World_of_Color_projected_logo

نگاهی اجمالی به علم روانشناسی رنگ

طراحی و گرافیک - نویسنده : پویان وحیدی - ۲۲ مهر ۱۳۹۴

هر رنگی با خود حس متفاوتی را به همراه دارد و همان طور که شاهد آن هستیم و علم روان‌شناسی ثابت کرده، هر فردی به رنگی خاص علاقه نشان می‌دهد. حتما وقتی که شما لباس دکترها و پرستارها را می‌بینید، اولین موردی که به ذهنتان می‌رسد استریل بودن آنها است. زیرا رنگ لباسشان سفید است! از طرفی در باشگاه‌های وزنه‌برداری رنگ آبی بر محیط سنگینی می‌کند، زیرا تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که وزنه‌برداران در فضای آبی رنگ بهتر عمل می‌کنند.

 

از سوی دیگر رنگ‌ها به خوبی می‌توانند در احساسات شما تاثیر گذاشته و به طرز عجیبی حال شما را از این رو به آن رو کنند. دقیقا در دنیای دیجیتال هم رنگ‌ها حرف برای گفتن دارند و شما با روان شناسی رنگ می‌توانید روی مخاطبان خود تاثیر گذاشته و با ترکیب آنها، روی ذهن مخاطبانتان تاثیر بگذارید. البته قبل از اینکه یک رنگ را برای انتقال پیام انتخاب کنید، لازم است که یکی، دو مورد را بدانید.

 

اول اینکه، با وجود این مورد که درک انسان‌ها از رنگ‌ها به شکل ذهنی است، اما خیلی از رنگ‌ها با تاثیرات روی محیط اطراف، معنی جهانی‌تری برای خود اتخاذ کرده‌اند. مثلا رنگ آبی همیشه به سردی و در برابرش رنگ قرمز به گرمی یاد می‌شود.

 

دوم اینکه، درکی که از رنگ‌ها داریم بر فرهنگ استوار است. در خیلی از فرهنگ‌ها، دو رنگ سیاه و سفید، مرگ و سوگواری را تداعی می‌کنند؛ در حالی که در فرهنگ یونان این دو رنگ، تولد و زندگی را تداعی می‌کنند.

 

داستان رنگ‌ها اینجا تمام نمی‌شود و من به زودی اطلاعات جالب‌تری در مورد رنگ‌ها منتشر می‌کنم که حتما می‌تواند در طراحی‌های شما تحول چشمگیری ایجاد کند.

برچسب ها : ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

پویان وحیدی

من به حوزه فناوری اطلاعات علاقه‌مند هست و در زمینه طراحی چندسالی هستش که تجربه دارم و دوست دارم طراحی رو بر اساس اطلاعات علمی و درک صحیح از ساختار و دلیلهای بنیادین رفتار انسان‌ها درپسندیدن یا نپسندیدن یک طرح، پایه‌ریزی کنم.

تبلیغات

یک دیدگاه در رابطه با “نگاهی اجمالی به علم روانشناسی رنگ
  1. سایت
    مهر ۲۳, ۱۳۹۴ — ۹:۲۸ ب.ظ

    با سلام. منتظر ادامه مقالات حوزه رنگ می باشیم.
    با تشکر

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !