جمع آوری ایمیل، استراتژی مناسب برای یک فروشگاه اینترنتی

بررسی نمونه‌های موردی - نویسنده : میلاد صفایی - ارسال شده در

همیشه یکی از دغدغه های اصلی یک کسب و کار آنلاین، تعداد مشتریانش و دوره عمر مربوط به آنها بوده، در قدم اول چالش اصلی جذب مشتری و در درجه دوم نگهداری و حفظ آن مشتری است که می‌تواند انرژی و زمان زیادی را از یک کسب‌و‌کار آنلاین بگیرد.یکی از راهکارهایی که ما در اینتورک بارها آن را مورد آزمایش قرار دادیم، اجرای کمپین‌هایی برای پیدا کردن مشتریان جدید بود این کمپین ها اصطلاحا با نام Lead Generator در حوزه بازاریابی دیجیتالی شناخته می‌شوند.

 

ساز و کار اصلی این کمپین ها، بوسیله دریافت اطلاعات مشخصی از کاربران هدف و مشتریان بالقوه آغاز می‌شود و در ادامه سعی می‌شود که با ارسال محتوای درست به این افراد، آنها را به استفاده از محصولات و سرویس‌های مورد نظر ترغیب کرد. به بیان ساده‌تر سعی می‌کنیم از افرادی که ما را نمی‌شناسند، مشتریان بالفعل و وفاداری بسازیم.

 

فروشگاه اینترنتی پاز که در زمینه فروش اینترنتی محصولات صوتی و تصویری اتومبیل و خانه فعالیت دارد، با در نظر گرفتن موارد بالا، تصمیم گرفت تا کمپین‌های تبلیغاتی خود را با استراتژی جمع آوری ایمیل شروع کند، در این کمپین بنر و صفحه فرود (Landing Page) همگی در راستای یک هدف طراحی شده بودند و آن هدف هم گرفتن ایمیل افراد علاقمند به محصولات پاز بود.

 

در این دسته از کمپین ها، همیشه نیاز به یک عامل ترغیب کننده جهت افزایش نرخ تبدیل احساس می‌شود؛ فروشگاه اینترنتی پاز این عامل را به این صورت در نظر گرفت که کاربرانی که ایمیل خود را در این کمپین وارد می‌کنند، روی خرید خود یک فلش مموری به عنوان هدیه دریافت کنند.

در بنرهایی که برای این کمپین طراحی شد، دو موضوع اصلی مورد بررسی و ارایه قرار گرفت:

  • محصولات پاز در چه دسته بندی موجود هستند
  • کاربران با ارایه ایمیل خود به پاز، دارای چه امتیازی می‌شوند (فلش مموری)

18458704636757017410

با رعایت نکته اول، ما قصد داشتیم که بیشتر افرادی که به محصولات صوتی و تصویری علاقمند هستن را مورد هدف قرار دهیم و انها بیشتر با این کمپین درگیر شوند. نکته ی دوم نیز ارایه دلیلی بود به کاربران که چرا باید بر روی بنر کلیک کنند و چه چیزی را میبایست بررسی کنند.

 

در مرحله ی بعد، کاربران وارد صفحه ی فرود این کمپین میشوند و در این صفحه اطلاعات مختصر اما مفیدی را در رابطه با فروشگاه اینترنتی پاز دریافت میکنند، میتوانند به کانال تلگرام از دسترسی داشته باشند و در اصلی ترین قسمت، ایمیل خود را ثبت کنند.

Landing

 

یکی از مهمترین نکات در کمپین‌های CPC، مانیتورینگ و تحلیل روز به روز کمپین است، فروشگاه اینترنتی پاز با کمک و مشاوره اینتورک این امر را به نحو احسنت به مرحله اجرا رساند و با قرار دادن UTM بر لینک بنرهای خود و قرار دادن کد گوگل آنالتیکس در لندینگ پیج این کمپین توانست با چشمانی باز وضعیت این کمپین را بررسی کرده و با تعامل با تیم اینتورک به بهبود نتایج این کمپین بپردازد، نتایج حاصله از این کمپین ۳۰ روزه به صورت زیر است:

 

دریافت ۳۰۰ ایمیل

جذب ۱۰۰ فالور اینستاگرام

جذب ۵۵ عضو تلگرام

ثبت ۳۰ فاکتور فروش

جذب ۲۵ کاربر جدید و ثبت نام شده

کاهش ۵۰ درصدی رتبه الکسا از رتبه ی ۱۳.۷۵۰ به رتبه ی ۶.۴۰۰

 

مثال معروفی در زبان فارسی وجود دارد که می‌گوید “با یک تیر چند هدف را بزنیم”، همانطور که می‌بینیم در کمپین های CPC با انتخاب استراتژی درست و استفاده از ابزارهای کارآمد می‌شود که با یک تیر به چند هدف دست پیدا کرد!

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

میلاد صفایی

نماینده فروش…

تبلیغات

۱۷ دیدگاه در رابطه با “جمع آوری ایمیل، استراتژی مناسب برای یک فروشگاه اینترنتی
  1. محسن برجی
    ۷ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۶:۳۴

    بررسی مورد خوب و قابل استفاده‌ای بود.
    ممنون از مطالب خوب بلاگ خوبتان.

  2. احسان نمکی‌روش
    ۷ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۷:۲۵

    خیلی ساده و روان توضیح داده شده بود، مرسی میلاد جان.

  3. عطر
    ۷ خرداد ۱۳۹۵ — ۱۳:۴۰

    ممنون بابت مطلب خوب و آموزنده شما بسیار ساده و روان توضیح داده بودید متشکرم اگر امکان دارد در مطالب بعدی در این خصوص بیشتر توضیح بفرماید

  4. reza
    ۸ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۵:۵۳

    ما یک کمپین داشتیم که یک میلیون تومن هزینه کردیم و ۱۲۰۰ تا ایمیل و شماره تلفن ثبت شد برامون. تا الان فک میکردیم شکست خورده ولی الان فک میکنم که خیلی هم بد نبوده.

  5. محمد خدادی
    ۸ خرداد ۱۳۹۵ — ۱۵:۱۶

    ممنونم اما به کارم نمیاد

  6. کودک سیتی
    ۹ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۱:۲۱

    خیلی خوب توضیح دادید، به خصوص که با مثال و نمایش بنر تبلیغی موضوع را به خوبی باز کردید – مرسی

  7. حامد
    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۶:۲۱

    تشکر از مطلب مفید شما.

  8. شهاب
    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۶:۴۶

    سلام
    من فکر می کنم که این مطلب شما در حقیقت تبلیغ زیرکانه برای این سایتی است که در مطلب به آن اشاره کردید. ولب خب به نظر می رسه که نه این روش تبلیغ و نه کمپین این سایت که در گذشته برگزار شده توانسته اند به وظیفه خود عمل کنند.
    دوستان توجه داشته باشید که مرز بین ایمیل مارکتینگ و اسپم پراکنی بسیار باریکه. در یکی از این کامنت ها نوشته شده که ما ۱۲۰۰ ایمیل و شماره تلفن جمع کردیم پس یک میلیون تومان ما به هدر نرفته و این این دقیقا همان ذهنیتی است که در تمام دنیا با آن مبارزه می شود. ایمیل و تلفن مشتریان نباید وسیله ای برای تبلیغات شما قرار بگیرند حتی اگر ایمیل های شما دارای لینک حذف عضویت خبرنامه باشند.
    از ایمیل ها و تلفن ها باید دقیقا برای پردازش سفارشات و خبررسانی های بسیار ضروری استفاده کرد و نه مانند بسیاری از سایت ها برای اطلاع رسانی تخفیف های مناسبتی که از قضا همیشه هم بهانه برای ایجاد آن دارند. روز معلم، محیط زیست و غیره.
    در حقیقت مشتری آگاه می داند که حاشیه سود این کالا به شکلی است که هم در پاییز و هم در تابستان و چه در شروع فصل مدارس و چه در پایان آن امکان فروختن کالا به قیمت پایین تری هست و مناسبت ها بهانه ای بیش نیستند.
    در پایان به عنوان یک فعال حوزه تجارت الکترونیک می خواهم از تمامی کسانی که سالها در این حوزه کار می کنند ولی ایمیل و تلفن کسی را اسپم نکردند تشکر کنم و یادآوری کنم که در این کشور انسان های آگاهی هستند که فقط به خاطر یک ایمیل ناخواسته دیگر از فروشگاه شما خرید نخواهند کرد کما اینکه خود من و برخی از دوستانم به همین دلیل و دلایل دیگری که مربوط به این مطلب نمی گردد خرید از دیجی کالا و چند سایت دیگر ار متوقف کرده ایم.
    موفق و پیروز باشید.

  9. مرکز توزیع شارژ ارزان در کشور | های شارژ | Hi SHarj
    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۸:۱۴

    ممنون از اطلاعات خیلی عالی شما ،
    همیشه استفاده بردیم و میبریم . . .

  10. فروش فایل
    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ — ۱۱:۵۴

    در کل خوبه ولی به نظر من برای یک کمپین ۳۰ روزه نتایج موفقیت آمیزی به دست نیاورده

  11. فرنیان
    ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ — ۱۶:۴۰

    بحث جمع اوری ایمیل و ارسال خبرنامه از پس تو ایران خز شده الان دیگه اسم خبرنامه و جمع اوری ایمیل میاد همه اسپم تو ذهنشون تداعی میشه. بعضی وقتها این ارسال خبرنامه توسط کسب و کارهای بزرگ و رتبه اول مثل دیجی کالا هم خیلی اعصاب خورد کن میشه. از بس ایمیل میفرستن.

    • رامین جابری
      ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ — ۰۸:۰۸

      بالا بریم و پایین بیایم، این روش خیلی تاثیرگذاره و به همین دلیل هم هستش که هنوز کمپانی‌های بزرک مثل اپل، همچنان از این روش به شکل درستش استفاده می‌کنن.

  12. پنکک
    ۵ مرداد ۱۳۹۵ — ۰۵:۱۲

    کاملا با شما موافقم
    راستی افزونه ای وجود داره که بفهمیم ایمیل ها real هستند یا نه؟

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !

social.share

بهترین و بدترین زمان برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - 5 دسامبر 2017

info user twitter

اینفوگرافیک استفاده کاربران ایرانی از توییتر

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - 1 نوامبر 2017