atl-vs-btl

همه چیز در مورد تنها مرزی که در مارکتینگ وجود دارد

ارتباط میان تبلیغات آنلاین و آفلاین - نویسنده : رامین جابری - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

اصطلاحاتی در زمینه مارکتینگ وجود دارند که حتی خیلی از افراد فعال در این زمینه با آنها آشنایی ندارند. یکی از معروف‌ترین تقسیم‌بندی‌های بازاریابی که به طور نامحسوس در ادبیات بازاریابی گنجانده شده، سه دسته ATL، BTL و TTL هستند . این سه اسم انحصاری برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ مورد استفاده قرار گرفتند و در این مطلب قصد دارم به یک شیوه متفاوت، این مخفف‌ها را برای شما باز و تشریح کنم.

ما می‌توانیم تمام فعالیت‌هایی که برای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی کسب‌وکارمان صورت می‌گیرند را نسبت به یک خط ثابت بسنجیم و موارد زیر را تعریف کنیم:

ATL:

در حقیقت مخفف Above The Line است و به یک سری روش‌های بازاریابی گفته می‌شود که بواسطه آنها، نام و پیام برند ما به گروه بسیار گسترده‌ای از مردم می‌رسد. اما مشخصه بارز این روش‌های بازاریابی، هدفمند نبودن آنها به حساب می‌آید. برای نمونه وقتی یک آگهی در شبکه سه پخش می‌شود، مشخصا همه افرادی که در سراسر ایران پای این شبکه هستند، این تبلیغ را مشاهده می‌کنند. اصلا سن،جنسیت و موقعیت جغرافیایی آنها اهمیتی ندارد و هیچ کدام از این کمیت‌های مهم، هدفگیری نشده‌اند.

این روش‌های تبلیغاتی، بیشتر برای افزایش آگاهی درباره برند و جلب توجه عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند، و به همین دلیل ATL یا همان Above The Line نامیده می‌شوند. ترجمه لغوی این عبارت، بالای خط است که بیشتر به مراحل اولیه بازاریابی اشاره دارد که هنوز فرد وارد مرحله هدفگیری نشده و ارتباط مستقیم با برند برقرار نکرده‌است.

blog_google-outlines-advertising-trends

 

BTL:

در برابر روش‌های بازاریابی که ATL نامیده می‌شوند، BTL قرار دارد. BTL مخفف Below The Line است و بواسطه این روش‌های بازاریابی، مخاطب هدف ما مستقیما مورد هدف قرار می‌گیرند. تمرکز این هدفگیری‌ها روی افراد در گروه‌های مشخصی است که شاید در یک موقعیت جغرافیایی خاص قرار گرفته باشند. در کل می‌توان گفت که اساس این روش‌های بازاریابی، روی هدفمندی بنا شده‌است.

در کل به این دلیل که روش‌های بازاریابی BTL، بر اساس هدفمندی بنا شده‌اند و بواسطه آنها روابط قوی‌ای میان برند و مشتری برقرار می‌شود، نام آن Below The Line انتخاب شده‌است.

 

TTL:

مخفف Through The Line است و به استفاده ترکیبی از روش‌های ATL و BTL نسبت داده می‌شود. خیلی از بازاریابان معتقدند که مارکتینگ با ترکیب این دو روش، به درستی فرآیند خود را طی می‌کند و اصطلاحا بهتر است که کمپانی‌ها روی خط حرکت کنند!

به زودی بیشتر روی نمونه‌های ATL، BTL و TTL تمرکز می‌کنیم که بتوانید به راحتی فرق این روش‌های مارکتینگ را متوجه شوید.

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

رامین جابری

من از دوره نوجوانی به حوزه تولید محتوا علاقمند شدم و با روی کار اومدن رسانه‌های اجتماعی، تصمیم گرفتم به صورت جدی در زمینه تولید محتوا در این رسانه‌ها، به فعالیت بپردازم. به شدت به مد، موسیقی بین ‌المللی، آشپزی مدرن و بازی‌های ویدئویی علاقه دارم و زمان فراغتم هم صرف همین موارد می‌کنم.

تبلیغات

16 دیدگاه در رابطه با “همه چیز در مورد تنها مرزی که در مارکتینگ وجود دارد
  1. کسب درآمد اینترنتی
    خرداد ۳۱, ۱۳۹۵ — ۷:۱۱ ق.ظ

    از اطلاعاتی که قرار دادید سپاسگذارم. به نظرم روش ATL با توجه به اینکه هدفمند نیست و از طرفی هزینه تبلیغات توی این روش به نسبت بازدهی بالاتر از BTL هست ، در نتیجه اگه بودجه تبلیغاتی محدودی رو داریم باید روی تبلیغات هدفمند تمرکز کنیم تا بتونیم بازدهی مناسبی رو داشته باشیم.

  2. سید محمد هاشمی
    خرداد ۳۱, ۱۳۹۵ — ۹:۴۶ ق.ظ

    درود بر شما آقای جابری.
    منتظر اطلاعات کامل تر در این زمینه هستم.
    با توجه به هدفمند نبودن روش ATL ، بنظر شما هنوز در کشورهای پیشرفته از این روش استفاده میشه؟

    • رامین جابری
      تیر ۱, ۱۳۹۵ — ۵:۲۴ ق.ظ

      بله، همچنان در دنیا شاهد استفاده از شیوه‌های ATL در سراسر جهان هستیم، چون به شدت روی برندینگ و شناسوندن نام یک برند تاثیرگذاره.

  3. جواد همایونی
    خرداد ۳۱, ۱۳۹۵ — ۱۱:۵۷ ق.ظ

    باسلام و درود برآقای جابری
    تشکر از مطلب جالب شما
    آیا امکان هدفمند تر نمودن روش ATL به تنهایی است
    چون به نظرم با وجود روش BTL شاید توجیهی برای استفاده از روش ATL نباشد
    البته شاید جواب این سوال همان ترکیب هر دو روش باشد

    • رامین جابری
      تیر ۱, ۱۳۹۵ — ۵:۲۲ ق.ظ

      در کل برای اینکه بخواین برندتون رو به صورت گسترده در معرض دید بذارین، واقعا لازم هست که از روش‌های ATL استفاده کنین. تنها کاری که برای هدفمند کردن ATL میشه انجام داد، اینه که برای مثال اگر می‌خواین تبلیغات بیلبوردی داشته باشن، نسبت به محصولتون فضا و منطقه مناسب‌تری برای بیلبورداتون انتخاب کنین. به عنوان مثال شاید بیلبورد تبلیغاتی یک مایع ظرف‌شویی در شمال شهر که اکثرا ماشین ظرف‌شویی دارن، به مقدار قرار دادن اون در مرکز و جنوب شهر، تاثیرگذاری نداشته باشه.

  4. فروشگاه اینترنتی شیکمن
    تیر ۵, ۱۳۹۵ — ۷:۴۸ ق.ظ

    به نظر میرسه با اینکه خیلی از محصولات ،محدودیتی از جهت سن،موقعیت جغرافیایی یا قشر خاصی ندارند ولی ترکیب هر دو روش فوق و استفاده از روشTTL علمی تر و منطقی تر خواهد بود.

  5. فید بک : چرا تبلیغات آنلاین موثرتر هستند؟ | ایرانی سئو

  6. فید بک : چرا تبلیغات آنلاین موثرتر هستند؟ | پرتال روزنه نور

  7. فید بک : چرا تبلیغات آنلاین موثرتر هستند؟ | پرتال تبلیغاتی کشور

  8. فید بک : همه چیز در مورد تنها مرزی که در مارکتینگ وجود دارد | ایرانی سئو

  9. فید بک : ebay در هر محلی که شما می‌خواهید | بالای‌خط

  10. فید بک : کمپین : EBay در هر محلی که شما می‌خواهید | فراهنگ - مرکز مدیریت رسانه

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !