brand-identity

محتوایی که هویت برند شما را زیر سوال می‌برد

بررسی نمونه‌های موردی - نویسنده : شایان شلیله - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

همه ما قبل از اینکه نوشتن کلمات و عبارات را در دوران ابتدایی تحصیلمان بیاموزیم، اول با حروف الفبا آشنا شده‌ایم. دقیقا در دنیای بازاریابی محتوا هم این حقیقت صدق می‌کند و بدون ایجاد یک هویت برند برای کمپانی خود، بی‌شک نمی‌توانیم روی مواردی چون تولید محتوا و بازاریابی تمرکز کنیم. در ادامه به بررسی یک نمونه ناموفق از تولید محتوا می‌پردازیم که دقیقا به دلیل ضعف در برند سازی و هویت برند، چنین محتوایی تولید و منتشر شده است.

 

فرض کنید که شما مشتری یک کمپانی هستید و برای کسب اطلاعات مفید در مورد محصولاتشان، عضو کانال تلگرام آنها شده‌اید؛ اما پس از مدتی، ناگهان با پیام زیر برخورد می‌کنید:

IMG_5147

شاید در دید اول این محتوا سرگرم‌کننده باشد؛ ولی اگر با دید منتقدانه به آن نگاه کنید، حتما متوجه می‌شوید که مشکل بزرگ‌تری پشت این پیام نه چندان محترمانه وجود دارد. بگذارید همین جا، دو جمله از این پیام را تجزیه و تحلیل کنیم:

 

– چه کار کنیم که مثل سگ از خواب بیدار نشویم؟: این سوال رساننده پیامی توهین آمیز است و مطمئنا حس توهین را به خواننده القا می‌کند.

– زود خوابیدن برای پیر و پاتال‌هاست.: عبارت “پیر و پاتال” جدا از توهین آمیز بودنش برای قشر سالمند، به کل با نگارش نسبتا رسمی سازگاری ندارد.

 

چنین محتوایی توهین آمیز به حساب آمده و به هیچ وجه با هویت یک برند مطرح سازگاری ندارد. شاید چنین محتواهایی در بازه‌های زمانی کوتاه، کمی نام شما را سر زبان‌ها بیاندازد و برای شما سوددهی محدودی هم داشته‌باشد؛ ولی در بلند مدت به برند شما آسیب جبران ناپذیری وارد می‌کند و هیچ چیز برای شما باقی نمی‌ماند، جز یک برند منفور و ناموفق.

 

برای اینکه به هویت برند شما لطمه وارد نشود، لازم است که قبل از تولید محتوا به موارد زیر توجه خاصی داشته‌باشید:

 

تن و لحن: اکثر افراد به راحتی می‌توانند محتوای تولید شده توسط شما را، از روی تن و لحن‌‌تان تشخیص دهند. کمپانی شما بر اساس برندینگش، می‌‌تواند تن و لحن متفاوتی داشته باشد. (برای مثال رسمی و مودبانه)

 

شیوه ارائه محتوای تصویری: هویت برند همیشه به محتوای تصویری وابستگی چشمگیری دارد. تنها خلق زیبایی بصری نیست که برند شما را ماندگار می‌کند. بلکه لازم است با توجه به ارزش‌های اصلی کمپانی خود، محتواهای تصویری‌تان را به گونه‌ای تولید کنید که پیام مورد نظر شما به مخاطب مورد نظرتان منتقل گردد.

 

تشخیص مخاطبان: برای داشتن یک هویت برند موثر، لازم است که مخاطب خود را شناسایی کرده و متوجه شوید که مخاطبان هدف شما در کدام دسته از افراد جامعه قرار می‌گیرند. در این صورت می‌توانید محتوایی خلق کنید که مخاطب هدف شما را جذب کند.

 

همیشه در نظر داشته باشید که مخاطبان شما منتظر محتوایی هستند که با هویت برندتان همخوانی داشته‌باشد و با محتوای کلیشه‌ای نمی‌توانید در بلند مدت روی مخاطب خود حساب باز کنید.

برچسب ها : ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

شایان شلیله

اگر می‌خواین منو بیشتر بشناسین، اسممو تو گوگل سرچ کنین... :دی

تبلیغات

2 دیدگاه در رابطه با “محتوایی که هویت برند شما را زیر سوال می‌برد
  1. محتوا پادشاه است
    آذر ۱۸, ۱۳۹۴ — ۵:۵۲ ق.ظ

    زشت ترین کاری بود که میشد انجام داد….بحث لوگو و برند رو اصلا کنار بزاریم، احترام به طرف مقابل بد چیزی نیست!

  2. مهدی فیروزی
    آذر ۱۸, ۱۳۹۴ — ۸:۰۳ ق.ظ

    سلام
    ضمنِ اعلام موافقت با تک تکِ جمله‌های جناب شلیله، دو نکته رو هم اضافه می‌کنم:
    یک. در همین چند خطی که دیدم، علاوه بر آن دو موردی که آقای شلیله عنوان کردند، به نظر من «خیلی‌ها عادت دارند مثل جغد…» جنبه‌ی نامودبانه‌ای دارد. هر چند چنین اصطلاحی در فرهنگ عامه داریم، ولی قرار نیست مخاطبان خود را رسماً جغد خطاب کنیم. دوم اصلاً مقایسه‌ی «سگ» با آن دسته از افراد هم بسیار نامودبانه است. باز هم تکرار می‌کنم که بیان هر اصطلاحی از فرهنگ عامه، در رسانه‌ای رسمی مناسب و مودبانه نبیست.
    دو. «تولید محتوا» یک تخصص است. شاید مشکلی که بسیاری از رسانه‌ها با آن روبرو هستند، همین است که به این کار به دید یک تخصص نگاه نمی‌کنند. به همین خاطر است که فلان رسانه یا وب‌سایت یا وبلاگ پربازدید، برای نوشتن و تولید هر مطلبی حاضر است «۱۰۰۰ تومان» پرداخت کند! مطلبی که با پرداخت ۱۰۰۰ تومان به یک غیرمتخصص برای یک رسانه تولید شود، می‌شود همین نمونه‌ی بالا!
    راستی! جدای از این مسئله به یک نکته هم می‌خواهم اشاره کنم:
    چرا دوستان بلاگ اَدی (که جزو بلاگ‌هیا موردعلاقه‌ی من است) به نگارش صحیح پارسی و چینش درست پاراگراف‌ها دقت نمی‌کنند؟! در متن‌ها اشتباه‌های نگارشی فراوانی وجود دارند. پاراگراف‌ها فاصله‌ی زیادی از هم دارند. متن چپ‌چین شده است!

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !