PPC ADVERTISING IN IRAN

بررسی دلایل اختلاف آمار در سرویس‌های تبلیغات اینترنتی

آنالیز کمپین و ترافیک - نویسنده : تیم بلاگ‌اد - ارسال شده در

پرداخت به ازای کلیک یا PPC نام مدلی از تبلیغات اینترنتی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات، به وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل و یا رسانه‌ای دیگر هدایت می‌شوند و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیک‌ها و مراجعه به رسانه خود، به نمایش دهنده هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند. این روش در زمان خود نوآوری در صنعت تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شد و به مرور جایگزین متدهای سنتی تبلیغات بنری (مدت‌دار) و پرداخت به ازای تعداد نمایش شد.

همینطور که طبق تعریف بالا متوجه شدیم در تبلیغات کلیکی (PPC) آگهی دهندگان صرفا در زمان کلیک کاربران روی بنر هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنند و این میزان موفقیت و سودمندی کمپین تبلیغاتی را برای آنها افزایش می‌دهد. از طرفی اگر برخی هدفمندی‌های تبلیغاتی نیز روی کمپین تبلیغات بنری اعمال شود موفقیت این روش برای تبلیغ‌دهندگان بسیار بیشتر و ارزشمند‌تر خواهد بود.

اما دو نکته حائز اهمیت است :

  • چه تعداد از افرادی که روی بنر کلیک کرده‌اند تبدیل به مشتری خواهند شد؟ (Conversion Rate)
  • چه تعدادی کلیک صحیح دریافت و محاسبه شده است؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که نرخ تبدیل (Conversion Rate) به موارد متعددی بستگی دارد. درواقع با مشخص شدن نوع هدف (Goal) که می‌تواند شامل (خرید آنلاین،دانلود کتاب،عضویت در خبرنامه و غیره) باشد باید به نوع مخاطب و حتی طراحی صفحه فرود توجه شود.

اینکه صفحه فرود برای چه هدفی طراحی شده است و گرافیک و متن آن چگونه است می‌تواند به طور مستقیم در میزان نرخ تبدیل تاثیر‌گذار باشد. در این رابطه روش‌ها و تکنیک‌هایی ارایه شده است که در مقاله ۳۰ نکته برای بهینه‌سازی صفحه فرود به آنها اشاره کرده‌ایم.

ppc-quote

اما از سوی دیگر کیفیت ترافیک ارسالی روی صفحه فرود و کاربران وارد شده به آن نیز بسیار تاثیرگذار هستند. برای مثال اگر کسب‌وکار شما در زمینه فروش محصولات ورزشی باشد و تبلیغات خود را به صورت هدفمندی موضوعی روی وب‌سایت‌های در این زمینه متمرکز کنید نتایج بهتری خواهید داشت. بنابراین انتخاب سرویس و پلتفرمی که چنین هدفمندی تبلیغاتی را در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار دهد مطمئنا در موفقیت کمپین تبلیغات کلیکی شما تاثیر خواهد گذاشت.

همچنین امکان انتخاب و تنوع سرویس‌های تبلیغاتی، مانند تبلیغات ویدیویی یا تبلیغات موبایلی و کیفیت اجرای تبلیغات در این سرویس‌ها نیز برای موفقیت تبلیغ دهندگان اهمیت خواهد داشت.

برای مثال وقتی بخواهید در مورد اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی خود تبلیغ و کاربران را دعوت به نصب آن کنید قاعدتاً به دنبال اجرای یک کمپین تبلیغات موبایلی خواهید بود تا سرمایه گذاری و صرف هزینه زیاد بر روی سایت‌های تحت وب، و این همان چیزی است که یک سرویس دهنده تبلیغات اینترنتی باید در اختیار تبلیغ دهندگان قرار دهد.

چه تعداد کلیک صحیح دریافت و محاسبه شده است؟

با توجه به اینکه تبلیغ دهندگان به ازای کلیک صورت گرفته روی بنر، هزینه پرداخت می‌کنند برایشان مهم است که چه مقدار کلیک صحیح رخ داده است و کاربران وارد سایت شده‌اند. تعداد کلیک از طریق پلتفرم سرویس‌دهندگان قابل مشاهده بوده و تعداد session (سشن) ورودی از طریق کمپین تبلیغات بنری، با گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده است. اما مشکلی که گاها به وجود می‌آید اختلاف بین آمار ثبت شده در پلتفرم سرویس تبلیغاتی و گوگل آنالیتیکس است.

آیا ممکن است اختلاف آمار برای همه سرویس‌ها وجود داشته باشد؟

بله در اکثر سرویس دهنده‌های داخلی و بین‌المللی این مشکل به وجود می‌آید و حتی در خود سرویس تبلیغات کلیکی Google AdWords که از طرف گوگل ارایه شده است نیز وجود دارد. در اینجا مواردی که باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود اشاره خواهیم کرد و همچنین راه‌حل‌های برای رفع این مشکلات ارایه خواهیم داد. اما ابتدا لازم است با مفهوم session (سشن) آشنا شویم و بدانیم چه موارد باعث ایجاد یک سشن و یا خاتمه آن می‌شود.

چگونه یک Session وب در آنالیتیکس تعریف شده است؟

مفهوم Session در بحث تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی بسیار مهم است. درک دقیق این مفهوم می‌تواند در بررسی سایر موارد مانند گزارش‌ها و متریک‌های اندازه‌گیری به شما بینش دهد. یک Session مجموعه‌ی از تعاملات کاربر است که در یک بازه زمانی خاص در وب سایت رخ داده است.این تعامل‌ها می‌تواند شامل بازدید از صفحات سایت، رویدادها یا یک خرید آنلاین باشد.

یک کاربر می تواند چندین session را باز کند. این سشن‌ها می‌تواند در همان روز و یا روزهای مختلف، هفته یا ماه اتفاق بیافتد. البته به محض اینکه یک session تمام شود امکان ایجاد session بعدی فراهم می‌شود. دو موردی که منجر به اتمام یک session می‌شود شامل:

۱.بر اساس زمان:

  • عدم فعالیت پس از گذشت ۳۰ دقیقه
  • پایان یک روز (نیمه شب)

۲. انقضا بر اساس تغییر کمپین:

  • اگر کاربر از طریق یک کمپین وارد شده باشد به هر دلیل کمپین فعلی را ترک کند و از طریق کمپین متفاوت دیگری وارد سایت شما شود.

پایان Session بر اساس زمان

به طور پیش فرض پایان یک session در آنالیتیکس ۳۰ دقیقه عدم فعالیت کاربر تعریف شده است. البته این زمان را می‌توان سفارشی کرد و از چند ثانیه تا چند ساعت در نظر گرفت.

زمانی که یک کاربر وارد سایت می‌شود آنالیتیکس شروع به ثبت رویدادها و رفتار آن می‌کند. اگر این کاربر ۳۰ دقیقه هیچ‌گونه اکشن و تعاملی در سایت نداشته باشد session آن خاتمه می‌یابد. اگر در هر لحظه (برای مثال ۱۰ دقیقه بعد از عدم فعالیت) کاربر اقدام به عملی خاص و تعامل داشته باشد این زمان مجدد شمرده خواهد شد.

long-does-session

انقضا Session بر اساس پایان روز

در پایان یک روز یعنی ساعت ۲۳:۵۹:۵۹ هر session باز به اتمام می‌رسد. برای مثال اگر شما ساعت ۲۳:۵۵ روز ۱۳ اردیبهشت وارد یک سایت شوید و در ساعت ۰۰:۱۰ روز ۱۴ اردیبهشت از آن خارج شوید اولین session در ساعت ۲۳:۵۹:۵۹ روز ۱۳ اردیبهشت خاتمه یافته است و session بعدی در ساعت ۰۰:۰۰ روز ۱۴ اردیبهشت آغاز شده است.

انقضا بر اساس تغییر کمپین

هر زمان که منبع ورودی (Source) تغییر پیدا کند، آنالیتیکس یک session جدید باز می‌کند. در واقع اگر حتی یک session از قبل وجود داشته باشد [کمتر از ۳۰ دقیقه گذشته باشد] و منبع ورودی (Source) تغییر یابد session اول بسته خواهد شد و یک session جدید ایجاد می‌شود.

 Campaign based expiration

برای مثال اگر یک کاربر از طریق نتایج جستجوی گوگل وارد سایت شما شود یک session ایجاد می‌شود. در مرحله بعد اگر همین کاربر از طریق بخش تبلیغات گوگل وارد شود یک session جدید در نظر گرفته می‌شود.

توجه داشته باشید تعداد ورودی یک سایت می‌تواند متفاوت از تعداد session باشد و هر ورودی لزوما به معنای یک session شمرده نمی‌شود

  difference in statistics

راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل اختلاف آمار

– کلیک و سشن دو مفهوم متفاوت هستند

اولین موردی که باید به آن توجه شود درک مفهوم کلیک و سشن است. با توجه به اینکه کلیک و سشن دارای معیار‌های مختلف هستند ممکن است تصور کنید همیشه اختلاف آمار وجود دارد. اما همینطور که بیان شد یک Session مجموعه از تعاملات کاربر بوده که در یک بازه زمانی خاص در وب سایت رخ داده است و یک کلیک به معنای ایجاد یک hit است. بنابراین باید دقت کنید که سرویس‌های تبلیغاتی تعداد کلیک را محاسبه می‌کنند و گوگل آنالیتیکس تعداد Session را محاسبه می‌کند.

– کد گوگل آنالیتیکس در صفحه فرود وجود ندارد

این مورد جزو بیشترین دلایلی است که باعث به وجود آمدن اختلاف آمار می‌شود. اگر در صفحه فرود کمپین تبلیغات بنری خود کدهای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را درج نکرده‌اید، امکان ردگیری و شمارش دقیق تعداد سشن‌ها وجود نخواهد داشت. بنابراین سرویس‌های تبلیغاتی به درستی تعداد کلیک را شمارش خواهند کرد در صورتی که سشن‌ها شمرده نمی شود! برای بررسی این مورد می‌توانید به صورت دستی وجود کد آنالیتیکس را در صفحه فرود بررسی کنید یا از ابزار ‘tag inspector‘ کمک بگیرید.

حتما توجه داشته باشید کد آنالیتیکس را در قسمت <head> صفحه فرود قرار دهید و فقط از یک کد استفاده کنید.

– عدم مجوز URL rewrite از سمت سرور سایت

بعضی از سایت‌ها هرگونه تغییر در URL را غیر معتبر دانسته و اجازه باز شدن و یا دسترسی به صفحه مورد نظر را نمی‌دهند. درواقع وقتی بر روی آدرس صفحه فرود کدهای UTM را ست می‌کنید یک آدرس جدید برای دسترسی به صفحه فرود ساخته می‌شود و وقتی این مجوز از سمت سایت تایید نشده باشد پیغام ۴۰۴ یا ریدایرکت به صفحه اول سایت رخ خواهد داد. برای رفع این مشکل از مدیر سایت یا افراد خبره کمک بگیرید تا تغییر در URLها به واسطه کدهای UTM مشکلی ایجاد نکند.

– ریدایرکت شدن صفحه فرود به صفحه دیگر

اگر صفحه فرود شما با استفاده از کدهای ۳۰۱ یا ۳۰۲ یا حتی با یک فایل جاوا اسکریپت به یک آدرس دیگر ریدایرکت و منتقل شود ممکن است آنالیز به درستی انجام نشود و سشن‌ها شمرده نشود. بنابراین مجدد تعداد کلیک‌ها به درستی ثبت شده است در صورتی که در اثر ریدایرکت آدرس صفحه فرود، آنالیتیکس قادر به شمردن سشن‌ها نبوده است. بهتر است بعد از اطمینان از آدرس صفحه فرود کمپین خود را آغاز و آنالیز را در نظر بگیرید و یا کد Google Analytics را در صفحه فرود و صفحه ریدایرکت شده قرار بدهید.

– اطمینان از بارگذاری صحیح صفحه فرود

شما باید مطمین شوید که صفحه فرود کمپین تبلیغاتی به صورت کامل بارگذاری می‌شود و در همه دستگاه‌ها و IPها در دسترس است. همچنین آپ تایم بودن سرور میزبانی سایت بسیار مهم است.

– تاخیر بارگذاری سمت سرور

اگر یک کاربر از طریق کلیک روی آگهی وارد سایت شما شود و قبل از بارگذاری کامل صفحه از آن خارج شود پارامترهای آنالیز هرگز به Google Analytics ارسال نخواهد شد و در نتیجه یک اختلاف آمار در مقایسه تعداد کلیک‌ها و تعداد سشن‌ها به وجود می‌آید. بنابراین مهم است که وضعیت سرعت بارگذاری صفحه از لحاظ طراحی سایت و سمت سرور به درستی بررسی و پیکربندی شود.

همینطور که توضیح ارایه شد موارد متعددی می‌تواند باعث ایجاد اختلاف آمار بین سرویس‌های تبلیغات آنلاین و گوگل آنالیتیکس شود. گاها صحبت‌ها و مشکلاتی از سمت کاربران و تبلیغ دهندگان در مورد میزان این اختلاف آمار بین سرویس‌دهندگان خدمات تبلیغات کلیکی بیان می‌شود که به همین جهت تستی واقعی و کاملا یکسان مابین چند سرویس دهنده انجام شد تا وضعیت این مورد بررسی گردد.

تست کمپین در سه سرویس دهنده تبلیغات کلیکی در ایران

در این تست سه شرکت تبلیغات کلیکی انتخاب شدند که دارای وضعیت بودجه کمپین یکسان، بنر مشابه، و کمپینی بدون هدفمندی خاص بوده است. در زیر می توانید وضعیت کمپین را برای هر شرکت به صورت تفکیک شده ببینید.

شرکت A : بودجه ۳۰۰ هزار تومان ، قیمت هر کلیک ۱۶۰ تومان – مدت زمان کمپین ۶ روز

شرکت B : بودجه ۳۰۰ هزار تومان ، قیمت هر کلیک ۱۵۰ تومان – مدت زمان کمپین ۶ روز

شرکت C : بودجه ۳۰۰ هزار تومان ، قیمت هر کلیک ۱۴۰ -۲۰۰ تومان – مدت زمان کمپین ۵ روز

توجه داشته باشید قیمت هر کلیک شرکت C بر اساس مزایده (Bid) متفاوت بود اما بالاترین حد آن ۲۰۰ تومان بود . در این تست صفحه فرود و همینطور Goal در نظر گرفته نشده است و کاربران به صفحه نخست یک سایت هدایت شده‌اند. همچنین به یاد داشته باشیم این تست جهت مشخص شدن وضعیت میزان اختلاف آمار بین پلتفرم تبلیغاتی و گوگل آنالیتیکس است.

analysis-ta-min

analysis-a

 

همینطور که مشاهده می‌کنید در تست شرکت A میزان اختلاف کلیک‌ها با توجه به مواردی که ممکن است تاثیر‌گذار باشند در حدود ۱۷۷۷ کلیک و تعداد session برابر با ۸۹۰ می‌باشد.

 

 analysis-test-B

 

 

 

در تست شرکت B میزان اختلاف کلیک‌ها با توجه به مواردی که ممکن است تاثیر‌گذار باشند در حدود ۲۰۱۴ کلیک و تعداد session برابر با ۴۹۵ می‌باشد.

 

analysis-test-c

 

در تست شرکت C میزان اختلاف کلیک‌ها با توجه به مواردی که ممکن است تاثیر‌گذار باشند در حدود ۱۳۵۰ کلیک و تعداد session برابر با ۶۷۱ می‌باشد.

نتیجه نهایی این بررسی در مورد اختلاف آمار :

شرکت A : تعداد کلیک ۱۷۷۷ – تعداد سشن  ۸۹۰  – ۴۹ درصد اختلاف

شرکت B : تعداد کلیک ۲۰۱۴ – تعداد سشن ۴۹۵ – ۷۵ درصد اختلاف

شرکت C : تعداد کلیک  ۱۳۵۰ – تعداد سشن  ۶۷۱ – ۵۰ درصد اختلاف

بنابراین همینطور که مشخص است هر سرویس دهنده در حال حاضر با درصد اختلاف آمار همراه است. خارج از بحث وضعیت فنی پلتفرم‌ها باید به مسایلی که قبل‌تر اشاره کردیم نیز توجه داشت و این اختلاف آمار صرفا به معنای اشتباه محاسبه شدن تعداد کلیک‌ها نمی باشد.

اما قبلا ذکر کردیم تبلیغات موبایلی و ترافیک ورودی از طریق موبایل می‌تواند برای برخی کسب‌وکارها دارای اهمیت زیاد و در موفقیت کمپین بسیار تاثیرگذار باشد. نکته‌ی که در تست انجام شده جلب توجه کرد در نظر گرفتن تایید نمایش تبلیغات (Confirm) در کمپین شرکت A بوده است. این به معنای این است که کاربر بعد از کلیک روی بنر با پیغامی جهت نمایش محتوا روبه‌رو می‌شود و اگر تمایل داشت به سایت یا محتوای تبلیغات دسترسی پیدا می‌کند. mobile-advertising test conf

این موجب دسترسی به جامعه‌ی هدفمند‌تر و جلوگیری از هدر رفتن بودجه کمپین تبلیغاتی می‌شود. در زمان تست چنین ویژگی روی موبایل وب شرکت‌های C , B دیده نشد.

نتیجه گیری :

در این مقاله دلایل اختلاف آمار در سرویس‌های تبلیغات اینترنتی را بررسی کردیم و متوجه شدیم چه نکاتی ممکن است در آنالیز نهایی تاثیرگذار باشد و موجب عدم تناسب میان تعداد کلیک‌ها و تعداد سشن‌ها شود. بنابراین در حال حاضر اختلاف آمار برای اکثر سرویس‌دهندگان وجود دارد و این مورد صرفا از طرف ارایه دهندگان خدمات تبلیغات اینترنتی رخ نمی‌دهد.

شما می‌توانید این مقاله را به صورت کتاب الکترونکی دریافت کنید. دانلود کتاب الکترونیکی »

برچسب ها : , , ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

تیم بلاگ‌اد

بلاگ‌اد، مجله موفقی در زمینه تبلیغات آنلاین و بازاریابی اینترنتی است و به واسطه مطالب تخصصی و به‌روزرسانی‌های روزانه، به عنوان مرجع و یکی از مطرح‌ترین مجله‌های این حوزه شناخته می‌شود.

تبلیغات

۲ دیدگاه در رابطه با “بررسی دلایل اختلاف آمار در سرویس‌های تبلیغات اینترنتی
  1. رامین موسوی
    ۱۲ تیر ۱۳۹۶ — ۱۱:۳۴

    مطلب بسیار بسیار مفیدی بود

  2. احمد اردیبهشت
    ۲۴ تیر ۱۳۹۶ — ۱۶:۳۰

    مشکل اختلاف آمار در اکثر سرویس ها وجود دارد و همانطور که به درستی در این مقاله اشاره شده است، بهترین و معتبرترین مرجع، ابزار گوگل آنالیتیکس است.

    با تشکر از مقاله ی مفید شما

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !

social.share

بهترین و بدترین زمان برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در

info user twitter

اینفوگرافیک استفاده کاربران ایرانی از توییتر

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در