image

سئو چیست؟ آیا همه ما درک درستی از سئو داریم؟

سئو و بهینه سازی سایت - نویسنده : فرید اسدی - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

سئو واقعاً چیه؟ تو برخورد با وب‌مسترها و سئوکارها همیشه ازشون می‌خوام که یه تعریف یک جمله‌ای از سئو بهم بگن، که با این روش بتونم درکشون رو از سئو متوجه بشم. خب به نظر شما سئو چیه؟ یه سری معیارهاست که اگه رعایت کنیم، رتبه وب‌سایت‌مون توی نتایج گوگل (SERPs) بالاتر می‌ره؟ یا اصلاً ما باید به سئو فکر کنیم؟
تعریف‌های عامیانه زیادی در این زمینه وجود داره و هر کسی هم نظر خودش رو داره، در این سری از مقالات بخش سئو و بهینه سازی سایت با ما همراه باشید.

تعریف من از سئو

اگر بخوام توی همون یه جمله‌ای که معمولاً از افراد می‌پرسم، خودم به این سوال جواب بدم، بی‌شک می‌گم «همه کارهایی که باعث می‌شه یک کاربر از وب‌سایت شما راضی باشه» هست. چه چیزهایی از سئو می‌دونیم؟ اینکه از نظر گوگل وب‌سایت‌هایی که سرعت بیشتری دارند یا مطالب مفیدی و منحصر به فردی (unique) رو منتشر می‌کنن، ارزش بیشتری دارن؟ یا این‌که همه معیارهای سئو به مدلی می‌خوان وب‌سایت شما رو برای کاربر بهینه کنند تا برای موتورهای جستجو؟

وب‌سایت کاربر محور یا موتور محور؟

انتخاب کاملاً با شماست! شما دوست دارین که وب‌سایت‌تون فقط برای موتورهای جستجو بهینه باشه؟ یا برای کاربران‌تون؟ آیا این دو ربطی به هم دارند؟

وب‌سایت کاربر محور: وب‌سایتی هست با انبوهی مطالب مفید و تازه که سرعت لود سریعی داره، برای موبایل‌های همراه و تبلت‌ها بهینه هست.. به واسطه مطالب مفیدش، لینک‌بک‌هایی از جاهای مختلف به دست اورده… آیا همچین وب‌سایت‌ی به تنهایی می‌تونه توی رتبه‌بندی موتورهای جستجو بالا باشه؟

 

وب‌سایت موتور محور: وب‌سایتی هست که توجهی به کاربر نداره و فقط صرفاً برای جذب ترافیک از موتورهای جستجو، یک سری کارها رو انجام داده، غافل از این‌که وب‌سایت برای کاربر هست نه برای موتورهای جستجو!

وب‌سایت تلفیقی از کاربر محوری و موتور محوری: خب! اینجا دقیقاْ جایی هست که وب‌سایت شما باید باشه… در عین این‌که وب‌سایتی کاربر محور دارین باید موارد کوچیکی رو رعایت کنین تا یک وب‌سایت موفق داشته باشین.

user-google

ابتدا کاربر محوری یا موتور محوری؟

وب‌سایتی که طراحی می‌شه قطعاً باید بر اساس کاربر محوری طراحی بشه و در حین یا بعد از اتمام طراحی و کد، برای موتورهای جستجو آماده بشه.

 

ممکن است گوگل به شما علاقه نشان دهد

بلی، ممکنه! وقتی شما به یک نقطه تعادل میان این دو تعریف (کاربر محوری و موتور محوری) برسین،‌مطمئناً این گوگله که به شما علاقه پیدا می‌کنه (البته وب‌سایت‌تون :ی). حتی اگر وبلاگ یا وب‌سایت‌تون تازه راه‌اندازی شده باشه و لینک‌بک‌های قوی‌ای نداشته باشه، باز گوگل به شما کمک می‌کنه…

 

چطور اعتماد گوگل رو جلب کنیم؟

به این آسانی‌ها نیست! در این مقاله سعی کردم یه دید متفاوت رو از سئو و بهینه‌سازی بیان کنم، دیدی که فارغ از هرگونه توضیحات فنی هست. در مطالب بعدی یه مقدار دقیق‌تر بحث سئو رو باز می‌کنم و توضیحات فنی‌ای رو می‌نویسم که می‌تونه تو به دست اوردن اعتماد گوگل (و مهمتر از اون، کاربرتون) بهتون کمک کنه.

این مطلب رو من هفته‌ی پیش در وبلاگ شخصی خودم نوشتم و به مناسبت هفته‌ی سئو با خوانندگان بلاگ‌اد به اشتراک گذاشتم.

برچسب ها :

start campaign

کسب‌وکار خود را رشد دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

فرید اسدی

فرید به عنوان Inbound Marketing Manager در ای‌نتورک فعالیت می‌کند. او به طراحی رابط کاربری، آنالیز و سئو نیز می‌پردازد. از نظر وی، شیرین‌ترین کارهای دنیا با ترکیب ابزارهای مختلف اتفاق می‌افتند. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر را بسیار می‌پسندد و طرفدار نگاهی متفاوت به سئو به عنوان متریک‌هایی به منظور بهبود تجربه کاربر - نه تماماً - است.

تبلیغات

4 دیدگاه در رابطه با “سئو چیست؟ آیا همه ما درک درستی از سئو داریم؟
  1. حامد پاکدامن
    مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ — ۴:۳۴ ق.ظ

    سلام ممنون از مطلب بسیار مفیدتون

  2. محمد عربگری
    مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ — ۶:۳۲ ق.ظ

    مطلب عااااالی بود فرید!

  3. سامانه پیام کوتاه
    مرداد ۳۰, ۱۳۹۴ — ۷:۵۶ ب.ظ

    مثل همیشه عالی

  4. ali
    اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۵ — ۸:۲۴ ب.ظ

    سلام
    حالا مقاله چگونه اعتماد موتور های جستجو رو جذب کنیم کی انشالله حاضر میشه ؟

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.

supermarket

سرنخ‌هایی که رشد هایپرکا را میسر کردند

بررسی نمونه‌های موردی - ۱۶ آذر ۱۳۹۵

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما برای هیچ منظور دیگری استفاده نخواهد شد !