multi-channel

بازاریابی چند کاناله چیست؟

گوناگون - نویسنده : فربد رنجبر - ۱۲ آبان ۱۳۹۵

تقریبا تمامی افراد از یک رویکرد جدید پیرامون نحوه‌ی خرید مشتریان آگاه هستند؛ و با وجود اینکه اصطلاحات زیادی در جهان بازاریابی وجود دارد، با اینحال، نام دیگری که به این رویکرد جدید ارتباط دارد، به سرعت در حال گسترش است: بازاریابی چند کاناله.

بازاریابی چند کاناله چیست؟

بازاریابی چند کاناله توسط بسیاری از سازمان‌ها تعریف شده است: برقراری ارتباط و بازاریابی برای پیش‌بینی و پیدا کردن مشتریان از طریق کانال‌های بیشمار آنلاین و آفلاین. این بدان معناست که به جای اداره‌ی یک کمپین تبلیغاتی با یک نقطه‌ی آغاز و پایان، و یا به جای استفاده از یک تاکتیک بازاریابی مثل تلویزیون یا ایمیل، می‌توان از طریق عملکرد مشتریان و رفتارهای آنها در مکان‌های مختلف، عمل کرد

برای مثال به عادت‌های خود توجه کنید: ما هر روزه با انتخاب‌های زیادی که پیش رویمان قرار دارند، مواجه می‌شویم؛ این انتخاب‌ها از طریق هزاران کانال تلویزیونی، نمایشگرها و دستگاه‌های بیشمار و میلیون‌ها وب سایت و محتواهای شخصی به وجود می‌آیند. بدین ترتیب، برای خرید کردن لازم است که در مکان‌های مختلف، تحقیق کنید؛ برای مثال، باید پست‌های منتشر شده را بخوانید، ایمیل‌های موجود در اینباکس را چک کنید و یا حتی به فروشگاه‌ها سر بزنید و مستقیما از فروشنده‌ها بپرسید.

بازاریاب‌های چند کاناله، کسانی هستند که کانال‌های مورد استفاده‌ی مخاطبانشان را تشخیص می‌دهند و کشف می‌کنند که این مخاطب مورد نظر، برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود، از چه طریقی میان کانال‌های مختلف حرکت می‌کند.

نشانه‌های بازاریابی چند کاناله موفق چیست؟

بازاریابی چند کاناله به دنبال این است که از حضور بازاریاب در مکان‌های متعدد اطمینان حاصل کند. موتورهای جستجو گر، بلاگ ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و غیره از مکان‌های آنلاین به شمار می‌روند. رادیو، تلویزیون و غیره نیز مکان‌های آفلاین هستند. با اینحال، تنها با حضور در این کانال ها، موفقیت حاصل نمی‌شود.
همانطور که علم روش‌های ورودی توصیف می‌کند، بازاریاب‌ها باید مکان بازاریابی چندکاناله‌ی خود را در چندین منطقه مشخص کنند تا به موفقیت برسند:

۱.تعریف واضحی از “خریدار” داشته باشید که مشخصات دقیق خریدار ایده آل نیز در آن با جزئیات آمده باشد. این اطلاعات به بازاریاب‌ها کمک می‌کند تا روی کانال‌های کارامدتر متمرکز شوند.

۲. بازاریاب‌ها باید مفید و کمک حال باشند؛ آنها باید محتوای مربوط با اولویت مشتری را به اشتراک بگذارند. فلسفه‌ی مفید بودن باید در تمام تاکتیک‌ها قابل مشاهده باشد.

۳. تمام بازاریاب‌ها در هر کانال باید با هم همکاری کنند. استفاده از توییتر، فیس بوک، ایمیل، وب سایت، بلاگ و غیره، بدون اینکه محتوای هماهنگی با یکدیگر داشته باشند، کافی نیست. به یاد داشته باشید که مشتری میان این کانال‌ها جستجو می‌کند؛ بنابراین، استراتژی و تحلیل شما باید مشابه هم باشند.

New Instagram logo icon

۴. با در نظر داشتن اینکه مشتری‌ها برای رسیدن به محتوای مورد نظر خود از پلت فرم‌های گوناگون (مثل شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و بلاگ) و دستگاه‌های گوناگون (مثل کامپیوتر دسکتاپ، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند) استفاده می‌کنند، تلاش‌هایی که بازاریاب‌ها در بازاریابی چند کاناله به کار می‌برند نیز باید پاسخگوی روش‌های مختلف باشد تا مشتریان به محصولات پیشنهادی بازاریابان، دسترسی ساده تری داشته باشند.

۵. در حال حاضر، کانال‌های بسیار زیادی وجود دارند؛ بنابراین بازاریاب‌ها نیز باید نتایج به دست آمده از بازاریابی چند کاناله را با دقت اندازه گیری کنند. تحلیل‌های دقیق تر به آنها اطلاع می‌دهد که کدام کانال‌ها موثر بوده اند، کدام کانال‌ها بر دیگران تاثیر گذاشته و کدام کانال‌ها را باید حذف کنند. همیشه باید سعی بر این باشد که از کانال‌های قابل اندازه‌گیری بهره ببرم. برای نمونه، تبلیغات کلیکی از مواردی است که در برابر دیگر روش مشابه تبلیغات بنری یعنی روش بنر ثابت، راحت‌تر آنالیز می‌شوذ. البته در روش‌های آفلاین راهکارهای محدودی برای اندازه‌گیری موفقیت راهکارهای مورد استفاده قرار گرفته وجود دارد.

در پایان باید گفت هدف شما در جهانی که همیشه مشتریان را مقدم می‌شمارد، این است که در کانال‌های بازاریابی چند کاناله حضور داشته باشید و از این طریق با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

برچسب ها : ,

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

فربد رنجبر

من از سن نوجوانی از ایران خارج شدم و با فرهنگ کشورهای مختلف اشنایی پیدا کردم که در این برحه از زندگی تجارب زیادی برای من به دست امد. یکی از مهمترین مواردی که دراین سال ها همیشه برای من تعجب اور بود میزان برتری اشتراک گذاری تجارب و دانسته ها در میان فرهنگ ملل مختلف در قیاس با جامعه علمی و فرهنگی ایران بود. من در بلاگ اد سعی دارم دانسته ها و تجارب خود را با شما در میان بگذارم تا قدمی در راستای افزایش اگاهی و موفقیت روز افزون شما برداشته باشم.

تبلیغات

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

azar-events

رویدادهای آذر ماه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !