برند : تعداد مشتریانی که نام تجاری شما را به دیگران توصیه می‌کنند . این مورد بر اساس تعداد حمایت در شبکه های اجتماعی شمرده می شود.

نرخ حفظ مشتری : درصد کل تعداد مشتریان نسبت به تعداد مشتری که اشتراک یا اکانت خود را حذف کرده است.

تعداد نظرات و انتقادها : تعداد نظرات مثبت یا منفی و یا کسب rating در یک دوره زمانی مشخص

نرخ رضایت مشتری : از طریق نظر سنجی و ارایه سوالات به مشتریان و در نظر گرفتن درصد ۰ تا ۱۰۰ می‌توانید این معیار را بدست آورید. ۱۰۰ را به عنوان رضایت کامل مشتری در نظر بگیرید.

نظرات و توصیفات مشتری از برند (Customer testimonials) : تعداد نظرهای توصیفی در یک دوره زمانی مشخص

هزینه پاسخگویی و پشتیبانی هر تیکت : مجموعه هزینه ماهانه یک تیم عملیاتی تقسیم بر تعداد تیکت ماهانه

نتیجه گیری

فراموش نکنید که شما می خواهید با استفاده از این آمار و ارقام‌ها در قالب معیارهای مشخص برای برنامه بازاریابی خود استراتژی تهیه کنید، بنابراین ممکن است تعدادی از آنها بطور مستقیم برای شما اهمییت داشته باشد و لازم نیست یک به یک مورد بررسی قرار گیرند.مطالعه مقالات بخش بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما در این زمینه بیشتر کمک می‌کند.

برچسب ها : , ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

سعید نجاران

سعید در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت می‌کند. او به کسب و کارها کمک می کند تا مخاطب بیشتری از طریق موتورهای جستجو کسب کنند.

تبلیغات

یک دیدگاه در رابطه با “آنالیز عملکرد در بازاریابی شبکه های اجتماعی(قسمت دوم)
  1. کامران زاد
    آبان ۱۸, ۱۳۹۵ — ۱۰:۳۵ ق.ظ

    خیلی عالی و مفید بود.
    ممنون

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

azar-events

رویدادهای آذر ماه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !