marketing tips black friday

نکاتی برای بازاریابی در یک روز خاص (جمعه سیاه و دوشنبه اینترنتی)

استراتژی دیجیتال - نویسنده : سعید نجاران - ارسال شده در

جمعه سیاه (بلک فرایدی Black Friday)  و دوشنبه اینترنتی (Cyber Monday) فرصت‌ فوق‌العاده‌ای است تا فروشگاه‌های آنلاین و کسب‌وکارهای اینترنتی فروش بالاتری را برای خود رقم بزنند و از طرفی تجربه مناسبی را برای مشتریان تازه ایجاد کنند.

جمعه سیاه هرساله در آخرین جمعه ماه نوامبر و دوشنبه اینترنتی سه روز بعد از آن برگزار می‌شود. بنابراین در سال ۱۳۹۶ جمعه سیاه در روز ۳ آذر و دوشنبه اینترنتی در روز ۶ آذر مصادف می‌شود.

 

این دو رویداد گرچه بیشتر در آمریکای شمالی پرهیاهو است، اما در سایر کشورها نیز به آن توجه می‌شود و یک بهانه برای بازاریابی و تعامل کسب‌وکارها با مشتریان خود است.

در ایران نیز برخی از فروشگاه‌های اینترنتی کمپین‌ها و برنامه‌های ویژه‌ی را برای این دو روز در نظر می‌گیرند. برای مثال امسال فروشگاه بامیلو با کمپین حراجمعه و دیجی کالا کمپین جمعه به خرید را تدارک دیده‌اند.

digikala friday-min

اگر شما هم قصد دارید در فرصت باقی مانده کمپینی را برای این دو رویداد اجرا کنید با بکارگیری نکات زیر می‌توانید نتایج مناسب‌تری را رقم بزنید.

 

از تمام کانال‌های بازاریابی خود استفاده کنید

استراتژی کمپین و بازاریابی خود را در تمام کانال‌هایی که دارید ادغام کنید و یک پیام یکپارچه را به مشتریان انتقال دهید. حتی می‌توانید از کاربران خود بخواهید که پیام شما را با آشنایان و دوستان خود به اشتراک بگذارند، روشی که امروزه اغلب کسب‌وکارها در اپلیکیشن‌های پیام رسان مانند تلگرام از آن استفاده می‌کنند.

مقاله مرتبط: چگونه بازاریابی چند کاناله به رشد ROI کمک می‌کند؟

زمانبندی برای بازاریابی ایمیلی

محصولاتی را که قصد دارید در سبد پیشنهاد ویژه قرار دهید لیست کنید و آماده صحبت در مورد آنها باشید. اگر از قبل لیست ایمیل خود را نیز بر طبق علایق کاربران دسته بندی کرده باشید باید حواستان باشد که ایمیل‌های هدفمند‌تری را ارسال کنید.

برنامه ایمیل را می‌توانید اینگونه تنظیم کنید:

۲ تا ۳ روز قبل از رویداد: یک ایمیل برای اطلاع رسانی ارسال کنید و به کاربران خود اطلاع دهید که برنامه ویژه‌ای را برای بلک فرایدی یا دوشنبه اینترنتی در نظر گرفته‌اید.

روز اصلی رویداد: لیست محصولات حراج شده خود را برای مردم ارسال کنید. با استفاده از فراخوان (Call to action) مناسب، آنها را دعوت به بازدید از سایت کنید و چه بهتر یک صفحه فرود اختصاصی را تدارک ببینید.

روز بعد از رویداد: حتی بعد از پایان هر رویداد می‌توانید یک ایمیل بفرستید که پیشنهاد ویژه خود را تمدید کرده‌اید و چند ساعتی تا پایان حراج فرصت باقی مانده است.

شما می‌توانید از ایمیل مارکتینگ جهت نفوذ در تصمیم‌گیری مخاطبین و ترغیب به خرید استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم نکات مهم دیگر را در آکادمی ای‌نتورک مطالعه کنید:

مقاله مرتبط: ۳۰ نکته طلایی در ایمیل مارکتینگ

به موبایل توجه ویژه داشته باشید

گسترش دستگاه‌های همراه مانند موبایل و تبلت در بین کاربران با سرعت بالایی در حال افزایش است و بسیاری از مشتریان با موبایل از سایت شما بازدید خواهند کرد. بنابراین مهم است وضعیت اپلیکیشن و یا حالت ریسپانسیو سایت شما کاملا استاندارد و آماده پذیرایی از مشتریان باشد.

با استفاده از قدرت تکنولوژی موبایل قادر هستید از اعلان‌ها(پوش نوتیفیکیشن Push Notification)، پیامک (text messages)، کدهای دستوری USSD و پرداخت سریع در کمپین بازاریابی خود استفاده کنید.

۶۸ درصد از شرکت‌ها استراتژی بازاریابی تلفن همراه را با برنامه اصلی بازاریابی خود یکپارچه سازی کرده‌اند.

تجربه کاربری ساده را حفظ کنید

اگر صفحات فرود ویژه‌ی را برای محصولات و خدمات ارایه شده در کمپین در‌نظر گرفته‌اید باید حواستان باشد که کاملا ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی باشد. این علاوه بر کاهش استرس خریداران در خریدهای مبتنی بر زمان به سرعت بارگذاری صفحه نیز کمک می‌کند و این یک نکته مهم در میزان فروش نهایی شما است.

twitter-saeed.najaran

در جهت اینکه صفحه فرود خود را ساده نگه دارید از خود بپرسید: حداقل اطلاعاتی که کاربران نیاز دارند چه مواردی است؟ برای مثال لازم نیست تمام عکس های محصول را در صفحه نمایش دهید و می‌توانید این را در ادامه پروسه خرید و تکمیل سفارش بعد از جلب نظر کاربر انجام دهید.

نمونه دیگر در نظر گرفتن عدم نیاز به ثبت نام در همان اولین کلیک کاربران برای مشاهده یا سفارش محصول است و این مورد را نیز می‌توانید در مراحل نهایی درخواست کنید.

ساده سازی تنظیمات و فیلترهای مربوط به نمایش محصولات ویژه روز حراج و همچنین اختصاص دادن فضای مناسب در صفحه اصلی سایت جهت نمایش محصولاتی که دارای انقضا زمانی هستند نیز بسیار مهم است.

۳۰ نکته برای بهینه‌سازی صفحه فرود

social-media-law-five

قدرت شبکه‌های اجتماعی در خدمت شماست

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی (Social media marketing) در چندسال اخیر یک جنبه حیاتی در اثر بخشی برنامه بازاریابی بوده است. اکنون کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی فرصت فروش در حد رقبای قدرتمند خود را تجربه کنند.

بنابراین بدون توجه به اینکه رقبای شما چه کسانی هستند تمرکز خود را برای حضور هرچه بهتر در شبکه‌های اجتماعی متمرکز کنید و پست‌های مخصوص به حراج و رویداد پیش رو را طراحی کنید.

حتما نگاهی به هشتگ‌های مرتبط و ترند شده در خصوص هر رویداد داشته باشید. البته کاملا مشخص است که منظور هشتگ مربوط به داخل کشور و کاربرانی است که قادر به سرویس دهی به آنها هستید.

اهمیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها

از یک تایمر برای ایجاد حس فوریت استفاده کنید

یکی از موثرترین راه‌های ایجاد حس فوریت، استفاده از تایمر شمارش معکوس است. انواع استراتژی که در این خصوص می‌توانید پیاده‌سازی کنید شامل:

  • تایمر شمارشی جهت شروع یک روز خاص (بلک فرایدی، دوشنبه اینترنتی و …)
  • تایمر شمارشی جهت نمایش زمان باقی مانده حراج
  • تایمر شمارشی جهت نمایش حراج یک کالای خاص

در ادامه نمونه‌های از استفاده از تایمر را در کمپین بامیلو و دیجی‌کالا ببینید.

از قدرت تبلیغات استفاده کنید

در دنیای تبلیغات آنلاین اغلب کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک از روش تبلیغات کلیکی PPC در جهت جذب ترافیک برای سایت، با هدف تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بهره می‌برند. تبلیغات کلیکی راه مناسبی برای ترویج پیشنهادتان برای مخاطبان بالقوه است.

این یک راه سریع جهت اطلاع رسانی به مخاطبان است. اگر قصد استفاده از این روش را دارید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • هدفمند باشید
  • مشتریان خود را بخش‌بندی کنید
  • آگهی‌های خاص برای محصولاتتان بسازید
  • بنرهای خاص را برای حراج طراحی کنید
  • در بنرها از نوشته‌های جالب و جذاب استفاده کنید
  • از دکمه فراخوان قوی استفاده کنید

نکاتی که در بالا اشاره شد در موفقیت کمپین تبلیغاتی و در نهایت موفقیت کمپین حراج ویژه نقش مهمی دارند. برای درک دقیق‌تر هر کدام می‌توانید چک لیست اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی را مشاهده کنید.

مقاله مرتبط: چک لیست اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی

آنالیز کمپین‌ را فراموش نکنید

درنهایت فراموش نکنید که تمام تلاش‌های مرتبط با کمپین را آنالیز کنید، چون در ساده‌ترین حالت شما اطلاعاتی ارزشمند را بدست می‌آورید که در کمپین و رویداد بعدی به شما بینش خواهد داد.

گوگل آنالیتیکس یک از ابزارهای است که به شما در این زمنیه کمک می‌کند. اما اگر با فضای کاری یا مساله فیلتر شدن آنالیتیکس مشکل دارید می‌توانید جایگزین‌های گوگل آنالیتیکس را نیز بررسی کنید.

همچنین در رابطه با کدهای UTM که به شما در ردگیری کمپین کمک می‌کند، مقاله زیر را پیشنهاد می‌کنم.

چگونه کمپین تبلیغات اینترنتی خود را ردگیری کنید؟

برچسب ها : ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

سعید نجاران

سعید در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت می‌کند. او به کسب و کارها کمک می کند تا مخاطب بیشتری از طریق موتورهای جستجو کسب کنند.

تبلیغات

یک دیدگاه در رابطه با “نکاتی برای بازاریابی در یک روز خاص (جمعه سیاه و دوشنبه اینترنتی)
  1. جمعه به خرید
    ۳۰ آبان ۱۳۹۶ — ۱۳:۳۷

    دیجیکالا حرف نداره امیدوارم این کمپین رو بتونه موفق برگزار کنه

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !

social.share

بهترین و بدترین زمان برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - 5 دسامبر 2017

info user twitter

اینفوگرافیک استفاده کاربران ایرانی از توییتر

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - 1 نوامبر 2017