call-to-action

دکمه فراخوان یا Call To Action چیست و چگونه باید از آن نهایت استفاده را ببرید

طراحی دکمه فراخوان - نویسنده : محمد‌امین مولوی - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

دکمه فراخوان چیست یا Call To Action چیست ؟

هر بنری نیاز به یک دکمه فراخوان (در انگلیسی: Call-to-Action) دارد. دکمه فراخوان قسمتی از بنر است که در حقیقت کاربر را تشویق می‌کند که برای کسب اطلاعات بیشتر وارد URL متصل به بنر شود. البته دکمه‌های فراخوان در وب سایت‌ها و خبرنامه‌ها و غیره هم کاربرد دارند و فقط مختص بنرها نیستند. حال سوالی پیش می‌آید که چگونه باید دکمه فراخوان بنر یا وب‌سایت خود را به گونه‌ای در بنر قرار دهیم که مخاطب جذب آن شود.

متاسفانه در بنر‌هایی که در کشور ما طراحی می‌شوند، کمتر دکمه‌های فراخوان دیده می‌شوند و به همین دلیل بهتر است که کمی روی نحوه دکمه‌های فراخوان بسیار رایج است، “اطلاعات بیشتر” است. ولی به این عبارت بسنده نکنید، زیرا برای افزایش جذابیت دکمه فراخوان، می‌توانید از استراتژی‌های مفیدی استفاده کنید که به آنها اشاره خواهیم کرد.

در درجه اول لازم است که دریابید چگونه باید زمینه کلیک کردن روی بنر خود را ایجاد کنید:

شما در قدم نخست باید از لحاظ محتوایی خود را تقویت کنید. با خود فکر کنید که قرار است کسب و کار شما چه نیازی را برای افراد برطرف کند. محتوایی موثر است که کاربر بواسطه آن متوجه شود که کسب‌وکار شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و به این منظور کافیست که در یک عبارت و یا جمله، نیازی که برای کاربرتان برطرف می‌کنید را آورید.

برای مثال Call To Action مربوط به وب سایت اسکایپ توجه کنید.

دکمه فراخوان

در بالای دکمه Call To Action وب سایت اسکایپ بیان شده که “با کامپیوتر خود تماس های تلفنی برقرار کنید و…”. در این جمله به صورت ساده کاربرد اسکایپ بیان شده است و کاربری که به چنین برنامه‌ای احتیاج داشته باشد، حتما روی CTA این سایت که روی آن “Download Now” نوشته شده کلیک خواهد کرد تا این برنامه را دانلود کند.

 

پیشنهاد ویژه در دکمه فراخوان :

این پیشنهاد ویژه می تواند تخفیف، یک قرعه کشی برای کسانی که محصولتان را خریداری می کنند و حتی یک هدیه در کنار محصولتان باشد. برای مثال به نمونه زیر توجه کنید که مربوط به کنسول مشهور اکس باکس وان است.

 Call To Action

در این بنر تبلیغاتی حتی دکمه فراخوان وجود ندارد و URL به کل بنر لینک شده است؛ ولی در آن یک پیشنهاد بسیار وسوسه برانگیز بیان شده که انتخاب یکی از بازی هایی که در تصویر مشاهده می کنید، برای خریدار امکان پذیر شده است.

البته شرکت مایکروسافت به نسبت محصولش که یک کنسول بازی است، تصمیم گرفته که چنین هدیه‌ای به خریداران کنسولش دهد. ولی ممکن است که شما ارائه دهنده سرویس خاصی باشید و فقط لازم است یکی از تعرفه‌های ویژه کسب و کارتان را بالای CTA بنر خود عنوان کنید تا همه جذب خدمات شما شوند.

 

در طراحی دکمه فراخوان بروید سر اصل مطلب:

دکمه فراخوان به معنی “فراخوانی برای اقدام” است؛ پس ما باید سعی کنیم واژه ای روی دکمه CTA خود قرار دهیم که تاثیرگذار باشد و کاربر به آن جذب شود. آیا تا به حال به این توجه کرده‌اید که به جز “برای اطلاعات بیشتر” و عبارات مشابه، عبارات مناسب تری وجود دارند که به صورت نامحسوسی مخاطب را تشویق می کنند که روی دکمه فراخوان کلیک کنند.

برای مثال واژه‌هایی چون همین الان خریداری کنید، ثبت نام کنید و عضو شوید از عبارتاتی هستند که باعث تشویق افراد می شوند.

همچنین می توانید یک حس فوریت برای فرد ایجاد کنید. به نمونه های زیر توجه کنید:

–  مهلت ثبت نام تا آخر آبان

– برای مدت زمانی کوتاه

– همین الان سفارش داده و یک هدیه هم دریافت کنید

برای مثال به نمونه زیر توجه کنید؛ در آن روی دکمه فراخوان واژه (Shop Now) آمده که مخاطب را به واسطه ۵۰% تخفیف تحریک می کند که روی دکمه فراخوان کلیک کند.

-2 Call To Action

 

محل دکمه فراخوان خود را درست انتخاب کنید:

یکی از مهمترین مسائلی که ذهن طراحان را مشغول می کند این است کهدکمه فراخوان را کجای بنر، وب سایت و یا خبرنامه قرار دهد.

برای وب سایت سعی کنید دکمه فراخوان خود را بالای صفحه وب سایت و در مرکز آن قرار دهید. برای مثال به نمونه زیر توجه کنید:

photo gallery banner

در بنر هایی که به زبان انگلیسی هستند، اصولا دکمه فراخوان در سمت چپ قرار می گیرد. برای نمونه به بنر تبلیغاتی گوشی هوشمند نوکیا لومیا ۱۰۲۰ توجه کنید که با عبارت جالب “همین امروز تجربه کنید”، دکمه فراخوان در سمت چپ قرار گرفته است.

nokia banner

در نظر داشته باشید که در زبان فارسی، بهتر است که دکمه فراخوان در سمت چپ بنر تبلیغاتی قرار بگیرد. زیرا ساختار نوشتاری زبان فارسی از چپ به راست است.

 

از رنگ سفید بهره ببرید

در انتخاب محل مناسب برای دکمه فراخوان یک بنر تبلیغاتی، تو چشم بودن آن کافی نیست و لازم است که یک کار کوچک دیگر هم انجام دهید. یک فضای سفیدی که دور تا دور دکمه فراخوان بنر ما را احاطه کند، می تواند به واسطه تضاد رنگی، تاثیر بسیاری در چشم بیننده بگذارد.

شما می‌توانید در حین طراحی، یک فضای سفید به دکمه فراخوان خود بدهید تا راحت‌تر تشخیص داده‌شود. برای مثال به دکمه فراخوان وب‌سایت Plan HQ توجه کنید؛ هر دو دکمه فراخوان موجود در صفحه اصلی این وب‌سایت به صورت جداگانه در محیطی سفید رنگ احاطه شده‌اند.

planhq site

دکمه‌های فراخوان رنگی:

استفاده از رنگ‌ها در دکمه‌های فراخوان، یکی از بهترین روش‌هایی است که شما می‌توانید بواسطه آن، نظر مخاطب خود را جلب کنید. مخصوصا زمانی که وب‌سایت شما دارای یک رابط کاربری ساده است و طراحی پیچیده‌ای ندارد.

برای نمونه به دو Call To Action موجود در وب سایت اپلیکیشن Things توجه کنید. این وب سایت که محیطش از دو رنگ آبی و نقره‌ای بهره برده، ظاهر بسیار ساده‌ای دارد؛ ولی در آن دو دکمه فراخوان قرار گرفته در پایین صفحه، به خاطر رنگ خود خیلی جلب توجه می‌کنند. در نظر داشته باشید که رنگ نارنجی در تضاد رنگ آبی قرار دارد و به خوبی قابل تشخیص است.
things mac
البته خیلی از طراحان با به کار گیری رنگ مخالف‌اند، زیرا می‌گویند که تعداد بسیاری از کاربران کور رنگ هستند و نمی‌توانند به درستی رنگ‌ها را تشخیص دهند.

شما چه راهکاری برای طراحی دکمه فراخوان خود به کار می‌برید؟

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

تبلیغات

5 دیدگاه در رابطه با “دکمه فراخوان یا Call To Action چیست و چگونه باید از آن نهایت استفاده را ببرید
  1. آناشید
    خرداد ۱۹, ۱۳۹۴ — ۶:۴۹ ق.ظ

    زبان پارسی از سمت چپ نوشته میشه؟!!!!!
    در بنر های داخلی بهتر است که به خاطر اینکه زبان پارسی از سمت چپ نوشته می شود، CTA را در سمت چپ بنر قرار دهید.
    این تیکه از متن نیاز به اصلاح داره فکر میکنم.
    با تشکر

  2. حمید
    مرداد ۱۷, ۱۳۹۵ — ۴:۴۱ ق.ظ

    در نظر داشته باشید که در زبان فارسی، بهتر است که دکمه فراخوان در سمت چپ بنر تبلیغاتی قرار بگیرد. زیرا ساختار نوشتاری زبان فارسی از چپ به راست است.
    لطفا در تصحیح نگارش این قسمت دقت بیشتری بفرمایید. تشکر

  3. سمپاشی در شمال تهران
    مرداد ۱۹, ۱۳۹۵ — ۱۲:۳۶ ب.ظ

    سایت خوبی دارید موفق باشید

  4. بنیاد آموزشی دنیای موسیقی
    شهریور ۳۱, ۱۳۹۵ — ۲:۴۷ ق.ظ

    دوست عزیز به جای پاسخ به کامنت های بازدیدکنندگان و تشکر بهتر نیست ابتدا لحظه ای صرف تصحیح اشتباه مفهومی پیش آمده می کردید و بعداٌ تشکر می کردید از کاربر ؟ این جوری رفتارتون توهین آمیز تره !!!! و مهم تر از این عامل میشه بپرسم شما آماری که داری ارائه میکنی از عقیده و نگاه طراحان وب به رنگ ها و نیز دلیل و عامل پیدایش این تفکر در که تعدد کاربران کور رنگ می باشد از چه منبعی داری ارائه میدی؟ این رو از چند تا طراح پرسیدی یا تو کدوم مجله یا هفته نامه فناوری دیجیتال خوندی؟ یا وزارت بهداشت آماری متفاوت ارائه کرده ؟ آمار افرادی که مبتلا به کور رنگی هستند در ایران درصدی تک رقمی است دوست من !!!! فصاحت کلام و شیوایی در خور توجهی دارید و نثر شمرده و کاربر پسند و حرفه ای اما در مفاهیم و آمار و ارقام بایستی کمی حرفه ای تر عمل کنید دوست من .

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !