pencils

۳ مدل سوال مهم که باید از خریداران خود بپرسید

ارتباط با مشتری - نویسنده : حسین موسوی - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

تحقیقات به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهتر مخاطب و مشتری بالقوه خود را شناسایی کنید؛ اما ممکن است به جایی از پروسه فروش برسید که تحقیقات به تنهایی پاسخگوی نیاز شما نباشند و فقط خود مشتری باشد که بتواند شما را در شناسایی بهتر او یاری کند. پیدا کردن نقاط درد مشتری به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های بهتری برای او پیدا کنید و همینجاست که لازم است سوالاتی را مطرح کنید.

 

۳ مدل سوال مهم وجود دارد که با دستیابی به جواب آنها می‌توانید به خوبی مشتری خود را بشناسید.

 

۱)سوالاتی که بر اساس نیاز مخاطب هستند:

 

قبل از هر تماسی با یک موقعیت فروش لازم است که در مورد آن به خوبی تحقیق کرده و آگاهی داشته باشید؛ اما هر چه قدر هم که بدانید، بی‌شک اطلاعات زیادی است که شما از آنها بی‌خبر هستید و لازم است که وارد جزئیاتی شوید که در دسترس شما نیستند. نیاز یک مخاطب به شدت برای شما با اهمیت است و می‌توان گفت که اگر ندانید که هدف مخاطب از خریداری محصولات یا خدمات شما چیست، ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که یک مشتری ناراضی برای شما باقی بماند. از این رو لازم است که روی خواسته‌هال، احساسات و سلیقه مشتری خود تمرکز کنید.

 

بهتر است برای اینکه تیم فروش شما بهتر نیاز مخاطبش را تشخیص دهد، یک لیست از سوالاتی که به این مورد مربوط هست را تهیه کرده و آن را در اخیتارشان قرار دهید. بعد از مطرح کردن هر سوال، لازم است که به پاسخ مخاطب خود با دقت گوش دهید تا ببینید مشکل و نیاز او در کجاست. در نظر داشته باشید که پاسخ هر سوال می‌تواند سوالی جدید برای شما ایجاد کند که می‌تواند تکه‌های پازل شما را کامل کند.

 

۲) سوالاتی که برای ارائه مزایا هستند:

 

قبل از اینکه راهکارهای خود را برای موقعیت فروش خود رو کنید و مزایای محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید را عنوان کنید، بهتر است دریابید که آیا آنچه شما در دست دارید، واقعا مزایایی است که او می‌خواهد؟ وقتی شما به جای تمرکز بر ویژگی‌های محصولات و خدماتتان، روی مزایایی که ارائه می‌دهید تکیه می‌کنید، لازم است که نیازهای منحصر به فرد مخاطبان خود را دریابید.

 

همیشه برای اینکه مزایای خود را بهتر درک کنید، لازم است که از خود بپرسید: فلان قابلیت محصولاتم/خدماتم چه کاری برای مخاطب من انجام می‌دهد.

 

۳) سوالاتی که در جواب اعتراض مخاطب پرسیده می‌شوند:

 

-می‌خوام در موردش فکر کنم.

-قیمتتون خیلی بالاس.

-باید با مدیریت صحبت کنم.

 

کم و بیش همه ما با سوالات بالا برخود داشته‌ایم، ولی کمتر شده که با یک سوال منطقی بتوانیم فرد را به هدف خود، یعنی فروش نزدیک کنیم.

 

مثلا:

-شما ترجیح میدین که این محصول رو چجوری دریافت کنین؟

-برای همچین پروژه‌ای چه بودجه‌ای در نظر دارین؟

 

چنین سوالاتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بواسطه جواب آنها، استراتژی فروش مناسب‌تری را انتخاب کنید و در صورت مناسب نبودن موقعیت فروش، به کل آن را فراموش کنید.

 

در نظر داشته باشید که همیشه باید سنجیده از موقعیت فروش خود سوال کنید و همواره شیوه بیانتان را سبک و سنگین کنید. در ضمن شنونده بودن را فراموش نکنید.

 

برچسب ها : ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

حسین موسوی

من از اونجایی که علاقه مند به تجارت، اقتصاد و صنعت تبلیغات و بازاریابی بودم و از طرفی همیشه برنامه نویسی و آی تی رو دوست داشتم در دانشگاه کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد مهندسی آی تی خوندم. مدیر بخش ارتباط با مشتریان شبکه تبلیغات هستم و کارهای مورد علاقه ام در اوقات فراغت برنامه نویسی و مطالعه هست.

تبلیغات

3 دیدگاه در رابطه با “۳ مدل سوال مهم که باید از خریداران خود بپرسید
  1. محتوا پادشاه است
    آبان ۱۱, ۱۳۹۴ — ۴:۴۷ ق.ظ

    حالب بود…از طرف دیگه به موضوع و فرایند فروش نگاه کرده بود!
    تشکر

  2. سید بهمن
    آبان ۱۶, ۱۳۹۴ — ۸:۴۲ ب.ظ

    سلام .با تشکر از شما .موضوعات خوبی مطرح کردین . کار من فروش محصولات فرهنگی است میخواستم بدونم در رابطه نوع کار من و توانایی فروش بهتر چه مطالب دیگه ای هست که میتونه برای فروش و حوزه کاری من مفید و موثر باشه

  3. سیدمحمدهاشمی - رسانه بوچیل
    آبان ۱۹, ۱۳۹۴ — ۷:۵۷ ق.ظ

    درود بر شما. تلاش شما برای ارتقا سطح کیفی فروشندگان ایرانی ستودنیست.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !