ab-test-article

تاثیرگذارترین حالت برای اجرای یک کمپین

بررسی نمونه‌های موردی - نویسنده : نگین منصوری - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

 

امروزه همه مراحل یک کمپین از استراتژی تا گرافیک بنرها زیر نظر مشاوران، طراحی و عملیاتی می‌شود اما ممکن است حین اجرای یک کمپین سوالاتی پیش بیاید که، آیا این کمپین تاثیر گذارترین حالت خودش را دارد؟ آیا همه مراحل بهترین انتخاب‌ها هستند؟  آیا این روش بیشترین میزان اثربخشی را داد؟ آیا همه قسمت‌ها درست طراحی شده‌ است؟… باید گفت که بروز این سوال‌ها بسیار طبیعی است زیرا که واکنش کاربران و جامعه مخاطب نسبت به یک کمپین تا یک جایی قابل پیش‌بینی است و این پیش‌بینی‌ها نمی‌توانند صد در صد دقیق باشند. ولی با همه این اوصاف آزمون‌های A/B Test به عنوان راهی برای نزدیک‌ شدن به کم خطا‌ترین و تاثیرگذارترین حالت در قسمت‌های مختلف کمپین‌ها پیشنهاد می‌شود تا واکنش‌های کاربران برای انتخاب بهترین حالت مورد آنالیز قرار گیرد.

 

در اینجا با هم به مطالعه موردی یکی از مشتریان می‌پردازیم که در حین اجرای کمپین‌هایش، قسمت‌هایی را بین دو حالت مختلف تست کرده و بهترین حالت را به کمک واکنش‌ها و عملکرد کاربران پیدا کرد.

معرفی مشتری:

وب‌سایت آموزش مجازی فرانش بسترهٔ یادگیری و آموزش آنلاین ویدیویی است. افراد متخصص و موسسات آموزشی به راحتی ویدیوهای آموزشی پرمحتوا با کیفیت HD تهیه کرده و برای فروش بر روی وب‌سایت فرانش قرار می‌دهند. کاربری که قصد یاد گرفتن مهارت عملی و کاربردی دارد هم به راحتی و از هر جا با هزینه‌ای پایین در قالب راحت ویدیو به یادگیری می‌پردازد.

 

هدف:

جمع‌آوری ایمیل و جذب بیشتر ترافیک

 

چالش‌ها:

پس از آماده‌سازی و چیدمان استراتژی کمپین، در انتخاب هدفمندی‌ها دو حالت برای بخش هدفمندی کمپین وجود داشت و فرانش درصدد بود که بداند، انتخاب کدام هدفمندی بیشترین تاثیرگذاری را بر جذب مخاطب و ثبت ایمیل دارد؟

 

استراتژی پیشنهادی:

فرانش برای پیدا کردن بهترین حالت هدفمندی، از روش A/B Testing استفاده کرد. زیرا انجام این آزمون در آزمایش میزان اثربخشی یک کمیت‌، المان‌ یا پارامتر‌ در کمپین‌‌ها به عنوان یک ابزار  بسیار مفید به نظر می‌آمد.

 

اجرای A/B Testing:

فرانش دو حالت یکسان را از نظر استراتژی، طراحی بنر ‌و لندینگ پیج در نظر گرفت، به طوری‌که فقط در یک پارامتر، آن هم در انتخاب هدفمندی با هم تفاوت داشتند. سپس با نمایش همزمان دو حالت یکسان، پارامتر مورد نظر را مورد آزمون قرار داد تا با توجه به واکنش و عملکرد کاربران بهترین حالت مشخص ‌شود. این یعنی، حالت A  و B در قالب دو صفحه فرود (لندینگ پیج) یکسان طراحی شد و بنرهای مشابه با هدفمندی متفاوت با رندم‌های یکسان برای کاربران به نمایش در می‌آمدند تا فقط پارامتر هدفمندی سیستم عامل مورد تست قرار گیرد.

 

حالت  A: اجرای کمپین بدون هدفمندی

حالت B : انتخاب هدفمندی  “سیستم عامل >> ویندوز و مکینتاش” برای کمپین‌

 

نتیجه: A/B Testing

 نتیجه تست A :

  • Conversion Rate(نرخ تبدیل) ۷/۷۶  درصد

نتیجه تست B:

  • Conversion Rate(نرخ تبدیل) ۱۲/۷۶ درصد

 

 * Conversion Rate:

نرخ تبدیل یعنی دقیقا تعداد افرادی که پس از کلیک کردن روی بنرها و ورود به صفحه فرود، هدف کسب‌وکار  را که برای آن در حال تبلیغ است را دنبال می‌کنند و برآورده می‌سازند. برای مثال ثبت ایمیل، خرید، دانلود، ثبت نام و …

 

چرا کمپین با تست B  نتیجه بهتری دارد؟

همه چیز برمی‌گردد به آنالیز تجربه کاربری( UX) روی طراحی صفحه فرود (Landing Page) فرانش.

ماجرا از این قرار بود که؛ در حالت B هدفمندی با تمرکز بیشتر و  دقیق‌تر تحت عنوان سیستم عامل ویندوز و مک انتخاب شد و  از طریق موبایل اتفاق خاصی نداشتیم، پس این عدم استفاده از هدفمندی موبایل، همه نظرها را به سمت ریسپانسیو  نبودن صفحه فرود  جلب کرد ، بدین‌ترتیب، مشکلات فنی طراحی لندینگ پیج در صفحات موبایل با کمی آنالیز مشخص شد:

  1. در رزولوشن‌ها و پلتفرم‌های مختلف، صفحه فرود واکنش‌گرا (Responsive) نبود و  در صفحه موبایل مانند دستکتاپ نمایش داده‌نمی‌شد.
  2. در برخی از صفحات موبایل دکمه فراخوان (Call to Action) در فولد بالا، دیده نمی‌شد و نیاز به اسکرول داشت.

mobile-landing

نمونه لندینگ پیج در صفحه موبایل: دکمه فراخوان دیده نمی‌شود

faranesh.pic

نمونه لندینگ پیج در دسکتاپ: دیده شدن دکمه فراخوان و بالا رفتن نرخ تبدیل

نکته جالب این‌ نمونه موردی این است که به جای اصلاح فنی این ماجرا، انتخاب یک هدفمندی متمرکز‌تر منجر به بهبود اوضاع و افزایش نرخ تبدیل شد. پس A/B Test ها نه تنها به انتخاب بهترین حالت‌ها می‌پردازند بلکه به کشف مشکلات فنی و نگاه دقیق‌تر کمک می‌کنند.

برچسب ها : ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

نگین منصوری

من فارغ التحصیل رشته معماریم اما فعالیت در خبرگزاری‌های هنری و علاقه ام به عکاسی من رو به سمت تولید محتوا سوق داده. این خیلی هیجان انگیزه که هر روز درگیره یک سری اطلاعات جدید باشی و اونارو بخوای بدست علاقه منداش برسونی...

تبلیغات

4 دیدگاه در رابطه با “تاثیرگذارترین حالت برای اجرای یک کمپین
  1. فید بک : تاثیرگذارترین حالت برای اجرای یک کمپین | پرتال روزنه نور

  2. سایت ساختمان
    خرداد ۱۷, ۱۳۹۵ — ۴:۵۶ ق.ظ

    ممنونیم که با توضیحات و مثال هایی که ارائه میکنید ، روشهای مناسبتر تبلیغاتی رو آموزش میدید

  3. آی هدیه
    خرداد ۱۹, ۱۳۹۵ — ۱:۲۰ ب.ظ

    با سلام و تشکر بابت مطالب مفید و کاربردی شما در زمینه کمپین های تبلیغاتی

  4. سعید
    تیر ۹, ۱۳۹۵ — ۱۰:۴۰ ق.ظ

    تشکر از مطالب بسیار خوب شما و تشکر از محتواهای متنوعی که می نویسید که بسیار هم کمک کننده هستند

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !