۳ اصل مهم که از کتاب کشش می‌توان آموخت

دیجیتال مارکتینگ - نویسنده : وحید منتظر (نویسنده مهمان) - ارسال شده در

کتاب کشش از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین کتاب‌ها در دنیای استارت‌آپ‌هاست. بیشتر استارت‌آپ‌ها با چالش افزایش مشتری و رشد سریع مواجه هستند. همچنین با افزایش کشش می‌توان ریسک‌های فنی, بازار و تیمی را کاهش داد. جذب سرمایه، تعامل با مطبوعات، استخدام نیرو و مشارکت با همکاران با کشش بیشتر آسانتر خواهد بود. در ادامه با ۳ اصل مهمی که با خواندن این کتاب می‌توان آموخت، همراه شما هستیم:

۵۰% توسعه محصول, ۵۰% کشش مشتری

هر استارتاپ شکست خورده‌ای محصول دارد. چیزی که استارتاپ‌های شکست خورده ندارند مشتری کافی است. اکثر صاحبان کسب و کارهای نوپا عاشق توسعه محصول هستند. با این وجود در کتاب کشش عنوان شده که ۵۰% از زمان و نیروی تیم خود را صرف توسعه محصول و ۵۰% دیگر را برای توسعه بازار اختصاص دهید. مثلا اگر در حال ساخت محصولی برای حضور و غیاب کارمندان هستید, بایدنیمی از زمان خود را صرف ساخت نرم‌افزار و نیمه‌ی دیگر را صرف بازار کنید. ۵۰% کشش مشتری در ابتدا می‌تواند تحقیقات و شناسایی بهترین بازار باشد و در آینده بازاریابی در بازار مشخص. برای ساخت محصول نیز می‌توانید از اصول Lean بهره ببرید. کشش یا Traction نسبت به همه چیز اولویت دارد. شما به عنوان بازاریاب یا موسس استارتاپ باید بهترین کانال برای دستیابی به مشتری را پیدا کنید.

چهارچوب Bulleyes یا قلب هدف

  • حلقه بیرونی: کانال‌های ممکن: برای انتخاب کانال‌های داخل این حلقه باید با تیم‌تان طوفان فکری انجام دهید و همه کانال‌های ممکن را در نظر بگیرید. در این مرحله نباید کانالی را رد کنید.
  • حلقه میانی: کانال‌های محتمل‌تر: در این حلقه باید بهترین کانال‌های داخل حلقه بیرونی را انتخاب و وارد کنید. تعداد کمی از کانال‌های داخل حلقه بیرونی قابل اطمینان هستند. در این حلقه باید چند کانال را به طور همزمان آزمایش کنید تا برای حلقه داخلی انتخاب شوند. آزمایش کانال‌ها می‌تواند به صورت تست A/B یا هر نوع دیگر باشد. برای انجام این ازمایش‌ها باید تعداد مشتری داخل کانال, هزینه جذب مشتری و نوع مشتری هدف را مورد نظر قرار دهید.
  • حلقه داخلی: کانال‌ منتخب : در حلقه میانی چند کانال بهترین عملکرد و نتیجه را دارند. باید از بین این کانال‌ها یکی را انتخاب کرده و بر روی آن تمرکز کنید. توجه کنید که نباید روی چند کانال متمرکز شوید و فقط یک کانال را برای قلب هدف انتخاب کنید. هر چند ممکن است از چند کانال دیگر برای اثر بخش بودن کانال اصلی استفاده کنید. برای مثال کانال بازاریابی از طریق موتورهای جستجو برای اثر بخش بودن ممکن است نیاز به روابط عمومی هم داشته باشد. در نهایت باید به یک کانال اصلی یا همان قلب هدف دست یابید.

انتخاب بهترین کانال‌ها برای کشش

پاول گراهام, موسس شتابدهنده Y Combinator:

استارتاپ شرکتی است که برای رشد سریع, طراحی شده. تازه تاسیس بودن به تنهایی باعث نمی شود یک شرکت را استارتاپ بنامیم. تنها نکته ضروری برای یک استارتاپ رشد است.

با خواندن کتاب کشش با انواع کانال‌های جذب مشتری آشنا می‌شوید و با دید باز, می‌توانید کانال کشش مناسب را پیدا کنید. نکته مهم این است که اگر سریعتر توزیع محصول یا خدمت را شروع کنید, زودتر متوجه می‌شوید که در مسیر درستی قرار دارید یا خیر. امیدوارم با خواندن این کتاب بتوانید مشتری بیشتری به سمت خود بکشانید.

مقاله مرتبط:

نوزده کانال کشش برای اینکه همین امروز امتحان کنید (نظربازار)

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

وحید منتظر (نویسنده مهمان)

وحید منتظر توسعه دهنده وب و علاقه‌مند به دنیای استارتاپ‌ها هستم. توسعه وب رو مدت 7 سال هست که کار می‌کنم. ورزش مورد علاقه من فوتبال هست. در حال حاضر روی استارتاپ «تایمنیکس» کار می‌کنم.

تبلیغات

۲ دیدگاه در رابطه با “۳ اصل مهم که از کتاب کشش می‌توان آموخت
  1. حسین
    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ — ۰۷:۳۳

    با عرض سلام
    من اگه جای شما بودم تغییر سایز این کادر متنی (کادر متنی درج نظر) را فقط روی تغییر سایز عمودی میگذاشتم فقط کافیه توی عرض صفحه اندازه کادر را تغییر بدهید تا متوجه کلامم بشید.
    در css (تگ textarea با “id=”comment ) تیکه کد (;resize: vertical ) را وارد کنید
    با تشکر

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !

ترند‌های رسانه اجتماعی که در سال ۲۰۱۸ رشد خواهند کرد

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در

social.share

بهترین و بدترین زمان برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ارسال شده در