madetostick-web12

چرا برخی ایده ها می‌میرند و برخی جاودانه می‌شوند؟

استراتژی دیجیتال - نویسنده : احسان نمکی‌روش - ۱۳ دی ۱۳۹۴

حتی بعد از خرید کتاب “MADE TO STICK” فکر می‎کردم این کتاب می خواهد به ما بگوید، چه سوژه‌هایی ماندگارمی‌شوند. یا به نوعی ما را راهنمایی کند که سراغ چه موضوعاتی برای ایده پردازی برویم. اگرشما هم همین فکر را کرده‌اید؛ باید بگویم سخت در اشتباهید.

تا حالا شده ایده‌ای که از نظر خودتان خیلی جالب است، نتواند توجه مخاطبتان را جلب کند؟ و یا ببینید که اطرافیانتان پس از شنیدن ایده‌ شما سری تکان داده  و به سرعت به کارهای قبلی خود بازگردند؟
“made to stick”  یا همان “بساز که بماند” می‌خواهد به شما آموزش دهد چطور ایده هایتان را مطرح کنید و درواقع  به شما یادآور شود که ایده شما هرچند هم خوب باشد، اگر ناشیانه مطرح شود؛ می‌میرد.

“Made to stick” به ۲۸ زبان زنده دنیا ترجمه شده و درفهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های “نیویورک‌تایمز” و “وال‌استریت ژورنال” قرار گرفته و  دهمین کتاب برتر سایت “آمازون” در حوزه کسب‌و‌کار است.

ترجمه فارسی این کتاب نیز با نام “ایده عالی مستدام” موجود است.

برادران هیث، نویسندگان این کتاب هستند؛ که یکی ازآنها از مشاوران شرکت “گوگل”و دیگری عضو ارشد “مرکز کارافرینان اجتماعی” است.

بعد از خواندن فصل اول این کتاب تصمیم گرفتم؛ خلاصه ای از مطالبی که دستگیرم شده را در قالب یک پست برای شما آماده کنم و این کار را بعد از خواندن هر فصل از این کتاب انجام خواهم داد.

 

072915_doodlefffff

 

 

ایده‌ ها ذاتا جذاب هستند یا جذاب متولد می‌شوند؟

چه چیزی سینماهای آمریکا را مجبور کرد که دیگر در درست کردن پاپ‌کورن از روغن نارگیل استفاده نکنند؟

نتایج آزمایشگاه نشان می‌داد یک پاکت معمولی پاپ‌کورن ۳۷ گرم چربی اشباع دارد. این آمار شاید فقط دانشجویان رشته تغذیه را تکان دهد؛ زیرا تعداد کمی از مردم، فاجعه بودن ۳۷ گرم چربی اشباع برای یک پاکت پاپ کورن را می‌توانند درک کنند.

how-to-make-ideas-stick-2-638

 

باید این موضوع، بگونه‌ی دیگری عنوان میشد.

how-to-make-ideas-stick-3-638

 

این مقدار چربی از چربی صبحانه ای شامل ژامبون و تخم مرغ؛ ناهاری شامل: ساندویچ دوبل‌برگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده و شامی شامل:استیک با تمام مخلفات بیشتر بود!

قرار دادن این همه غذای چرب د‌ربرابر یک بسته پاپ‌کورن، این ایده را ماندگار کرد و سبب افت فروش آن در همه سینماهای آمریکا و در نهایت عدم استفاده آنها از روغن نارگیل شد.

made-to-stick-19-728l

 

ضرب‌المثل‌ها؛ قدیمی‌ترین ایده های ذاتاً ماندگار!

ضرب‌المثل‌ها اغلب قرن‌ها در فرهنگ‌های مختلف باقی می‌مانند و برخی از آنها در بیش از ۵۰ زبان دنیا وجود دارند. برادران هیث مدت‌ها به تجزیه وتحلیل ضرب‌المثل‌ها، افسانه‌ها، شایعه‌ها و لطیفه‌های ماندگار پرداختند و به گفته خودشان به دنبال جوابی برای اصطلاحی بودند که یکی از نویسندگان محبوبشان در یکی از کتاب‌هایش آورده : what sticks ( آنچه میچسبد (ماندگار می شود))

برادران هیث معتقدند با رعایت چند اصل ساده می توانیم حتی از ایده هایی که پتانسیل بالایی برای جذاب بودن برخوردار نیستند؛ ایده هایی با بیشینه حد ماندگاری بسازیم. آنها پس از بررسی ۱۰۰ ها ایده ماندگار،بارها و بارها با ۶ اصل مشابه روبرو شدند.

 

اصل اول: سادگی(Simplicity)

در ابتدا که کار تولید محتوا را شروع کرده بودم؛ همیشه می‌خواستم تمام ایده هایم را با هم ادغام کنم و تصورم این بود که با این کار بمبی درست خواهم کرد، که فضای مجازی را می‌ترکاند!!! این کار نه‌تنها وقت زیادی از من می‌گرفت، نتیجه کار همیشه با مخالفت کسانی که از من تجربه بیشتری در این زمینه داشتند مواجه میشد و من آن زمان درک نمی کردم که چرا همیشه به شلوغ بودن کار من ایراد گرفته می‌شود.

کتاب “made to stick” جواب قاطعانه‌ای برای این ضعف من دارد:

بیرحمانه اولویت‌بندی کنید!

 

1-Simple-MTS-ReferralCandy-600x150

 

 

اصل دوم:غیر‌منتظره بودن (Unexpectedness)

این اصل در این کتاب من را به یاد دستور‌های آشپزی می‌اندازد.

ابتدا با یک ورود غیرمنتظره، مخاطب را غافلگیر کرده و به دام بیندازید. با این کار تمرکز او را روی ایده‌ تان جذب کرده‌اید.حالا با برانگیختن حس کنجکاوی‌اش، بردباری‌ او را در توجه به ایده خود تضمین کنید.

2-Unexpected-MTS-ReferralCandy-600x150

 

 

اصل سوم: ملموس بودن  (Concretness)

مغز انسان‌ها طوری طراحی شده که داده‌های قابل لمس مانند ضرب‌المثل ها را راحت‌تر به خاطرمی‌سپارد و این تنها راهیست که می‌توان مطمئن شد از ایده ما برداشت‌های متغیری نمی‌شود.

3-Concrete-MTS-ReferralCandy-600x150

 

 

اصل چهارم: معتبر بودن (Credibility)

چکار کنیم که افراد ایده ما را باور کنند؟

عبارت “به شرط چاقو” که در ایران هندوانه فروش‌ها برای افزایش اعتبار خود استفاده می‌کنند، به همین اصل اشاره دارد.

گاهی افراد برای باورپذیرتر شدن ایده شان، قضاوت را به عهده مخاطبشان میگذارند.

“made to stick”  برای این اصل مناظره انتخاباتی رونالد ریگان و جیمی کارتر را مثال می‌زند. ریگان می‌توانست از آمارهای رکود اقتصادی آن دوره به نفع خودش استفاده کند اما ترجیح داد به یک سوال قناعت کند.

“قبل از اینکه رای بدهید از خود بپرسید آیا وضع من از چهار سال قبل بهتر شده است؟”

4-Credible-MTS-ReferralCandy-600x150

 

 

اصل پنجم: احساسی بودن (Emotions)

باز به داستان پاپ‌کورن‌ها بر می گردیم. ۳۷ گرم چربی اشباع احساسی را بر نمی انگیخت.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ذهن ما با مسائلی که مستقیما به خود و اطرافیانمان مرتبط است، راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند تا مسائل علمی و انتزاعی.

5-Emotional-MTS-ReferralCandy-600x150

 

 

اصل ششم: داستانی بودن (Stories)

داستانی بودن یک موضوع، علاوه بر جذاب کردن ایده شما نوعی تمرین ذهنی است که باعث می‌شود فرد هنگام قرار گرفتن در موقعیت مشابه، عملکرد مشابهی داشته باشد.

6-Stories-MTS-ReferralCandy-600x150

 

شاید برای شما هم سوال شده است که ترتیب عنوان کردن این اصل‌ها بر چه اساسی است و اصلا برادران هیث چرا برای ” ۶ اصل ماندگاری ایده” این کلمات را انتخاب کردند بااینکه کلمات مترادف زیادی برای این واژه‌ها وجود دارد.

اگر هنوز متوجه نشده‌اید؛ حروف اول این ۶ اصل را کنار هم قرار دهید تا کلمه موفقیت (Success) ساخته شود.

MTS2ll

 

چرا کمتر ایده ای ماندگار می‌شود؟

تا اینجای کار حتما با خودتان می گویید به همین سادگی؟ پس چرا کمتر ایده‌ ای جاودانه می‌شود؟این اصول که نیاز به تخصص ندارد و به قول برادران هیث در هیچ جای دنیا شغلی با عنوان متخصص ماندگار کننده‌ (Stickologist) تعریف نشده!

مشکلی در این میان وجود دارد که برادران هیث با عبارت “اسارت در دام دانش”  (curse of knowledge)از آن یاد می‌کنند.

تاکنون حتما برایتان پیش آمده که هنگام بازی پانتومیم تعجب کنید که با اینکه شما کارتان را خوب انجام می‌دهید؛ چطور هم‌تیمی هایتان چیزی به این سادگی را نمی‌توانند حدس بزنند! و یا هنگامی که آهنگ معروفی را با دهانتان سوت می زنید، هیچکس متوجه نشود که کدام آهنگ است.

مشکل اینجاست که نوازنده سوت، هنگام سوت زدن، آن آهنگ معروف را در ذهنش می‌شنود و اجراکننده‌ی پانتومیم درتمام مراحلی که در حال ادا درآوردن است، در ذهنش چیزی را که می‌خواهد بگوید مجسم می‌کند.

curse-of-knowledge2llfff

این همان “اسارت در دام دانش” است. هنگامی که چیزی را می دانیم برایمان تصور اینکه ندانستن آن موضوع چگونه خواهد بود، بسیار دشوار است. هنگامی که فردی در حال سخنرانی درباره کشف جدیدش است، نتی در سرش نواخته می‌شود که شنوندگان حاضر در سالن سخنرانی قادر به شنیدن آن نیستند.

Boss with employees

 

مبارزه با “اسارت در دام دانش”

تا قبل از خواندن این کتاب معتقد بودم خلاقیت چهارچوب و اصولی ندارد؛ اما برادران هیث معتقدند آگهی های خلاق بیشتر از آگهی‌های غیرخلاق پیش‌بینی‌پذیرند. آنها با بررسی آگهی های خلاق به این نتیجه رسیدند که در آنها همیشه از الگوهایی تکراری استفاده شده و براین‌اساس می‌توان خلاقیت را آموخت.

در فصل های بعد این کتاب ادعا دارد که با کمک این ۶ اصل روش های مقابله با “اسارت در دام دانش” را به ما می آموزد.

در ادامه باید ببینیم؛ برادران هیث می‌توانند ما را قانع کنند یا نه!

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

احسان نمکی‌روش

زمانی که درشرکت اینتورک استخدام شدم؛ فهمیدم کاری که قراره بکنم (تولید محتوا)، همیشه بزرگترین تفریح زندگیم بوده و اینجوری شد که من تمام هفته مشغول تفریح کردن هستم!

تبلیغات

17 دیدگاه در رابطه با “چرا برخی ایده ها می‌میرند و برخی جاودانه می‌شوند؟
  1. مهدی
    دی ۱۴, ۱۳۹۴ — ۱۱:۰۴ ق.ظ

    این کتاب رو چندی پیش خریدم و هنوز شورع نکردم چون تو صف خواندن کتابهام هستش
    اما از دسته بندی محتوایی مطالب خوشم اومد واینکه خلاصه جالبی بود وبه دوستانم هم لینکش رو فرستادم

    • احسان نمکی‌روش
      دی ۱۸, ۱۳۹۴ — ۹:۱۱ ق.ظ

      ممنونم مهدی جان، من سعی کردم به تمام مطالب مهم این فصل از کتاب اشاره کنم.
      خلاصه فصل های بعدی را هم در بلاگ اد خواهید دید.

  2. سید محمد امین ساجدی
    دی ۱۵, ۱۳۹۴ — ۵:۲۳ ق.ظ

    یکی از بهترین کتابهایی بود که توی این حوزه مطالعه کردم….حتما مطالعه کنید!
    ممنون احسان جان بابت به اشتراک گذاری

  3. آمیرزا
    دی ۱۷, ۱۳۹۴ — ۳:۵۷ ب.ظ

    نمیدونم این مطلب رپورتاژ آگهی بود یا نه!
    ولی در هر صورت نوشته ی خوبی بود. خوشم اومد و کتابش رو سفارش دادم. تازه به دستم رسیده و بخشهای ابتدائیش رو خوندم. واقعا کتاب جذاب و جالبیه. ممنون بابت معرفیش.

    • احسان نمکی‌روش
      دی ۱۸, ۱۳۹۴ — ۹:۰۸ ق.ظ

      دوست عزیز در این پست اشاره‌ای به مترجم و انتشارات نسخه فارسی کتاب نشد و اگر فصل اول کتاب رو مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که حتی مطالب از کتاب کپی برداری نشده و من بر پایه این کتاب، برداشت‌های شخصی ام را آورده‌ام. خوشحالم که براتون مفید بوده. امیدوارم قسمت‌های بعدی رو هم دنبال کنید.

  4. فید بک : سادگی؛ اولین اصل ماندگاری ایده | بلاگ‌اد

  5. فید بک : سادگی؛ اولین اصل ماندگاری ایده | پرتال روزنه نور

  6. فید بک : امان از دوغ لیلی، ماستش کم بود آبش خیلی! | دانشمند شو!

  7. مهدی
    دی ۲۸, ۱۳۹۴ — ۱۰:۴۶ ب.ظ

    سلام
    فکر می کنم پایین تیتر * ایده‌ ها ذاتا جذاب هستند یا جذاب متولد می‌شوند؟ * خط چهارم اشتباه تایپی داره
    *دانشچویان رشته تغذیه*

  8. Shara
    دی ۲۹, ۱۳۹۴ — ۷:۵۹ ب.ظ

    عالیہ
    استفاده بردم ????

  9. ف
    دی ۳۰, ۱۳۹۴ — ۹:۰۳ ب.ظ

    با سلام وسپاس فراوان از مطالب خوبی که در اختیارمون میذارین ، لطفا راهنمایی کنید این کتاب رو از کجا تهیه کنم یعنی اسم انتشاراتش رو لطفا بگید

  10. فید بک : گروه اموزش مجازی مای فایل

  11. فید بک : سادگی؛ اولین اصل ماندگاری ایده | ایرانی سئو

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

azar-events

رویدادهای آذر ماه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !